
Foto 1

Foto 2
Ik denk het niet, ik heb bewust gekozen voor een witte achtergrond, witte kan, witte kom, bijna witte knofloken. Ik wilde zien of ik in al dat wit doortekening kon houden, de indruk van wit kon houden e.d. Ook heb ik bewust een deel van ons tafelblad in beeld gelaten om het houtige van het tafelblad vast te leggen. Dat is op zich allemaal wel geslaagd.Skippy schreef:Donkere achtergronddoek wellicht fraaier? Even de gordijnen naar beneden halen![]()
Leuke poging Fred, ben benieuwd naar de vorderingen. Jou kennende bijt je je erin vast!
Ik meet het opvallende licht met een losse belichtingsmeter met diffusor, dat heeft volgens mij het zelfde effect als een grijskaart. Ik ben nieuwsgierig wat er volgens jou aan de kleuren mankeert. ik vind ze op zich best wel lekker eigenlijk. Het geeft een goed beeld van het opgestelde stilleven.GdP schreef:Ik zou een volgende keer gewoon de eerste foto maken met een grijskaart, die geplaatst is tussen je onderwerpen. Misschien kan je de kleuren dan beter instellen, want nu vind ik de kleuren niet echt geweldig.
Maar ik blijf dit volgen! Want ik vind dit een leuke poging.
Zoals je weet werk ik analoog, een grijskaart voor het bepalen van de juiste kleurbalans lijkt mij niet zinnig. De kleuren zelf zijn mooi ingetogen, precies wat ik voor ogen had. We verschillen op dit punt blijkbaar van mening. Dat is niet erg, ik denk dat dit een kwestie van smaak is.GdP schreef:Ik gebruik een grijskaart voor het bepalen van de juiste kleurbalans! En niet voor het vaststellen van de juiste belichting.
De kleuren vind ik iets te vlak.
Geeft niets hoor, dat kan gebeuren.Dennis71 schreef:Ik heb niet veel met stillevens en zo ook niet met deze foto's.
Ik zie ook niet helemaal wat één en ander met elkaar te maken heeft. Combinatie cacao en knoflook?
Nee, vind het niks, sorry
Frederix schreef: Misschien bewaren wij er inderdaad wel knoflook in. :mrgreen:
Dat viel mij ook op, scherptediepte is idd gering.Frederix schreef: @ Mikemix
Het scherptedieptegebied van het objectiefje is relatief klein, ook bij f:16. Heeft denk ik te maken met het negatiefformaat (6x6). Ik ben zo dicht mogelijk op mijn onderwerp gaan zitten, op ca 0,90 meter. Ik moet meer met de scherptediepteschaal van de camera werken. Dus voorste en achterste begrenzing van mijn stilleven moet vallen binnen de aangegeven scherptediepte die hoort bij een bepaald diafragma. Dat is voor mij óók een aandachtspunt.
Die bedoel ik idd, kan loopt daar vast in de achtergrond.Frederix schreef: Er zit een aangelichte plooi in de witte achtergrond die onder de tuit van de kan net even voorbij de kan steekt. Hierdoor lijkt het dat de kan een bult heeft. Dit kan op dit punt ook beter.
Het is een twee-oog reflex, het diafragma zit alleen op mijn opname-objectief. Mijn zoeker-objectief heeft geen diafragma. Ik kan dus géén scherptediepte in de zoeker controleren. Ik zoet het dus hebben van mijn scherptediepteschaal bij de scherpstelknop van mijn camera.mikemix schreef:Hou ook rekening met 1/3, 2/3 qua scherpte, dus scherpstellen op 1/3 vanaf vooraan geeft 2/3 scherpte achter. Dit kan je goed bepalen met de scherptediepte controle op het objectief idd.
mikemix schreef:Ik bewonder je gedrevenheid, Fred.
Dé manier om je camera helemaal te leren kennen.
Kijk uit naar een vervolg.