Gitzo + Really Right Stuff + Wimberley

Discussies over statieven
Harrie Gerrits

Gitzo + Really Right Stuff + Wimberley

Bericht door Harrie Gerrits » wo jan 07 2009 1:18 am

Hallo allemaal,

Na veel leeswerk op diverse fora en het uitwisselen van ervaringen met andere gebruikers heb ik naar mijn mening de voor mij zo goed als ideale statiefuitrusting samengesteld.

Als basis gebruik ik de Gitzo GT3530S met een Really Right Stuff balhoofd BH-55 LR.

Afbeelding

Deze combinatie heeft een belastbaarheid van 18 kg.

Indien het statief gebruikt wordt voor "standaard" fotografie in combinatie met brandpuntsafstanden tot maximaal 135 mm dan gebruik ik een Really Right Stuff "L-Plate" welke aan het camerahuis is bevestigd.

Afbeelding

Voor brandpuntsafstanden groter dan 200 mm gebruik ik "The Sidekick" SK-100 van Wimberley.

Op de SK-100 is als extra veiligheid de AK-100 Sidekick Safety Plate gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

De combinatie BH-55 LR + AK-100 + SK-100 is zonder probleem geschikt voor Nikon's super tele-objectieven zoals de AF-S VR 600 mm / 4.0.

Op de AF-S VR 200-400 mm / 4.0 (zie bovenstaande foto) is een laag profiel "lens replacement foot" van Wimberley gemonteerd - dit om het objectief perfect uit te lijnen met het "hart" van het balhoofd.

Voor "single row" panoramafoto's gebruik ik de volgende Really Right Stuff produkten, nl.: PCL-1 "panning base" + PCL-DVTL en de MPR-CL II "nodal slide".

Afbeelding

Afbeelding

Voor "multi row" panoramafoto's en realtime QTVR gebruik ik de volgende Really Right Stuff produkten, nl.: PCL-1 "panning base" +PCL-DVTL, een MPR-192 "rail", een CRD "rail" + PCL-1 "panning base" en de MPR-CL II "nodal slide".

Afbeelding

Afbeelding

Voor de hoogste graad van nauwkeurigheid voor "single row / multi row" panoramafoto's en realtime QTVR gebruik ik op mijn statief / balhoofd combinatie een 360Precision panoramakop - type Absolute.

Met name panoramafoto's en realtime QTVR geschoten op korte afstand eisen een hogere mate van nauwkeurigheid (voorkomen van stitch-fouten) - door de hogere nauwkeurigheid is de mogelijkheid van "batch-processing" in programma's zoals PTGui Pro geen enkel probleem.

De Absolute wordt door middel van een Really Right Stuff MPR-113 "rail" gekoppeld aan het balhoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Opgemerkt dient te worden dat de 360Precision Absolute in mijn geval alleen geschikt is voor de combinatie D3 en AF-S 14-24 mm / 2.8.

Voor elke andere combinatie is er een andere 360Precision Absolute te bestellen.

Indien er specifieke vragen en / of opmerkingen zijn dan verneem ik dit graag via dit draadje - communiceren via PB's is wat mij betreft ook geen enkel probleem.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op do jan 29 2009 12:24 am, 3 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Gitzo + Really Right Stuff + Wimberley

Bericht door Roelof » wo jan 07 2009 1:26 am

Harrie Gerrits schreef:Voor brandpuntsafstanden groter dan 200 mm gebruik ik "The Sidekick" SK-100 van Wimberley.
Nog een speciale reden dat je voor de Sidekick hebt gekozen ipv een Wimberley Head?

Zondermeer een leuk setje trouwens.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » wo jan 07 2009 1:37 am

Roelof schreef:
Harrie Gerrits schreef:Voor brandpuntsafstanden groter dan 200 mm gebruik ik "The Sidekick" SK-100 van Wimberley.
Nog een speciale reden dat je voor de Sidekick hebt gekozen ipv een Wimberley Head?

Zondermeer een leuk setje trouwens.
Hallo Roelof,

De redenen zijn:

- afmetingen,
- gewicht,
- snel te koppelen aan het balhoofd,
- hoef het balhoofd niet te verwijderen wat wel moet als je een Wimberley Head wilt gebruiken,
- qua belastbaarheid past deze perfect in mijn lijstje van nog aan te schaffen "lang glaswerk" - heb mijn spaarpot de taak gegeven de financiën te regelen voor een AF-S VR 500 mm / 4.0.

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jan 07 2009 2:22 am

Harrie Gerrits schreef:De redenen zijn:
- afmetingen,
- gewicht,
Hier kan ik me weinig bij voorstellen, vooral gezien het glas dat je erbij meeneemt is licht reizen niet echt waar je mee bezig bent. ;-)
Harrie Gerrits schreef:- snel te koppelen aan het balhoofd,
- hoef het balhoofd niet te verwijderen wat wel moet als je een Wimberley Head wilt gebruiken,
Daar heb je iets, hoewel ik als ik met een lange lens bezig ben doorgaans niet bezig ben om ander spul op het statief te zetten. Ligt misschien ook aan mijn keuze voor een WH2. Eerlijk gezegd heb ik mijn WH2 ook altijd op mijn zwaarste statief zitten en neem ik anders iets lichters mee. Dus in plaats van de kop te wisselen maak ik thuis al een keuze. Als ik maar een statief had, dan zou ik die keuze waarschijnlijk nog steeds thuis maken en dan is de kop erop zetten nog iets eenmaligs.
Als ik dan nog iets kleins op statief wil hebben dan heb ik altijd nog een MH-01 van RRS. (Nog nooit gebruikt voor dit doel, wel voor op de monopod.)
Harrie Gerrits schreef:- qua belastbaarheid past deze perfect in mijn lijstje van nog aan te schaffen "lang glaswerk" - heb mijn spaarpot de taak gegeven de financiën te regelen voor een AF-S VR 500 mm / 4.0.
Ik weet wat mijn spaarpot zou zeggen als ik daarover begon. :-)

Ik mis trouwens de gemaksfactor in gebruik, want de WH lijkt mij plezieriger werken dan de Sidekick, maar dat kan een vooroordeel zijn.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo jan 07 2009 8:22 am

Duidelijk werk Harrie, je hebt je keuzes goed gemotiveerd.

Ik moet toegeven dat ik nog (helemaal) niet thuis ben in het maken van panorama's. Wel kijk ik altijd met plezier naar de geplaatste platen. Ik begrijp nu pas dat er een verschil is tussen het maken van panorama foto's om ze te stichen en om er een 'ronddraaifilmpje' van te maken. nooit geweten maar met deze informatie kijk ik er weer fris tegenaan en misschien dat ik ooit ook wel aan de panorama ga

Op dit ogenblik staat er weer het nodige in bestelling waaronder een Gitzo 5541 en een Wimberley head 2. In combinatie met een replacement foot voor de 400 2.8 verwacht ik een solide constructie te hebben bedacht waarmee ik ook nog even verder kan groeien naar eventueel een 600 of 800. De sidekick heb ik overwogen maar aangezien ik toch een 2e statief naast mijn huidige 3530 + RSS BH55 wilde hebben heb ik deze 2e set ernaast gekocht. Ook heb ik de indruk dat een 400 2.8 of een 600 4.0 een heel gewicht vormt voor de bh55 met sidekick.

Ik heb namelijk vaker de behoefte gehad aan 2 staieven zodat ik de 200 en de 400 naast elkaar neer kan zetten. Primes zijn wel leuk maar je mist wel de veelzijdigheid van een zoom :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » wo jan 07 2009 9:15 am

Bedankt Harrie voor deze uitvoerige uiteenzetting. Er zijn wat heel veel mogelijkheden op dit gebied en ik denk dat jij hier inderdaad een weloverwogen keuze hebt gemaakt en het crème de la crème in bezit hebt.
Groet en tot gauw,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

yoyo

Bericht door yoyo » wo jan 07 2009 9:51 am

Waarom de Gitzo GT3530S 6x Carbon Fiber Tripod (128.0 cm) en niet de hogere Gitzo GT3530LS 6x Carbon Fiber Tripod (148.0 cm) of Gitzo GT3530 6x Carbon Fiber Tripod (164.0 cm).

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » wo jan 07 2009 10:18 am

Hier kan ik me weinig bij voorstellen, vooral gezien het glas dat je erbij meeneemt is licht reizen niet echt waar je mee bezig bent. ;-)
Ik heb duidelijk de keuze gemaakt voor een totaal oplossing met één statief zonder het balhoofd te hoeven monteren / demonteren onafhankelijk van met welke apparatuur ik wil gaan fotograferen en tot op heden bevalt e.e.a. prima.
Ik mis trouwens de gemaksfactor in gebruik, want de WH lijkt mij plezieriger werken dan de Sidekick, maar dat kan een vooroordeel zijn.
Hier kan ik niet over oordelen omdat ik persoonlijk nog niet eerder gewerkt heb met een schommelkop als die van Wimberley maar ik weet nu uit eigen ervaring dat de SK-100 i.c.m. met de BH-55 LR zeer soepel werkt.

De mate van draaien (weerstand / frictie) rondom de topas is zeer goed te doseren op de BH-55 LR en de mate van het schommelen (weerstand / frictie) rondom de dwarsas is uiteraard zeer goed in te stellen met de SK-100.

Op de foto met de AF-S VR 200-400 mm / 4.0 is e.e.a. perfect in balans en hierdoor met één vinger te bewegen in welke richting dan ook.

Om het geheel op te stellen zal je met deze oplossing naar alle waarschijnlijkheid wat langer bezig zijn als met een Wimberley Head maar dat is het compromis van de door mij gewenste totaal oplossing.
Op dit ogenblik staat er weer het nodige in bestelling waaronder een Gitzo 5541 en een Wimberley head 2. In combinatie met een replacement foot voor de 400 2.8 verwacht ik een solide constructie te hebben bedacht waarmee ik ook nog even verder kan groeien naar eventueel een 600 of 800. De sidekick heb ik overwogen maar aangezien ik toch een 2e statief naast mijn huidige 3530 + RSS BH55 wilde hebben heb ik deze 2e set ernaast gekocht. Ook heb ik de indruk dat een 400 2.8 of een 600 4.0 een heel gewicht vormt voor de bh55 met sidekick.
Zoals ik hierboven reeds schreef is het hebben van een totaal oplossing doorslaggevend geweest voor mijn keuze's.

De combinatie Gitzo 5541 + WH2 is in mijn beleving aardbevingsbestendig :D .

Welk merk replacement foot voor de AF-S VR 400 mm / 2.8 heb je aangeschaft? Wimberley of RRS?

Volgens de specificaties van de SK-100 is het gebruiken van dit lange en zware glas geen probleem mits je balhoofd geschikt is - voor de RRS BH-55 LR is dit uiteraard geen probleem.

http://home.tiscali.nl/harriegerrits/The%20Sidekick.pdf
Er zijn wat heel veel mogelijkheden op dit gebied en ik denk dat jij hier inderdaad een weloverwogen keuze hebt gemaakt en het crème de la crème in bezit hebt.
Ik heb er vrij veel tijd aan besteed om tot deze keuze te komen echter het kan altijd nog beter.

Zoals je weet gebruik ik de 360Precsion Absolute, echter om de D3 te kunnen monteren moet ik iedere keer de RRS "L-Plate" van het camerahuis verwijderen :cry: .

Daarom laat ik nu de Absolute modificeren bij een vriend van mij die in het gelukkige bezit is van een eigen machinefabriek.

De modificatie is als volgt, nl.:

- op de roterende arm waar nu de schroefopname zit voor de D3 komt een RRS B2 LR II "lever release clamp",

- om de optische as op de juiste positie te houden wordt het "koppelstuk" tussen het draaiend gedeelte en de verticale arm verlengd.
Waarom de Gitzo GT3530S 6x Carbon Fiber Tripod (128.0 cm) en niet de hogere Gitzo GT3530LSV 6x Carbon Fiber Tripod (148.0 cm)
Daarom:

- ik ben niet al te lang,

- met het balhoofd en de 360Precison Absolute gemonteerd zit de schroefopname op ± 162 cm hoogte (oculair van de camera dus ook),

- op moment van aanschaf was de GT3530S gewoon het scherpst geprijsd.
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op wo jan 07 2009 7:54 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo jan 07 2009 10:44 am

Wow wat een mooi stukje gereedschap heb je aangeschaft Harrie.
Ik zit daar likkebaardend naar te kijken.
Heb mijn spaarvarken ook opdracht gegeven om zulk mooi spul te genereren :lol: .
Maar helaas dat beest is van de leg af en ik zie alleen maar de bodem van het beest :oops:
Van harte geluk gewenst met zulk mooi materiaal.
We zien uit naar de resultaten die je hiermee boekt.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » wo jan 07 2009 12:38 pm

Wow, mooie set. Dit gaat veel verder dan ik nodig heb, maar ik sta toch altijd wel te likkebaarden bij zulke mooie spullen....
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo jan 07 2009 2:06 pm

Harrie,

Gebruik je de AK-100 ook voor de bevestiging van de Sidekick? Want ik zie dat je een klem met een hefboompje gebruikt ipv een draaiknop.
Ik zit me wat af te vragen hoe je die dan zou moeten plaatsen.

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » wo jan 07 2009 3:26 pm

Roelof schreef:Harrie,

Gebruik je de AK-100 ook voor de bevestiging van de Sidekick? Want ik zie dat je een klem met een hefboompje gebruikt ipv een draaiknop.
Ik zit me wat af te vragen hoe je die dan zou moeten plaatsen.
Hallo Roelof,

De AK-100 wordt bevestigd op de SK-100.

Afbeelding

Zie de AK-100 als een soort adapter - als je de SK-100 direct zou plaatsen in een RRS B2 AS II klem met een hefboomsluiting dan loopt de hefboom iets aan tegen de SK-100.

Na het plaatsen van de order bij Wimberley werd er door hun afdeling "customer service" contact met mij opgenomen om navraag te doen in welk type klem ik de AK-100 ga gebruiken.

Bij Wimberley heeft men verschillende AK-100 adapters die aangepast worden per type klem.

Gebruik je een klem met draaiknop dan is de AK-100 niet nodig.

De AK-100 zorgt ook voor extra zekerheid .... mocht onverhoopt de hefboom open gaan dan kan de SK-100 niet uit de klem vallen.

Afbeelding

Afbeelding

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 17 2009 10:31 pm

Harry,

Ik heb je stukje nu inmiddels al een paar keer doorgenomen en ik begin het te begrijpen. Nu heb ik nog een vraag aan je over de CPL. Ik heb namelijk een andere oplossing in gedachten en ben benieuwd wat je er van vind.

Nu, ik heb een Gitzo 3530LSV. Dit is een systematic met een uitwisselbare bovenplaat. Nu levert Gitzo ook de Levelingbase 5121 LVL die 15 graden kan kantelen ter compensatie van het scheefstaan van het statief. Hij ziet er zo uit:

Afbeelding

Nu heb ik de volgende configuratie in mijn gedachten:

De Gitzo 3530LSV met de 5121LVL, daarop de BH-55 LR een clamp en daarop een MPR-CL II. In dit geval moet ik dus nog de 5121LVL en MPR-CL II kopen

Daarmee heb ik een leveler die altijd gemonteerd is en onder het balhoofd zit. Het balhoofd dat van zichzelf al kan draaien en een gradenboog heeft en daarop direct de MPR-CL II om de camera op te monteren. Qua kosten scheelt het een paar tientjes maar en het is het me niet te doen om een goedkopere oplossing te vinden. Ik denk namelijk een voordeel te hebben omdat ik een stevige leveler heb die vast aan het statief zit.

Wat denk jij van deze constructie ?

Michael

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » zo jan 18 2009 1:31 am

Hallo Michael,

Het is als of je mijn gedachten kunt lezen ..... ik heb gisteren een Gitzo 5121 LVL levelingbase besteld (toepasbaar op alle Systematic 3, 4 en 5 statieven).

De levelingbase geeft net dat extra stukje flexibiliteit wat ik nodig heb als de Wimberley SK-100 wordt gebruikt (dwarsas horizontaal).

Maar zoals jij hem wilt gaan gebruiken i.c.m. een RRS MPR-CL II nodal slide is een perfecte oplossing - de Gitzo 5121 LVL voor de afstelling van het balhoofd (topas rotatie exact verticaal) en de opname op het balhoofd zelf voor de afstelling van de nodal slide (optische as objectief exact horizontaal en het nodal point in het snijpunt van de topas).

Je spaart in elk geval een PCL-1 + PCL-DVTL uit - goed gezien!

Conclusie ..... perfecte oplossing voor "single en multi row" panorama's.

Als je deze configuratie aanschaft moet je eens gaan experimenteren met de PC-E 24 + D3 op de MPR-CL II in portret oriëntatie - PC-E 24 verticale shift (naar boven en naar beneden) en in het horizontale vlak een aantal graden tilt.

Resultaat - verticale resolutie van 6852 pixels en extreme scherptediepte bij een groot diafragma (klein f - getal) - tegenstrijdig maar waar!

Horizontale resolutie is slechts afhankelijk van je eigen creativiteit (aantal foto's per rij) - maximale resolutie is 16519 pixels (360º).

Een 360º panorama foto van 113,2 MP (16519 x 6852) :oohh: :shock: .

Of een 360º x 180º QTVR mogelijk is met deze opstelling en apparatuur - extra zenith en nadir opname zijn dan op zijn minst nodig - ga ik binnenkort eens proberen.

De oplossing om zeer eenvoudig "multi row" panorama's te fotograferen welke totaal vrij zijn van stitch fouten in de verticaal omdat de verticale shift (naar boven en naar beneden) plaats vindt in het zelfde optische vlak.

Het zo nauwkeurig mogelijk instellen van de "nodal slide" reduceert de kans op stitch fouten in de horizontale richting.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 18 2009 9:49 am

Haha, wat een toeval. Toch wel grappig dat we op het zelfde uitkomen. Nog bedankt voor de tips over het maken van panorama's, zodra ik het spul in huis heb ga ik het snel eens proberen.

Mag ik vragen waar je de GS5121LVLhebt besteld ? Bij RSS hebben ze hem ook en kost hij $ 189,00. Bij Konijn € 165,00

Heb ik nog een vraag voor je. Is de MPR-CL II wel kort genoeg voor bv. de 14-24 (dat je niet nog een stuk MRP op de foto ziet) ? of zou je de 192 FAS package adviseren, die heeft een verschuifbare clamp namelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”