D70 of D80

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
hubertami

D70 of D80

Bericht door hubertami » do okt 26 2006 2:57 pm

Hallo,

Ik wil de overstap maken van analoog naar digitaal. Ik heb nu een Nikon F80.

Ik twijfel tussen de D70s en de D80.

Wie heeft ervaring met deze toestellen en kan mij advies geven?

Groetjes van Anneke

shearer

Bericht door shearer » do okt 26 2006 3:06 pm

Hoi,

Ik heb een D70S en ben daar zeer tevreden over..

Ik heb ook getwijfeld of ik de D80 zou pakken of die wat ik nu heb.
Heb dus voor de D70S gekozen omdat ik nog compact flash kaarten thuis had liggen en geen sd kaarten.

De D80 en D70s zijn gelijke toestellen.
Alleen heeft de D80 een grooter lcd schermpje dan de D70s en maakt gebruik van sd geheugenkaarten..

Hoe dan ook, alle 2 de toestellen zijn echt top..

Groeten en suc6 met kiezen.

ShEaReR.

ps. Zie ook hier de resultaten wat ik tot nu toe gemaakt heb met de D70S .

http://members.home.nl/scheerenveen/album/

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D70s vs D80 het zelfde?

Bericht door George Fennes » do okt 26 2006 3:43 pm

Hallo Anneke,
Ik heb wat dingen opgezocht waaruit de verschillen blijken tussen de D70s en D80.
Beide camera's doen het goed en werken als een Nikon behoort te werken.
Wat wel een overweging zou kunnen zijn (ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken) de D70s is out of order, daarmee koop je een camera die al vervangen is door de D80.
Zelf heb ik ook een D70s en ben er dik tevreden over.
Het kan zijn dat de prijzen van de D70s gaan kelderen en je daardoor voor een leuk prijsje aan een hele goede camera kan komen, maar wel verouderd!

Onderstaand bericht heb ik van een andere site overgenomen en daar blijken wel een aantal fundamentele verschillen uit.

De succesvolle D200-serie krijgt een lite-broertje: de opvolger van de D70/D70s-serie heet D80

Introductie

Op 9 augustus heeft Nikon deze nieuwe dSLR officieel voorgesteld aan het publiek. Deze D80 kent een aantal 'carry-overs' zoals dat heet uit andere body's van Nikon: zoals de meter en het SD-geheugen en daarmee gepaard gaande zijklepje van de D50 vergeleken bij de D70-achterklep met CF: daarnaast de 10,2 MP sensor en de 2,5" LCD-display van de D200. Daarnaast krijgt deze D80 de mogelijkheid tot het gebruik van een vertical grip mee, de MB-D80

Ook zal er een nieuwe kitlens (18-135mm, AF-S) meekomen met de body: Met AF-S, maar zonder VR om het prijskaartje leuk te houden.

De D80 heeft rondere lijnen dan de D70, een groter top-LCD en een kleine wijziging in de knoppen-layout: zie hiervoor de pics hieronder Gezien de 10,2MP CCD-sensor zal de D80 ook een betere buffer meekrijgen dan de D70-serie: ook zal de body wat kleiner zijn dan de D70 en meer het formaat van een D50 hebben.

In de lineup van Nikon komt de D80 op de volgende plaats:

D50 599
D80 999
D200 1599
D2Hs 2499
D2Xs 3999

In het kort de 11 belangrijkste verbeteringen tov de D70(s)-serie:

- grotere viewfinder
- CPU en AI-support
- 11 area multiCAM-1000
- custom FUNC button
- groter lcdscherm van 2,5" met grotere beeldhoek
- ISO 100-1600 + 3200
- snellere USB 2.0
- EN-EL3e accu met nauwkeurige status-info
- selecteerbare max ISO
- vertical grip MB-D80
- RGB histogram

Complete Specs

- 10,2 MP CCD sensor, ISO 100 ~ 1600, 3200 D200
- Ai coupling D200
- 11 area AF-system, Multi-CAM 1000 D200
- 2,5" LCD-scherm met 170 graden beeldhoek D200
- sluitertijden tot en met 1/4000e, mechanische shutter
- 80ms shutter lag
- RGB histogram D200
- grote viewfinder met 0,94 vergroting D200
- spot, center, matrix metering D50
- flash sync-speed max 1/200e, 3fps
- IR-remote, timer, continuous shooting, single shot
- SD-geheugen ipv CF D50
- nieuwe kitlens! Een AF-S DX 18-135mm Nikkor
- in-camera bewerking: overlay, red-eye reduction, D-lighting, etc
- prijs: 999 euro MSRP
- EN-EL3e accu D200
- gewicht: 668 gram met accu

Toch nog aardig wat verschillen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Robert_K

D70 of D80

Bericht door Robert_K » vr okt 27 2006 12:17 am

Opvallend verschil tussen de D70 en de D80 is dat de D70 de neiging had tot onderbelichting, terwijl de D80 neigt tot overbelichten.

Zelf vind ik dat geen vooruitgang. Na enkele weken schieten met de D80 merk ik dat de hoge lichten in de foto snel uitgebeten zijn en dat is achteraf moeilijker te herstellen dan onderbelichting.
Het lijkt er dus op dat je met een D80 juist bewust moet onderbelichten.

Op diverse fora (dpreview, Nikonians, Belgiumdigital) wordt hier al flink over geklaagd.
Misschien ook iets om rekening mee te houden bij je keuze.

Thops

Bericht door Thops » vr okt 27 2006 12:39 pm

Hallo,

ook ik heb een paar weken geleden de keuze moeten maken. Tot mijn grote geluk heb ik voor de D70s gekozen. Dit omdat er al heel veel bij zat en dat ik dat niet meer zelf had moeten aanschaffen.

Mijn budget was niet zo groot, dus heb ik hiervoor gekozen, en tot op heden ben ik zeer tevreden met het resultaat. Vind het echt heel gaaf om weer te fotograferen, had ik ook wel gevonden met de D80 alleen daar had ik alleen maar een kitlens bij gehad en hier zaten er al drie bij.

Heb hem wel dus tweedehands gekocht.

Veel succes met het kiezen, persoonlijk denk ik dat het niet zo heel erg veel uitmaakt, het gaat tenslotte om de persoon die de foto's maakt.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr okt 27 2006 2:44 pm

Iets breder dan dit topic, hier:
http://www.nikonians.org/html/resources ... chart.html
vind je een vergelijking van alle D-SLR's van Nikon.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Bram66

Bericht door Bram66 » za okt 28 2006 10:48 pm

Hoeveel heb je te besteden ?

De D70s kost ca 650 euro (body).
De D80 kost ca 950 euro (body).

Het scheelt dus 300 euro en dat kan net het verschil uitmaken.
Als je geen vergrotingen boven de 50x60 cm gaat maken zou ik voor de D70s gaan. De D80 heeft meer megapixels maar het verschil is bij standaard formaat afdrukken nauwelijks te zien. Ik heb zelf een D70s gehad en hij beviel me uitstekend, ik ben overgestapt naar de D200 vanwege de extra die ik nodig heb, maar verder was de D70s prima.

Staar je in ieder geval niet blind op de hoeveelheid Megapixels !

Zaronny

Bericht door Zaronny » za okt 28 2006 11:03 pm

Zoals hierboven gelezen kan worden zijn en blijven we technofielen. We duiken meteen in de technische specificaties.

Anneke: je twijfelt tussen de D70s en de D80, dus je hebt voldoende budget voor beide camera's. Dan is het volgende wellicht een criterium om mee te nemen: de D80 is kleiner dan de D70s en aangezien je naar ik aanneem kleine handen hebt, zou de D80 wel eens praktischer kunnen zijn voor je.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo okt 29 2006 7:22 am

De D80 is aanmerkelijk beter dan de D70. De techniek gaat vooruit.
De D70s kost nu slechts een fractie meer dan de D50, dus als het budget van belang is??

Op m'n site staat al een kort verslag over de D80 en links naar enkele testen.

klik op "de actuele D reflex camera's"

Voor het clubblad werk ik nu aan een uitgebreid artikel.

gvdheide

Bericht door gvdheide » zo okt 29 2006 11:54 pm

Hallo,

Wij zijn erg nieuw in de wereld van DSLR.
Mijn vriendin en ik willen een camera aanschaffen, vervolgens cursus doen en mooi platen schieten. Onze voorkeur gaat uit naar portret en landschapsfotografie. Hebben een loze ruimte thuis die we eventueel voor portretten kunnen gebruiken.

we hebben reeds verschillende camera`s vastgehouden. De keuze valt op een Nikon. Zelf zaten we te denken aan een d70s of een d80. Qua budget ligt de d200 te hoog en we vragen ons af of die voor deze doeleinden uberhaupt nodig is?

Welke camera is beter geschikt voor onze doeleinden? de D70s of de D80? Features als in-camera bewerking gebruiken we niet.
Het gaat om scherpe beelden en een camera die ook in de toekomst compatible is met evt. externe flitsers etc.

Welke objectieven passen bij onze doeleinden.
Zelf zaten we te denken aan de kit lens. 18-70 en een 50 mm 1.8 f als een goede prime-lens. Wie heeft nog suggesties.

Kan iemand ons helpen,

groeten,

Gerrit en Dieuwke

martijn01

Bericht door martijn01 » ma okt 30 2006 12:05 am

Dat vind ik vrij simpel! kijk Het zal alle 3 top camera's simpel!
Beter aan de D200 is voornamelijk de body! wat steviger en zwaarder!
Met de d70s en de d80 maak je eigenlijk net zulke mooie foto's kijk natuurlijk zit er verschil in vooral met hele grote vergrotingen want ja de d80 en de D200 hebben gewoon meer pixels! maar tot 30 X 40 zal je hier weinig tot niks aan zien.

Ik heb toen voor de D70s gekozen! en ik had hier thuis (van papa) nog een D2H en een fuji s3 pro liggen. nou en ze leveren alle 2 mooie foto's. en eigenlijk even mooi. de s3 pro springt er dan wel een beetje boven uit kwa kleur! maar voor jou doel vind ik de d70s gewoon een topcamera! besteed die paar extra centen aan je objectieven! Dit zullen de meesten vinden.

martijn01

Bericht door martijn01 » ma okt 30 2006 12:11 am

oja en nog even klein dingetje, mag mischien wel niet op het nikon forum maar doe het toch lekker wel haha! wil je van die loze ruimte een soort studio maken en wat met portretten gaan doen kijk echt even naar de fuji s3 pro! de huidskleuren zijn briljant! en hij kost ongeveer 900 euro.
En die landschappen kan je er ook zeker mee maken! en er passen gewoon nikon objectieven op en hij ligt briljant in de hand! en ach het is toch ook een beetje nikon...... :)

SPIKE

Bericht door SPIKE » ma okt 30 2006 10:38 pm

martijn01 schreef:oja en nog even klein dingetje, mag mischien wel niet op het nikon forum maar doe het toch lekker wel haha! wil je van die loze ruimte een soort studio maken en wat met portretten gaan doen kijk echt even naar de fuji s3 pro! de huidskleuren zijn briljant! en hij kost ongeveer 900 euro.
En die landschappen kan je er ook zeker mee maken! en er passen gewoon nikon objectieven op en hij ligt briljant in de hand! en ach het is toch ook een beetje nikon...... :)
Of de Fuji S5, gaat volgend jaar uitkomen.
Een Nikon body met een Fuji sensor...EN geschikt voor Nikon objectieven

paulk

d70 vs D80

Bericht door paulk » di okt 31 2006 9:47 am

Ik lees in de voorgaande reacties een heleboel over de technische/pixel aspecten, maar mis met name twee echte belangrijke verschillen.

De zoeker van de D80 is nagenoeg gelijk aan die van de D200 en dat is een wereld van verschil met het kijkgaatje van de D70.

Daarnaast is ook de AF module op die van de D200 gebaseerd, en ook dat scheelt een heele hoop.

Tuurlijk zijn al die extra pixels leuk, maar uiteindelijk gaat het er in eerste instantie om dat je makkelijk met je camera werkt, en dan zijn een goede (grote) zoeker en snelle (ook in donkere situaties) AF van praktisch meer belang

vanson

Bericht door vanson » di okt 31 2006 10:29 am

gvdheide schreef: Onze voorkeur gaat uit naar portret en landschapsfotografie. Hebben een loze ruimte thuis die we eventueel voor portretten kunnen gebruiken.

we hebben reeds verschillende camera`s vastgehouden. De keuze valt op een Nikon. Zelf zaten we te denken aan een d70s of een d80. Qua budget ligt de d200 te hoog en we vragen ons af of die voor deze doeleinden uberhaupt nodig is?

Welke camera is beter geschikt voor onze doeleinden? de D70s of de D80? Features als in-camera bewerking gebruiken we niet.
Het gaat om scherpe beelden en een camera die ook in de toekomst compatible is met evt. externe flitsers etc.

Welke objectieven passen bij onze doeleinden.
Zelf zaten we te denken aan de kit lens. 18-70 en een 50 mm 1.8 f als een goede prime-lens. Wie heeft nog suggesties.
De camera zal uiteindelijk minder uitmaken dan de gebruikte lenzen. Ik zie weinig verschil tussen een D70 en een D80, al is er terecht opgemerkt dat de techniek vooruit is gegaan, en je er dus van uit mag gaan dat de D80 'meer techniek' bevat dan de D70. Effectief zie ik, nogmaals, niet veel verschil.
De D200 heeft het voordeel dat je er (bijna) alle manual focus Nikkors op kunt zetten, met behoud van matrixmeting (spotmeting zelfs), waardoor het potentiele aanbod aan lenzen gigantisch groot wordt.

Je wilt primair landschappen en portretten maken? Met de door jullie aangehaalde 18-70mm en 50mm/f1.8 zal dat al goed kunnen. Er zijn lenzen die mooier/beter zijn, maar je zult eerst de grenzen moeten opzoeken om tot de conclusie te komen dat je bereid bent om meer geld uit te geven voor iets dat je net iets verder kan brengen.
Het kan ook goed zijn dat je die grenzen nooit zult overschrijden, of niet wil opzoeken natuurlijk. Dan ben je prima af met de al genoemde lenzen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”