Welk filter voor landschappen???
Welk filter voor landschappen???
Hallo, ik ben al langer lid van het forum en plaats nu mijn eerste vraag......
Ik heb een sigma 10-20 mm groothoeklens gekocht. Nu vraag ik me af welk filter ik zou moeten gebruiken om landschappen te fotograferen?
Misschien is de vraag wel eens gesteld, maar goed....
Groet,
Steve
Ik heb een sigma 10-20 mm groothoeklens gekocht. Nu vraag ik me af welk filter ik zou moeten gebruiken om landschappen te fotograferen?
Misschien is de vraag wel eens gesteld, maar goed....
Groet,
Steve
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Welk filter voor landschappen???
Ik kan me voorstellen dat je bij landschappen iets aan een polarisatiefiter hebt, voor de rest wil me nks te binnen schieten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wellicht een grijsverlop filter al vraag ik me af of je geen last krijgt van vignetting op 10mm
Op deze pagina staat er eea over uitgelegd (ergens in het midden)
http://www.fotografie.nl/kennisbank.php?artikel=16091
Op deze pagina staat er eea over uitgelegd (ergens in het midden)
http://www.fotografie.nl/kennisbank.php?artikel=16091
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Je moet niks. Je mag van alles, slechts begrensd door je creativiteit...nirosmen schreef:Nu vraag ik me af welk filter ik zou moeten gebruiken om landschappen te fotograferen?
Maar wat wil je bereiken met een filter? Als je dat weet, kan ik je wellicht adviseren wat je daarvoor nodig hebt.
ElRonno schreef:Je moet niks. Je mag van alles, slechts begrensd door je creativiteit...nirosmen schreef:Nu vraag ik me af welk filter ik zou moeten gebruiken om landschappen te fotograferen?
Maar wat wil je bereiken met een filter? Als je dat weet, kan ik je wellicht adviseren wat je daarvoor nodig hebt.
Wat ik gehoord heb, is dat je mooiere kleuren krijgt met bijvoorbeeld wolken tegen een blauwe hemel. Nu vind ik de kleuren nog wat flets.
Ik kijk toevallig net op deze link http://www.fotografie.nl/kennisbank.php?artikel=16091 en daar hebben ze al eea uitgelegd. Een polarisatiefilter zou daar dus voor kunnen zijn..
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
3 Filters komen wat mij betreft in aanmerking:
- Polarisatiefilter: mooiere luchten, leuk bij water en glas. Genoeg informatie over te vinden.
- ND filter. Dit is een grijs filter dat ervoor zorgt dat je een langere sluitertijd kan kiezen dan normaal. Lastig in gebruik (je ziet zelf ook minder), maar bijvoorbeeld handig bij watervallen.
- Grijsverloopfilter: hiermee kan je de lucht "afdekken" als bij het ND filter. Zorgt ervoor dat je hoge(re) contrasten aan kan.
- Polarisatiefilter: mooiere luchten, leuk bij water en glas. Genoeg informatie over te vinden.
- ND filter. Dit is een grijs filter dat ervoor zorgt dat je een langere sluitertijd kan kiezen dan normaal. Lastig in gebruik (je ziet zelf ook minder), maar bijvoorbeeld handig bij watervallen.
- Grijsverloopfilter: hiermee kan je de lucht "afdekken" als bij het ND filter. Zorgt ervoor dat je hoge(re) contrasten aan kan.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Over filters is veel discussie en zijn veel vragen. Als je met Google gaat zoeken op “filter + fotografie” in discussie groepen kom je al op pagina 1 de leukste verwachtingen tegen:
“Welke filters zijn nu echt 'noodzakelijk' voor fotografie buiten, spiegelende glazen wanden als achtergrond, blauwe luchten enz enz als in een folder...... en eventueel binnen ook filters te gebruiken ter verbetering van deze fijne camera ?”
“Nu las ik in een folder dat je met het filter KR 6 (je hebt ook KR 1,5 en KR 3) dit soort blauwzweem en UV-onscherpte in de verte kunt verminderen c.q. opheffen. Ook zou je met dit filter beter kunnen doordringen in zeer lichte nevel. Kortom: het zou *het* filter zijn voor fotografie in de bergen en met name met zeer veel blauwe lucht en op het midden van de dag.”
“Om mooiere foto's te creëren gebruik ik standaard een UV-filter”
Samen gevat is de vraag dus met welk filter verbeter ik mijn foto’s. Dat lijkt vrij logisch, vaak komt er dan ook nog een andere vraag bij: “nu hoorde ik in de winkel dat dit Practica filter gemaakt wordt in de fabriek van B+W”. Of te wel, ik zoek een heel goedkoop filter. Onze nationale sport.
Op beide vragen is er dus een simpel antwoord, en dat lijkt sterk op het antwoord dat ik ook op alle andere vragen geef: de beste foto’s maak je zonder filter, en kwaliteit kost geld.
Als het dan toch moet, neem een Nikon filter met coating.
Veel goedkope filters zijn alleen bedoeld om het objectief te beschermen. Haal ze er af als je gaat fotograferen.
Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.
Kwaliteit kost geld.
“Welke filters zijn nu echt 'noodzakelijk' voor fotografie buiten, spiegelende glazen wanden als achtergrond, blauwe luchten enz enz als in een folder...... en eventueel binnen ook filters te gebruiken ter verbetering van deze fijne camera ?”
“Nu las ik in een folder dat je met het filter KR 6 (je hebt ook KR 1,5 en KR 3) dit soort blauwzweem en UV-onscherpte in de verte kunt verminderen c.q. opheffen. Ook zou je met dit filter beter kunnen doordringen in zeer lichte nevel. Kortom: het zou *het* filter zijn voor fotografie in de bergen en met name met zeer veel blauwe lucht en op het midden van de dag.”
“Om mooiere foto's te creëren gebruik ik standaard een UV-filter”
Samen gevat is de vraag dus met welk filter verbeter ik mijn foto’s. Dat lijkt vrij logisch, vaak komt er dan ook nog een andere vraag bij: “nu hoorde ik in de winkel dat dit Practica filter gemaakt wordt in de fabriek van B+W”. Of te wel, ik zoek een heel goedkoop filter. Onze nationale sport.
Op beide vragen is er dus een simpel antwoord, en dat lijkt sterk op het antwoord dat ik ook op alle andere vragen geef: de beste foto’s maak je zonder filter, en kwaliteit kost geld.
Als het dan toch moet, neem een Nikon filter met coating.
Veel goedkope filters zijn alleen bedoeld om het objectief te beschermen. Haal ze er af als je gaat fotograferen.
Vanwege het placebo-effect krijgen sommigen een mooiere foto met een filter.
Kwaliteit kost geld.
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Patrick heeft DE drie landschapsfilters genoemd.
Om het aan te vullen is een IR-filter (infra rood) nog een optie.
gr. Melliw
gr. Melliw
Melliw schreef:Patrick heeft DE drie landschapsfilters genoemd.
gr. Melliw
Bedankt iedereen!!!
Met deze informatie kan ik wel wat.
groet,
Steven