Flitssynchronisatie

Discussies over flitsers
wouterboon

Flitssynchronisatie

Bericht door wouterboon » di jan 13 2009 2:54 pm

Call me a fool, maar ik lees in diverse draadjes over de flitssynchronisatietijd. Nou weet ik wel ongeveer wat dat inhoudt (extra uitleg mag altijd), maar niet waar ik dat met mijn D80 kan instellen (als dat al mogelijk is), laat staat hoe snel deze is. Ik dacht iets van 1/200, correct? Ik heb gisteravond de handleiding er eens op nageslagen, net zoals die van mijn SB-600, maar ik kan het nergens vinden (of ik moet blind zijn :oops: ).

Wie o wie helpt mij? Ik wil graag aan de slag met de vele tips die ik op dit forum heb gevonden (m.n. die van Arthur en Martijn)...

Groet,

Wouter

yoyo

Re: Flitssynchronisatie

Bericht door yoyo » di jan 13 2009 3:04 pm

wouterboon schreef:Call me a fool, maar ik lees in diverse draadjes over de flitssynchronisatietijd. Nou weet ik wel ongeveer wat dat inhoudt (extra uitleg mag altijd), maar niet waar ik dat met mijn D80 kan instellen (als dat al mogelijk is), laat staat hoe snel deze is. Ik dacht iets van 1/200, correct? Ik heb gisteravond de handleiding er eens op nageslagen, net zoals die van mijn SB-600, maar ik kan het nergens vinden (of ik moet blind zijn :oops: ).

Wie o wie helpt mij? Ik wil graag aan de slag met de vele tips die ik op dit forum heb gevonden (m.n. die van Arthur en Martijn)...

Groet,

Wouter
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijd

Die kun je niet instellen. Dat is gewoon een beperking van je camera.
Het vreemde is dat heel veel mensen hier niet eens op letten als ze camera's vergelijken.
Voordeel van de laatste nikonflitsers is dat ze in Fp mode kunnen werken. Hierbij gaan ze pulserend flitsen waardoor je wel hogere sluitertijden kunt gebruiken. Handig bij invulflits overdag en je een laag diafragma wil gebruiken.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jan 13 2009 3:05 pm

Handleidng D-80: blz 41 voor slow sync e.d en blz 98 over highsync synchronisatie.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jan 13 2009 3:09 pm

yoyo schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flitssynchronisatietijd

Die kun je niet instellen. Dat is gewoon een beperking van je camera.
Het vreemde is dat heel veel mensen hier niet eens op letten als ze camera's vergelijken.
Voordeel van de laatste nikonflitsers is dat ze in Fp mode kunnen werken. Hierbij gaan ze pulserend flitsen waardoor je wel hogere sluitertijden kunt gebruiken. Handig bij invulflits overdag en je een laag diafragma wil gebruiken.
Dank, wikipedia is nog niet echt een gebruikelijke zoekmachine...
ALE schreef:Handleidng D-80: blz 41 voor slow sync e.d en blz 98 over highsync synchronisatie.
Ook dank, al heb ik deze pagina's gisteren uiteraard gelezen, wellicht dat ik over de synchronisatietijd heen heb gelezen (of staat die daar niet tussen?). Zal vanavond eens zoeken...

Gr.,

Wouter

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jan 13 2009 3:15 pm

Voor je invulflits buiten:

Blz. 98
25: Auto FP (alleen standen P, S, A en M)
Selecteer Aan om Automatische snelle FP-synchronisatie te activeren bij gebruik van de optionele SB-800, SB-600 of SB-R200 flitsers op sluitertijden sneller dan 1/200sec. (omdat de werkelijke sluitertijd mogelijk iets langer is dan weergegeven in de standen P en A, wordt Auto FP mogelijk niet altijd geactiveerd bij een sluitertijd van 1/200sec.). Kies voor het inschakelen van invulflits wanneer u portretten maakt bij helder licht of fotografeert met een groot diafragma. Automatische snelle FP-synchronisatie is niet beschikbaar bij gebruik van de ingebouwde flitser. De standaardoptie is Uit.

M.a.w. zet de stand op Aan and you rock 'n roll :mryellow:
Have fun,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 13 2009 3:16 pm

Nog meer over flitsen (synchronisatie op het 2e gordijn):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =rear+slow
Lees dan ook het laatste bericht op die pagina.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jan 13 2009 3:16 pm

Net ff snel online via Nikon-site gezocht in de handleiding.

Op pagina 121 staat het volgende:
Indien geen Auto FP snelle synchronisatie wordt gebruikt, synchroniseert de sluiter met een externe flitser met tijden
van 1/200sec. of langer.
Betekent dit dat de maximale flitssynchronisatietijd dus 1/200 is?

Gr.,

Wouter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jan 13 2009 3:17 pm

Ja.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wouterboon

Bericht door wouterboon » di jan 13 2009 3:18 pm

ALE schreef:Voor je invulflits buiten:

Blz. 98
25: Auto FP (alleen standen P, S, A en M)
Selecteer Aan om Automatische snelle FP-synchronisatie te activeren bij gebruik van de optionele SB-800, SB-600 of SB-R200 flitsers op sluitertijden sneller dan 1/200sec. (omdat de werkelijke sluitertijd mogelijk iets langer is dan weergegeven in de standen P en A, wordt Auto FP mogelijk niet altijd geactiveerd bij een sluitertijd van 1/200sec.). Kies voor het inschakelen van invulflits wanneer u portretten maakt bij helder licht of fotografeert met een groot diafragma. Automatische snelle FP-synchronisatie is niet beschikbaar bij gebruik van de ingebouwde flitser. De standaardoptie is Uit.

M.a.w. zet de stand op Aan and you rock 'n roll :mryellow:
Have fun,

ALE
Ga ik van het weekend doen, en de resultaten hoop ik op het forum te posten.
Léon Obers schreef:Nog meer over flitsen (synchronisatie op het 2e gordijn):
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =rear+slow
Lees dan ook het laatste bericht op die pagina.
Dat draadje had ik inderdaad al gevonden. Nou nog even doornemen... Overigens ken ik het verhaal van het 2e gordijn (grotendeels).

Dank voor de reacties!

george013

Bericht door george013 » di jan 13 2009 5:37 pm

Of het helpt?
Flitssynschronisatie is de langste sluitertijd waarbij beide gordijnen open zijn. Een kleiner sluitertijd wordt gerealiseerd door het tweede gordijn reeds dicht te laten gaan voordat het eerste gordijn zijn eindpunt heeft bereikt. De snelheid van de gordijnen is een technisch gegeven van de camera. Niet in te stellen.
Foto's maken met flits bij een kleinere sluitersnelheid als de flitssynchronisatie zal een kleiner belicht beeld latren zien omdat een gedeelte van de film, sensor, niet belicht wordt.

George

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » di jan 13 2009 6:31 pm

Ben erg benieuwd wat voor beelden je dan krijgt.. want hier snap ik nu weer niks van :)

gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di jan 13 2009 7:48 pm

Maud schreef:Ben erg benieuwd wat voor beelden je dan krijgt.. want hier snap ik nu weer niks van :)
gr.Maud
Maud,

Dat hangt een beetje van de kamera en de flitser af.
-In het klassieke geval van een spleetsluiter die niet geheel open is op het moment dat de flitser brandt: een deel van het beeld wordt slechts belicht.
-bij sommige digitale kamera's wordt de sluitertijd niet door de sluiter gemaakt maar door de electronica, het effect is dan minder.
-bij een centraalsluiter speelt dit effect niet
-bij auto-FP flutsen gaat de flitser af in kleine stootjes, zolang een gedeelte van de sluiter openstaat (korte tijden, maar weinig lichtopbrengst).

De X-synchronisatietijd, die bij iedere kamera in de specificaties staat, is (b.v. 1/250 voor moderne lamellensluiters, maar 1/30 voor mijn middenformaat spleetsluiter) is de tijd die je bij iedere flitser kan gebruiken, zowel een SB-flitser als een studio-flitser.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

george013

Bericht door george013 » di jan 13 2009 9:51 pm

Maak een foto's in het donker met 1/60 sec, een met je flitssynchronisatietijd, en een aantal met oplopende kortere tijden. De eerste twee zijn hetzelfde, de andere zijn verschillend.

George

george013

Bericht door george013 » di jan 13 2009 9:52 pm

Correctie. Wel de flits gebruiken.

George

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » di jan 13 2009 10:40 pm

george013 schreef:Correctie. Wel de flits gebruiken.

George
Ga hir ook het boekje voor naslaan..
Heb net flitser getest met 1/40, zoals beschreven op draadje "2de gordijn"', krijg eindelijk geen platte grijze beelden..
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”