Een poging om een stilleven te maken.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Frederix

Een poging om een stilleven te maken.

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 7:35 pm

Ik heb eens geprobeerd om een stilleven te maken. De opnamen zijn gemaakt met mijn Rolliecord Vb met daglicht van één kant op een wat sombere dag. De belichting is gemeten met een losse belichtingsneter, ik heb Kodak Portra 400 VC film gebruikt. Opnamen vanaf het statief.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Een poging om een stilleven te maken.

Bericht door Cees » di jan 06 2009 7:41 pm

Staat de tafel wat scheef, Fred? De kan staat niet recht.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

mikemix

Bericht door mikemix » di jan 06 2009 7:52 pm

Dit soort opnames moeten vlijmscherp zijn.
Die mis ik, zeker vooraan.
Vind het wit van de kan tegen de witte achtergrond net niet lekker.

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 9:51 pm

@ Chip54.
Ik zie het nu ook. Ik heb de camera niet zuiver verticaal opgesteld. Met de haarlijnen op mijn matglas is dat geen probleem, ik moet er alleen goed op letten. Dat is duidelijk een aandachtspunt voor nieuwe stillevens.

@ Mikemix
Het scherptedieptegebied van het objectiefje is relatief klein, ook bij f:16. Heeft denk ik te maken met het negatiefformaat (6x6). Ik ben zo dicht mogelijk op mijn onderwerp gaan zitten, op ca 0,90 meter. Ik moet meer met de scherptediepteschaal van de camera werken. Dus voorste en achterste begrenzing van mijn stilleven moet vallen binnen de aangegeven scherptediepte die hoort bij een bepaald diafragma. Dat is voor mij óók een aandachtspunt.

Er zit een aangelichte plooi in de witte achtergrond die onder de tuit van de kan net even voorbij de kan steekt. Hierdoor lijkt het dat de kan een bult heeft. Dit kan op dit punt ook beter.

Chip54 en Mikemix, bedankt voor deze opmerkingen.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 06 2009 9:55 pm

Donkere achtergronddoek wellicht fraaier? Even de gordijnen naar beneden halen :wink:
Leuke poging Fred, ben benieuwd naar de vorderingen. Jou kennende bijt je je erin vast!

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 10:14 pm

Skippy schreef:Donkere achtergronddoek wellicht fraaier? Even de gordijnen naar beneden halen :wink:
Leuke poging Fred, ben benieuwd naar de vorderingen. Jou kennende bijt je je erin vast!
Ik denk het niet, ik heb bewust gekozen voor een witte achtergrond, witte kan, witte kom, bijna witte knofloken. Ik wilde zien of ik in al dat wit doortekening kon houden, de indruk van wit kon houden e.d. Ook heb ik bewust een deel van ons tafelblad in beeld gelaten om het houtige van het tafelblad vast te leggen. Dat is op zich allemaal wel geslaagd.

Ik heb van Chip54 en Mikemix daarentegen een aantal aandachtspunten meegekregen waar ik weer mee verder ga. Ik heb alweer een idee voor een nieuw stilleven, eentje met minimaal licht. Ik ga dat vanavond nog even proberen.

Ik moet zeggen dat de Rolleicord een fijne machine is om dit soort zaken mee te doen.

GdP

Bericht door GdP » di jan 06 2009 10:22 pm

Ik zou een volgende keer gewoon de eerste foto maken met een grijskaart, die geplaatst is tussen je onderwerpen. Misschien kan je de kleuren dan beter instellen, want nu vind ik de kleuren niet echt geweldig.
Maar ik blijf dit volgen! Want ik vind dit een leuke poging.

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 10:28 pm

GdP schreef:Ik zou een volgende keer gewoon de eerste foto maken met een grijskaart, die geplaatst is tussen je onderwerpen. Misschien kan je de kleuren dan beter instellen, want nu vind ik de kleuren niet echt geweldig.
Maar ik blijf dit volgen! Want ik vind dit een leuke poging.
Ik meet het opvallende licht met een losse belichtingsmeter met diffusor, dat heeft volgens mij het zelfde effect als een grijskaart. Ik ben nieuwsgierig wat er volgens jou aan de kleuren mankeert. ik vind ze op zich best wel lekker eigenlijk. Het geeft een goed beeld van het opgestelde stilleven.

GdP

Bericht door GdP » di jan 06 2009 10:33 pm

Ik gebruik een grijskaart voor het bepalen van de juiste kleurbalans! En niet voor het vaststellen van de juiste belichting.
De kleuren vind ik iets te vlak.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jan 06 2009 10:42 pm

Ik heb niet veel met stillevens en zo ook niet met deze foto's.
Ik zie ook niet helemaal wat één en ander met elkaar te maken heeft. Combinatie cacao en knoflook?

Nee, vind het niks, sorry

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 10:44 pm

GdP schreef:Ik gebruik een grijskaart voor het bepalen van de juiste kleurbalans! En niet voor het vaststellen van de juiste belichting.
De kleuren vind ik iets te vlak.
Zoals je weet werk ik analoog, een grijskaart voor het bepalen van de juiste kleurbalans lijkt mij niet zinnig. De kleuren zelf zijn mooi ingetogen, precies wat ik voor ogen had. We verschillen op dit punt blijkbaar van mening. Dat is niet erg, ik denk dat dit een kwestie van smaak is.

Frederix

Bericht door Frederix » di jan 06 2009 10:48 pm

Dennis71 schreef:Ik heb niet veel met stillevens en zo ook niet met deze foto's.
Ik zie ook niet helemaal wat één en ander met elkaar te maken heeft. Combinatie cacao en knoflook?

Nee, vind het niks, sorry
Geeft niets hoor, dat kan gebeuren.

De verschillende objecten hebben niets met elkaar te maken en dat is ook in het geheel niet van belang. Het ging mij om zaken die qua kleur bij elkaar passen, niet qua smaak (knoflook, appel, peer en banaan is ook een merkwaardige combinatie) en om daar een goede foto van te maken. De cacaobus is overigens al tientallen jaren niet meer in gebruik als cacaobus. Misschien bewaren wij er inderdaad wel knoflook in. :mrgreen:

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jan 06 2009 10:50 pm

Frederix schreef: Misschien bewaren wij er inderdaad wel knoflook in. :mrgreen:

Zou zo maar kunnen :mryellow: :mryellow:

mikemix

Bericht door mikemix » wo jan 07 2009 12:31 am

Frederix schreef: @ Mikemix
Het scherptedieptegebied van het objectiefje is relatief klein, ook bij f:16. Heeft denk ik te maken met het negatiefformaat (6x6). Ik ben zo dicht mogelijk op mijn onderwerp gaan zitten, op ca 0,90 meter. Ik moet meer met de scherptediepteschaal van de camera werken. Dus voorste en achterste begrenzing van mijn stilleven moet vallen binnen de aangegeven scherptediepte die hoort bij een bepaald diafragma. Dat is voor mij óók een aandachtspunt.
Dat viel mij ook op, scherptediepte is idd gering.
Wellicht meer afstand nemen en wat croppen?
Hou ook rekening met 1/3, 2/3 qua scherpte, dus scherpstellen op 1/3 vanaf vooraan geeft 2/3 scherpte achter. Dit kan je goed bepalen met de scherptediepte controle op het objectief idd.
Frederix schreef: Er zit een aangelichte plooi in de witte achtergrond die onder de tuit van de kan net even voorbij de kan steekt. Hierdoor lijkt het dat de kan een bult heeft. Dit kan op dit punt ook beter.
Die bedoel ik idd, kan loopt daar vast in de achtergrond.
Licht is nu praktisch 45graden tov van de camera, probeer een iets kleinere hoek, kom je beter uit wbt uitlichting onderwerp/achtergrond.

Ik bewonder je gedrevenheid, Fred.
Dé manier om je camera helemaal te leren kennen.
Kijk uit naar een vervolg.

Frederix

Bericht door Frederix » wo jan 07 2009 12:40 am

mikemix schreef:Hou ook rekening met 1/3, 2/3 qua scherpte, dus scherpstellen op 1/3 vanaf vooraan geeft 2/3 scherpte achter. Dit kan je goed bepalen met de scherptediepte controle op het objectief idd.
Het is een twee-oog reflex, het diafragma zit alleen op mijn opname-objectief. Mijn zoeker-objectief heeft geen diafragma. Ik kan dus géén scherptediepte in de zoeker controleren. Ik zoet het dus hebben van mijn scherptediepteschaal bij de scherpstelknop van mijn camera.
mikemix schreef:Ik bewonder je gedrevenheid, Fred.
Dé manier om je camera helemaal te leren kennen.
Kijk uit naar een vervolg.
:oops:
Vervolg is onderweg. . . .

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”