Nikkor 18-200 AF-S DX VR f/3.5-5.6 G IF-ED
Nikkor 18-200 AF-S DX VR f/3.5-5.6 G IF-ED
Hallo,
ik heb afgelopen zaterdag de Nikkor 18-200 gekocht voor mijn D50. Nu valt me op dat hoe meer ik inzoom, des te donker mijn hoeken worden.
Dit zie ik vooral bij luchtfoto's. Hebben meer mensen hier 'last' van? Het maakt ook niet uit of het met filter of zonnekap is of zonder.
Groetjes Wendy,
ik heb afgelopen zaterdag de Nikkor 18-200 gekocht voor mijn D50. Nu valt me op dat hoe meer ik inzoom, des te donker mijn hoeken worden.
Dit zie ik vooral bij luchtfoto's. Hebben meer mensen hier 'last' van? Het maakt ook niet uit of het met filter of zonnekap is of zonder.
Groetjes Wendy,
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikkor 18-200 AF-S DX VR f/3.5-5.6 G IF-ED
Zit de zonnekap er wel goed op?
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Of gebruik je meerdere filters?
gr. Melliw
gr. Melliw
Hoi,
Maakt niet uit, met of zonder zonnekap, met of zonder filter(s). Ik gebruik er 1 overigens. Ik zal even een voorbeeldje plaatsen.

Groetjes Wendy,
Maakt niet uit, met of zonder zonnekap, met of zonder filter(s). Ik gebruik er 1 overigens. Ik zal even een voorbeeldje plaatsen.

Groetjes Wendy,
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zo te zien gebruik je je diafragma geheel open en een sluitertijd van 1/4000. Dat is een opmerkelijke combinatie. Als je een diafragma neemt dat iets kleiner is, rond de f8 of f11 bijvoorbeeld, verwacht ik dat je veel minder last zult hebben van deze vignettering.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Heb eens wat getest en inderdaad, het wordt wel minder, maar is niet geheel weg. Het begint ongeveer bij de 75/80mm.
Zodra ik mijn diafragma iets kleiner neem, wordt het minder.
Maar is dit normaal? Het is me eigenlijk met andere lensen nooit echt opgevallen.
Overigens, de 1e foto was een testfoto vanuit de auto, is de 2e foto die ik maakte met de lens en had hem even snel op de automaat gezet.
Die van dat vliegtuig denk ik ook. De overige foto's zijn vrij veel handmatig genomen, maar daar zie je het dus niet op terug.
Maar vandaar de misschien merkwaardige instellingen.
Zodra ik mijn diafragma iets kleiner neem, wordt het minder.
Maar is dit normaal? Het is me eigenlijk met andere lensen nooit echt opgevallen.
Overigens, de 1e foto was een testfoto vanuit de auto, is de 2e foto die ik maakte met de lens en had hem even snel op de automaat gezet.
Die van dat vliegtuig denk ik ook. De overige foto's zijn vrij veel handmatig genomen, maar daar zie je het dus niet op terug.
Maar vandaar de misschien merkwaardige instellingen.
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Je zal het effect misschien nooit helemaal wegkrijgen met dit objectief. Gelukkig heeft Capture NX(2) daar een goede mogelijkheid voor. -> Vignette Control 

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Bea
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb dit objectief ook en heb er maar zelden last van. Lijkt mij dus niet normaal.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kijk hier eens...
Je zou het vooral moeten hebben in het groothoekbereik, en in enige mate in het telebereik bij een (bijna) open diafragma.
Oplossing: weet wat de beperkingen zijn van je objectief, en houd daar rekening mee. Dat betekent dus veelal niet wijd open schieten bij bepaalde brandpuntsafstanden bij kritische foto's. En luchten, zoals op deze foto, zijn al heel snel kritisch. Gelukkig valt het bij veel foto's nauwelijks op, en is het ook nog eens erg goed weg te werken in de nabewerking!
Iets soortgelijks heb je met kussen- en tonvorming. In deze foto's merk je niets van problemen, maar ga maar eens een gebouw fotograferen. Dan zal je zien dat de 18-200 daar echt een "probleem" heeft. Wat niet vreemd is voor een objectief met een 11x zoombereik...
Je zou het vooral moeten hebben in het groothoekbereik, en in enige mate in het telebereik bij een (bijna) open diafragma.
Oplossing: weet wat de beperkingen zijn van je objectief, en houd daar rekening mee. Dat betekent dus veelal niet wijd open schieten bij bepaalde brandpuntsafstanden bij kritische foto's. En luchten, zoals op deze foto, zijn al heel snel kritisch. Gelukkig valt het bij veel foto's nauwelijks op, en is het ook nog eens erg goed weg te werken in de nabewerking!
Iets soortgelijks heb je met kussen- en tonvorming. In deze foto's merk je niets van problemen, maar ga maar eens een gebouw fotograferen. Dan zal je zien dat de 18-200 daar echt een "probleem" heeft. Wat niet vreemd is voor een objectief met een 11x zoombereik...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ook ik heb de 18-200, maar heb hier echt geen last van.
D60 + AF-S VR DX 18-200mm
Ook ik heb van dit verschijnsel geen last, standaard fotografeer ik met name in de vakantie met dit objectief en hij komt niet van de camera af...
- Marcel079
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Eeuw schreef:Je zal het effect misschien nooit helemaal wegkrijgen met dit objectief. Gelukkig heeft Capture NX(2) daar een goede mogelijkheid voor. -> Vignette Control
Beste Eeuw,
ben niet zo'n ervaren Capture gebruiker, maar ik kan deze functie niet vinden. Kun je ons misschien vertellen waar deze functie zich verschuilt

groet, Marcel
Niet met Nikon geschoten, altijd mis
Ik heb inmiddels contact opgenomen met de zaak waar ik m'n lens heb gekocht. Ze vroegen of ik wat foto's wilde mailen, dus ben
in afwachting van hun antwoord. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties allemaal
Wat betreft het bewerken in NX, mijn proefversie is helaas verlopen. Maar ik werk ook met Adobe CS3, en hierin zit ook zo'n functie
Die heb ik vandaag ontdekt na jullie tips over vignet weghalen in NX. Bedankt!
in afwachting van hun antwoord. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties allemaal

Wat betreft het bewerken in NX, mijn proefversie is helaas verlopen. Maar ik werk ook met Adobe CS3, en hierin zit ook zo'n functie

Die heb ik vandaag ontdekt na jullie tips over vignet weghalen in NX. Bedankt!