Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Axelred

Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5

Bericht door Axelred » di jan 06 2009 11:00 pm

Hallo,
ik ben beginnend D40 lover. Kocht de camera voor mijn eigen kerst 8)
plus 18-55 mm kit lens en een AF 2.8 50mm lens (die stond lekker goedkoop, en dat is wel manueel focussen op de D40, maar dat vind ik niet zo erg, tenzij het snel moet gaan ... het schiet in elk geval hele mooie plaatjes). Met beide al honderden foto's genomen en ik ben ervan in de wolken.
Heb de smaak te pakken gekregen, ook door al die mooie foto's (van mezelf en gezien op internet). Nu overweeg ik ook nog de aanschaf van een groothoeklens. Maar het is een soep voor een beginneling. Heb me al suf gelezen op forums en allerlei sites en ik geraak er niet uit. Dus nu is het aan jullie :
1. zal een groothoek veel verschil maken met mijn 18mm op de kit lens ? bvb een 17mm of is een 12-24mm nodig voor het nodige effect ?
2. een zoom of een prime zoals de 20mm ? Ik hou het graag compact en licht (en dus zijn die primes verleidelijk, ook de 24mm bvb. al is dat waarschijnlijk niet breder dan mijn 18-55 ?!)) maar langs de andere kant, als je toch ongeveer even veel moet betalen dan lijkt me wat flexibiliteit interessant ...
3. op ebay vind ik af en toe een koopje, nl. de Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5. Wat denken jullie van deze lens ? Het lijkt me zo vreemd dat je die rond de honderd euro vind, terwijl de 12-24 bijna vier maal zoveel kost, er zijn ook redelijk positieve reviews over te vinden dus zou ik het erop wagen ? Is het verschil met de 18mm kit lens voldoende of ga ik beter voor een 12-24 mm (desnoods wat langer sparen om een betere lens te kopen)
ok, alle reacties welkom. Het is niet dringend, maar ik wil me al orienteren. Na de zomer wil ik op reis naar Egypte (uitgestelde huwelijksreis) en dan wil ik klaar zijn om fantastische foto's te maken.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5

Bericht door Riemke » di jan 06 2009 11:38 pm

Ik denk dat dit wel een site is waar je wat aan hebt :D

http://www.d40-lenzen.nl/

Ik heb van de Sigma 10-20 geweldige foto's gezien hier op het forum.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » di jan 06 2009 11:40 pm

waar je zeker rekening mee moet houden is de crop factor van 1, 5. Hierdoor wordt je groothoek van 19mm>>dus 28,5mm.
Wil je dus meer groothoek bereil dan zul je dus moeten zoeken naar objectieven kleiner dan 20mm. Hiervan zijn er genoeg hangt oa van je budget af.
Zelf ben ik te spreken over de sigma 10-20 mm.

Op flickr in de groep ultrawide of sigma 10-20 groepen vindt je geweldige foto's met dit objectief, welke ook nog eens rond de 400 euro kost.
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jan 07 2009 1:03 am

Axel,

Ik zie geen meerwaarde van de Tokina 19-35 tov de 18-55 die je nu hebt, zelfde lichtsterkte en maar een deel van het zoombereik van je kitlens.
Als je hem tegenkomt dan zal het waarschijnlijk ook nog een gebruikte lens zijn, want hij staat bij Tokina niet meer in het lijstje van actuele producten. Dat is dan ook direct een verklaring voor de prijs.
Gewoon niet doen, dus.

Als je een groothoekzoom zoekt dan zijn er wel andere lenzen (ook wel van Tokina), maar ivm de betere geschiktheid, zijn die ook allemaal duurder, vooral als je ze nieuw koopt.

Ik heb ook goede ervaringen met de 10-20 van Sigma, die unga ook al noemt. Maar er zijn dus ook wel andere alternatieven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Axelred

Bericht door Axelred » wo jan 07 2009 9:26 am

ok, alvast bedankt voor deze snelle reacties.
Dus jullie denken dat ik beter wat verder spaar. Dat is duidelijk. Denkt iedereen hetzelfde daarover ?
Ik heb die site met D40 lenzen eens bekeken en ben toch wat verbaasd over de getoonde groothoeklenzen.
Waarom staan er geen Tokina's bij ? Bijvoorbeeld de 12-24mm ( http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 178/cat/33 )
Die staat nochtans in deze lijst vermeld : http://www.bythom.com/tokinadb.htm
Of de 11-16, ook van Tokina ( http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm )
@ Roelof : die 19-35 's zijn idd. allemaal gebruikte lenzen, vond ze ook nog nergens nieuw
@unga : ik zal die sigma eens grondiger bekijken
het zou leuk zijn moesten er nog wat mensen reageren, groeten

dragon2

Bericht door dragon2 » wo jan 07 2009 1:57 pm

Ik heb die site met D40 lenzen eens bekeken en ben toch wat verbaasd over de getoonde groothoeklenzen.
Waarom staan er geen Tokina's bij ? Bijvoorbeeld de 12-24mm ( http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 178/cat/33 )
Als je niet snapt waarom die tokina's niet op een lijst met geschikte lenzen voor een D40/D60 staan dan snap je dus niet wat een lens geschikt maakt voor een D40, nl er moet een AF motor in de lens zitten gezien je D40 zelf geen AF motor heeft. Als je zonder dat soort beperkingen lenzen wil kunnen kiezen koop dan een D90 ofzo.

De genoemde 19-35 heb je dus ook op dat vlak niet zo veel aan, ik heb hem jaren geleden wel gehad is een budgetlens, de sigma 10-20 is veel beter.

Axelred

Bericht door Axelred » wo jan 07 2009 4:14 pm

Ik snap het verschil tussen een AF en AF-S lens. Maar ik las op het internet dat een groothoekzoom eigenlijk makkelijk manueel scherp te zetten is. THEORETISCH zou je dus een lens zonder motor kunnen gebruiken op de D40 had ik daaruit geconcludeerd. Zoals ik ook (met mijn beperkte ervaring en kennis) die AF 50mm gebruik. Maar zo simpel ligt het in de praktijk blijkbaar niet, te zien aan jouw reactie, en aan de lijst met D40-lenzen.
Mijn volgende vraag is dus : is het realistisch (in de praktijk en op basis van jullie ervaring) om een groothoeklens zonder motor op de D40 te gebruiken ? MIsschien moet ik die vraag stellen elders op dit forum ?
Ik zal zeker die sigma 10-20 opzoeken, reviews bekijken enz. Zijn er alternatieven (mét motor) behalve de dure nikkors ?
PS is dit de sigma die jullie bedoelen ? Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM (http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 171/cat/31)
PS om te tonen wat ik bedoel, een reactie op deze sigma lens van iemand die niet altijd de autofocus gebruikt :
" I own this lens and have nothing but praise. It's a relatively affordable ultra wide angle, and for the price you get very wide views, a great feeling of depth, excellent contrast and colours, fast focusing (although I don't always use autofocus), and - very important to me - it's not very heavy, it takes filters in front without any problems (both screw-in and in a holder). I don't often use it at 15mm or 20mm, so the soft edges at 15mm and pincushion distortion at 20mm really aren't a problem to me. I'd recommend this lens to anyone with a DSLR that has a cropped sensor."

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jan 07 2009 6:21 pm

Axelred schreef:Maar ik las op het internet dat een groothoekzoom eigenlijk makkelijk manueel scherp te zetten is. THEORETISCH zou je dus een lens zonder motor kunnen gebruiken op de D40 had ik daaruit geconcludeerd.
Niet alleen theoretish, maar in de praktijk ook wel, bij groothoek is een groot deel van je foto scherp, dus het is met groothoek vrij gemakkelijk om je onderwerp er acceptabel scherp op te krijgen.
Axelred schreef:Zoals ik ook (met mijn beperkte ervaring en kennis) die AF 50mm gebruik. Maar zo simpel ligt het in de praktijk blijkbaar niet, te zien aan jouw reactie, en aan de lijst met D40-lenzen.
Zonder AF-S gaat het scherpstellen wat langzamer, dat zul je met de 50 mm ook wel ervaren en bovendioen zijn er een boel mensen die er helemaal niet van houden om met de hand scherp te moeten stellen. Ik denk dat dat punten zijn waar Saskia aan denkt.
Axelred schreef: Mijn volgende vraag is dus : is het realistisch (in de praktijk en op basis van jullie ervaring) om een groothoeklens zonder motor op de D40 te gebruiken ? MIsschien moet ik die vraag stellen elders op dit forum ?
Die vraag stel je hier wel op de goede plek.
Het ligt aan je onderwerpen, doe je puur landschappen dan is autofocus eigenlijk bijzaak, jaag je op snel bewegende kinderen dan wil autofocus best helpen.
Axelred schreef:Ik zal zeker die sigma 10-20 opzoeken, reviews bekijken enz. Zijn er alternatieven (mét motor) behalve de dure nikkors ?
Wat dacht je van goedkope Nikkors? :-)
Groothoekzoom voor de D40? Gezien de kitlens van de D40 (18-55) kijk ik dan alleen naar lenzen met een kortste brandpunt kleiner dan 17 mm:
Nikkor:
AF-S 12-24 €888
AF-S 14-24 €1449 (als we het over dure Nikkors hebben dan begint dat hier)
AF-S 16-85 €455 (geeft een beetje meer groothoek, maar is eigenlijk een vervangende standaardlens)
Sigma:
10-20 HSM €439
12-24 HSM €689 (ook geschikt voor FX)
Tokina:
12-24
10-17 fisheye €464 (fisheye op 10mm voor FX, weet niet wat het effect bij 17 mm is en zeker niet op de D40)
Tamron:
11-18 (weet niet zeker of die een motor heeft)
10-24 €399
Alle prijzen komen van konijn, de lenzen van de sites van de leveranciers, als ik geen prijs noem dan kon ik hem daar niet vinden.
Dit is het wel zo'n beetje.
Axelred schreef:PS is dit de sigma die jullie bedoelen ? Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM
Ja.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Axelred

Bericht door Axelred » wo jan 07 2009 11:23 pm

Nou Roelof, puik werk. Bedankt. Heb hier veel van geleerd, ook van de anderen. Ook op een ander forum vond ik ondertussen enkele berichten die bevestigen wat je schrijft. Nieuw lijkt de sigma momenteel toch wel de beste keuze (prijs-kwaliteit én uitgerust met motor). Ik ga rustig wat verder lezen en vergelijken. Misschien proberen om tweedehands wat te vinden, want 400 € blijft toch veel geld. Ik heb nog enkele maanden tijd om de grenzen en mogelijkheden van mijn huidige lenzen te testen en te kijken of die groothoek-lens de moeite waard is om zoveel in te investeren. Als ik het goed begrepen heb komt er ook een nieuwe tokina 12-24 (mét motor !) en wie weet valt de prijs mee. Of misschien doet die nieuwe lens de prijzen van de concurrentie zakken.
Als er nog mensen willen reageren, doe gerust !

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”