Raw beelden ophalen
Raw beelden ophalen
Hallo mensen,
Nog maar eens proberen. Met mijn D2Xs heb ik de eerste plaatjes geschoten in het formaat RAW+JPEGfine. Nu wil ik met Capture NX de Raw beelden ophalen, maar ik krijg alleen de JPEG plaatjes.
Wie kan mij verder helpen?
Groet, Joop
Nog maar eens proberen. Met mijn D2Xs heb ik de eerste plaatjes geschoten in het formaat RAW+JPEGfine. Nu wil ik met Capture NX de Raw beelden ophalen, maar ik krijg alleen de JPEG plaatjes.
Wie kan mij verder helpen?
Groet, Joop
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Met NX beelden ophalen?
Waarom "Knip en plak"je in de Windows verkenner niet gewoon de bestanden van de kaart in je camera naar je harde schijf?
Je zult zien dat dat NEF -RAW bestanden en JPG´s zijn, tenminste als je dat zo ingesteld hebt. Daarna kan je de beide bestanden bewerken met Capture NX als ze op je harde schijf staan.
Waarom "Knip en plak"je in de Windows verkenner niet gewoon de bestanden van de kaart in je camera naar je harde schijf?
Je zult zien dat dat NEF -RAW bestanden en JPG´s zijn, tenminste als je dat zo ingesteld hebt. Daarna kan je de beide bestanden bewerken met Capture NX als ze op je harde schijf staan.
[quote="Marten"]Met NX beelden [i]ophalen[/i]?
Je zult zien dat dat NEF -RAW bestanden en JPG´s zijn, tenminste als je dat zo ingesteld hebt. Daarna kan je de beide bestanden bewerken met Capture NX als ze op je harde schijf staan.[/quote]
Dank voor de snelle reactie Marten. Ik ga het direct proberen
groet, Joop
Je zult zien dat dat NEF -RAW bestanden en JPG´s zijn, tenminste als je dat zo ingesteld hebt. Daarna kan je de beide bestanden bewerken met Capture NX als ze op je harde schijf staan.[/quote]
groet, Joop
[quote="Joop Schaffers"][quote="Marten"]Met NX beelden [i]ophalen[/i]?
groet, Joop[/quote]
Helaas. Ik krijg met de Windows verkenner niet de bestanden te zien, alleen de beelden worden direct gegeven in JPEG-formaat
groet, Joop[/quote]
Helaas. Ik krijg met de Windows verkenner niet de bestanden te zien, alleen de beelden worden direct gegeven in JPEG-formaat
-
- Forumlid
Snap ik niet. Je opent de Verkenner, gaat naar de kaart van je kamera, die aan staat, bv G: Nikon D200. Open de map bv DCIM, open de sub map bv 100ND200. Dan moet je de NEF's zien.
Zo niet, ga dan naar EXTRA, MAPOPTIES, BESTANDSTYPEN en kijk of de NEF's op die lijst voorkomen. Als dat niet zo is moet je met NIEUW het bestandstype NEF toevoegen. Bij NIEUW, GEAVANCEERD moet de NEF in de lijst voorkomen.
Suc6
Zo niet, ga dan naar EXTRA, MAPOPTIES, BESTANDSTYPEN en kijk of de NEF's op die lijst voorkomen. Als dat niet zo is moet je met NIEUW het bestandstype NEF toevoegen. Bij NIEUW, GEAVANCEERD moet de NEF in de lijst voorkomen.
Suc6
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Is niet waar, want hij heeft dan alleen geen pictogram en weet niet waarmee hij het moet openen maar hij moet het wel degelijk laten zien.Marten schreef:Snap ik niet. Je opent de Verkenner, gaat naar de kaart van je kamera, die aan staat, bv G: Nikon D200. Open de map bv DCIM, open de sub map bv 100ND200. Dan moet je de NEF's zien.
Suc6
Ook niet waar, hij laat de bestanden wel zien alleen zonder viewer laat ie geen voorbeelden zien, maar de bestanden moet je wel degelijk kunnen zien hoor, geen probleem. Misschien aanzetten van verborgen bestanden laten zien?Hans Braakhuis schreef:De verkenner van XP laat van huis uit geen RAW NEF beelden zien. Daarvoor moet je een Raw viewer van Windows downloaden. Google maar eens powertoys, dan kom je hem wel tegen. Zelf ben ik ook een grootgebruiker van de image resizer die dan ook in de verkenner komt.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Ik neem aan dat de D2Xs ook de optie heeft om de USB bus te schakelen tussen PTP en Mass storage. Als hij op PTP staat kun je de camera niet met de verkenner benaderen. Daarvoor moet hij op "Mass storage" staan. In dat geval herkent Windows de camera als een "verwisselbare schijf" waarvan je kunt lezen en waarop je kunt schrijven.
Het snelst werkt het om alle foto's ineens over te zetten op je harde schijf en daarna te gaan bewerken, omdat de snelheid van lezen van je schijf hoger ligt dan de USB verbinding met de camera.
Suc6
Marnix
Het snelst werkt het om alle foto's ineens over te zetten op je harde schijf en daarna te gaan bewerken, omdat de snelheid van lezen van je schijf hoger ligt dan de USB verbinding met de camera.
Suc6
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Hij had al aangegeven dat hij de JPEG's wel ziet en de NEF's niet, dus dat is het ook nietMvBoetzelaer schreef:Ik neem aan dat de D2Xs ook de optie heeft om de USB bus te schakelen tussen PTP en Mass storage. Als hij op PTP staat kun je de camera niet met de verkenner benaderen. Daarvoor moet hij op "Mass storage" staan. In dat geval herkent Windows de camera als een "verwisselbare schijf" waarvan je kunt lezen en waarop je kunt schrijven.
Suc6
Marnix

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
raw beelden
[quote="MvBoetzelaer"]Ik neem aan dat de D2Xs ook de optie heeft om de USB bus te schakelen tussen PTP en Mass storage. Als hij op PTP staat kun je de camera niet met de verkenner benaderen. Daarvoor moet hij op "Mass storage" staan. In dat geval herkent Windows de camera als een "verwisselbare schijf" waarvan je kunt lezen en waarop je kunt schrijven.
Suc6
Marnix[/quote]
Bingo! Geweldig, hartstikke bedankt Marnix. Vanmorgen jouw bericht gelezen en direct geprobeerd. Heerlijk om dan resultaat te zien.
Groet, Joop
Suc6
Marnix[/quote]
Bingo! Geweldig, hartstikke bedankt Marnix. Vanmorgen jouw bericht gelezen en direct geprobeerd. Heerlijk om dan resultaat te zien.
Groet, Joop