35mm f/2 AF-D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Lee

35mm f/2 AF-D

Bericht door Lee » vr okt 27 2006 1:16 am

MvBoetzelaer vroeg naar m'n ervaringen met de 35mm f/2 AF-D als standaard lens.
Nou... hier zijn ze dan...

De vertekening is minimaal... als je een horizontale lijn in beeld hebt, is het een beetje te zien... maar dan moet je er wel naar zoeken om het op te merken. De lichtafval is wel te zien bij volle opening... ja zelfs bij DX formaat... CA is heel weinig.. .maximaal 1 pixel bij volle opening en bij f/4 niet zichtbaar. Zoals bij bijna alle lenzen presteert ook deze het beste bij 5.6. Tis een lekkere lens, focust snel en zeker en is niet duur.

Mijn 28mm f/2.8 AIS is wel scherper. jammer dat deze niet in AF te krijgen is. De huidige 28mm f/2.8 AF-D is de AF versie van de AI en is minder dan de AIS.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma okt 30 2006 7:40 pm

Dank u, dank u. Hij staat inmiddels helemaal bovenaan mijn verlanglijstje.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » ma okt 30 2006 8:02 pm

Beste Marnix,
Ook ik werk al een tijdje met deze lens als standaard objectief, en onderschrijf bovenstaande mening volledig.
Een puntje van aandacht. Ze worden met regelmaat op marktplaats voor een schappelijk bedrag aangeboden. Er zijn echter nogal wat exemplaren in omloop waarvan de diafragma lamellen niet schoon zijn. wat betekent dat de smeermiddelen wat zijn uitgelopen en kunnen resulteren in vastlopen van je diafragma.
Zie uitleg op de website van Ken Rockwell hierover.
De lens in goed licht achterste voren bekijken door aan diafragma ring te draaien geeft je meteen het antwoord, of dit het geval is. Je kan direct zien of de lamellen vettig zijn. Tís maar dat je het weet.
Succes met je aankoop.

Mvrgr,
Martin.

tsf182

Bericht door tsf182 » ma okt 30 2006 10:32 pm

Ik gebruik de 35/2,0 ook als standaard. Het is een super lens. Ik vind alleen de volle opening op de D2x niet goed. Er is last van overstraling. Op de D70 merk ik daar niets van. Maar de overstraling geeft wel een mooi "softfocus" op 2.0

zeker een aanrader de lens.
groet,

Theo Scholten

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”