ik ben beginnend D40 lover. Kocht de camera voor mijn eigen kerst

plus 18-55 mm kit lens en een AF 2.8 50mm lens (die stond lekker goedkoop, en dat is wel manueel focussen op de D40, maar dat vind ik niet zo erg, tenzij het snel moet gaan ... het schiet in elk geval hele mooie plaatjes). Met beide al honderden foto's genomen en ik ben ervan in de wolken.
Heb de smaak te pakken gekregen, ook door al die mooie foto's (van mezelf en gezien op internet). Nu overweeg ik ook nog de aanschaf van een groothoeklens. Maar het is een soep voor een beginneling. Heb me al suf gelezen op forums en allerlei sites en ik geraak er niet uit. Dus nu is het aan jullie :
1. zal een groothoek veel verschil maken met mijn 18mm op de kit lens ? bvb een 17mm of is een 12-24mm nodig voor het nodige effect ?
2. een zoom of een prime zoals de 20mm ? Ik hou het graag compact en licht (en dus zijn die primes verleidelijk, ook de 24mm bvb. al is dat waarschijnlijk niet breder dan mijn 18-55 ?!)) maar langs de andere kant, als je toch ongeveer even veel moet betalen dan lijkt me wat flexibiliteit interessant ...
3. op ebay vind ik af en toe een koopje, nl. de Tokina AF 193 19-35mm f/3.5-4.5. Wat denken jullie van deze lens ? Het lijkt me zo vreemd dat je die rond de honderd euro vind, terwijl de 12-24 bijna vier maal zoveel kost, er zijn ook redelijk positieve reviews over te vinden dus zou ik het erop wagen ? Is het verschil met de 18mm kit lens voldoende of ga ik beter voor een 12-24 mm (desnoods wat langer sparen om een betere lens te kopen)
ok, alle reacties welkom. Het is niet dringend, maar ik wil me al orienteren. Na de zomer wil ik op reis naar Egypte (uitgestelde huwelijksreis) en dan wil ik klaar zijn om fantastische foto's te maken.