Wie o wie helpt mij? Ik wil graag aan de slag met de vele tips die ik op dit forum heb gevonden (m.n. die van Arthur en Martijn)...
Groet,
Wouter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijdwouterboon schreef:Call me a fool, maar ik lees in diverse draadjes over de flitssynchronisatietijd. Nou weet ik wel ongeveer wat dat inhoudt (extra uitleg mag altijd), maar niet waar ik dat met mijn D80 kan instellen (als dat al mogelijk is), laat staat hoe snel deze is. Ik dacht iets van 1/200, correct? Ik heb gisteravond de handleiding er eens op nageslagen, net zoals die van mijn SB-600, maar ik kan het nergens vinden (of ik moet blind zijn).
Wie o wie helpt mij? Ik wil graag aan de slag met de vele tips die ik op dit forum heb gevonden (m.n. die van Arthur en Martijn)...
Groet,
Wouter
Dank, wikipedia is nog niet echt een gebruikelijke zoekmachine...yoyo schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijd
Die kun je niet instellen. Dat is gewoon een beperking van je camera.
Het vreemde is dat heel veel mensen hier niet eens op letten als ze camera's vergelijken.
Voordeel van de laatste nikonflitsers is dat ze in Fp mode kunnen werken. Hierbij gaan ze pulserend flitsen waardoor je wel hogere sluitertijden kunt gebruiken. Handig bij invulflits overdag en je een laag diafragma wil gebruiken.
Ook dank, al heb ik deze pagina's gisteren uiteraard gelezen, wellicht dat ik over de synchronisatietijd heen heb gelezen (of staat die daar niet tussen?). Zal vanavond eens zoeken...ALE schreef:Handleidng D-80: blz 41 voor slow sync e.d en blz 98 over highsync synchronisatie.
Betekent dit dat de maximale flitssynchronisatietijd dus 1/200 is?Indien geen Auto FP snelle synchronisatie wordt gebruikt, synchroniseert de sluiter met een externe flitser met tijden
van 1/200sec. of langer.
Ga ik van het weekend doen, en de resultaten hoop ik op het forum te posten.ALE schreef:Voor je invulflits buiten:
Blz. 98
25: Auto FP (alleen standen P, S, A en M)
Selecteer Aan om Automatische snelle FP-synchronisatie te activeren bij gebruik van de optionele SB-800, SB-600 of SB-R200 flitsers op sluitertijden sneller dan 1/200sec. (omdat de werkelijke sluitertijd mogelijk iets langer is dan weergegeven in de standen P en A, wordt Auto FP mogelijk niet altijd geactiveerd bij een sluitertijd van 1/200sec.). Kies voor het inschakelen van invulflits wanneer u portretten maakt bij helder licht of fotografeert met een groot diafragma. Automatische snelle FP-synchronisatie is niet beschikbaar bij gebruik van de ingebouwde flitser. De standaardoptie is Uit.
M.a.w. zet de stand op Aan and you rock 'n roll![]()
Have fun,
ALE
Dat draadje had ik inderdaad al gevonden. Nou nog even doornemen... Overigens ken ik het verhaal van het 2e gordijn (grotendeels).Léon Obers schreef:Nog meer over flitsen (synchronisatie op het 2e gordijn):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =rear+slow
Lees dan ook het laatste bericht op die pagina.
Maud,Maud schreef:Ben erg benieuwd wat voor beelden je dan krijgt.. want hier snap ik nu weer niks van
gr.Maud
Ga hir ook het boekje voor naslaan..george013 schreef:Correctie. Wel de flits gebruiken.
George