Wie heeft ervaring met een Sigma 15mm F2.8EX fisheye lens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
pabusk

Wie heeft ervaring met een Sigma 15mm F2.8EX fisheye lens

Bericht door pabusk » di okt 31 2006 2:12 pm

Hallo,

Ben hier net geregistreerd en wil gelijk maar een vraagje stellen.

We hebben een half jaar geleden een D70s aangeschaft met een 18-70 en 70-200 lens. Daar ik momenteel nog met een sony compact cameraatje onderwater foto's maak wil ik ook een onderwater foto's maken met onze D70.

Om de foto's te maken die ik in gedachte heb wil ik buiten een onderwaterhuis (zonder lukt het helaas niet), ook een fisheye lens aanschaffen.

Ik kan 2dehands aan een Sigma 15mm F2.8 EX lens komen maar vraag me af of er iemand ervaring heeft met deze lens (positief of negatief.

M.Vr.Gr.
Paul

vanson

Bericht door vanson » di okt 31 2006 3:19 pm

Paul,

Een Fisheye lens is natuurlijk uitermate geschikt om onderwater foto's te maken (...ook zonder de voor de hand liggende grappen...) Ik kan alleen maar de vergelijking maken met de 16mm/f2.8 AFD Fisheye Nikkor, en ook dan komt de Sigma 15mm goed uit de bus. Voor rond de 500 euro kun je je geen buil vallen aan deze lens, al heb ik wel vernomen dat sommige gebruikers de bouwkwaliteit van de lens een minpunt vinden (goedkope materialen, goedkoop ogende afwerking)
Het voordeel van gebruik in een onderwaterhuis is dat je nauwelijks slijtage aan de buitenkant van de lens zult hebben, en dat je de buitenkant van de lens zelfs alleen maar zult zien als je de lens verwisselt, dus lijkt het me deze 'kritiek' op de constructie van de lens van minder belang.

Om terug te komen op de 16mm Fisheye Nikkor: ik ben er best wel een fan van. Het is erg uitdagend om foto's te maken met een Fisheye, en de 16mm/f2.8 Nikkor is denk ik een van de betere en daarbij in de onderwatersport ook een van de meest gebruikte Fisheye objectieven.

De Sigma lijkt me ook breder dan de Nikkor. Op de website van Ikelite bijvoorbeeld staat dat de 15mm Sigma niet past in de dome port die wel geschikt is voor andere 15mm lenzen. Zal vast wel een mouw aan te passen zijn, dat zul jij beter weten dan ik.

Dan komt het neer op de prijs: +/- 500 euro voor de Sigma 15mm, of ruim 1100 euro voor de 16mm Nikkor...en dan ook nog een port voor de lens moeten kopen (kost ook zo'n 500 euro?)...tja, dan is de Sigma toch heel erg aantrekkelijk moet ik zeggen.

pabusk

Bericht door pabusk » di okt 31 2006 3:47 pm

Bedankt Vanton,

Heb ook nog even op de Ikelite site gekeken en voor zowel de 10,5 en 16mm van Nikon en de 15mm Sigma geven ze dezelfde 8" domeport als aanbevolen dus dat moet geen probleem zijn http://www.ikelite.com/web_pages/2port_nikon.html

Je bevestigd echter wel mijn gevoel dat ik niet echt mis kan gaan met deze lens. Wat betrefd bouwkwaliteit ben ik niet zo bang ... ben niet van plan er mee in het veld rond te gooien en zoals je al aangaf zit alles goed beschermd in een behuizing.

Groetjes
Paul

vanson

Bericht door vanson » di okt 31 2006 7:09 pm

prijsopgave gekregen via e-mail van www.onderwaterhuis.nl:

"Een complete set:
Ikelite #6807.1 iTTL onderwaterhuis (incl. dubbele tray/handles)
Ikelite Dome Port voor de 15mm lens
Reserve oring set (body + port + 4 tubetjes Ikelite vet)
===============================================
Setprijs Eur. 1449,- incl. BTW (direct uit voorraad leverbaar!)"

doe er je voordeel mee...

pabusk

Bericht door pabusk » di okt 31 2006 9:11 pm

Nogmaals bedankt ...

Ik kende deze site, ik heb mijn Ikelite DS125 onderwater strobe hier vandaan. Je kunt ook kijken bij www.scubacam.nl of www.scubacompany.nl voor dit soort huizen. De prijzen komen aardig overeen.

Ik ben er alleen nog niet uit of ik een Ikelite, Subal of Sealux huis wil. Voordeel van Ikelite is wel dat het iTTL ondersteund dat de flits besturing van de camera volledig benut. Bij de andere huizen moet daarvoor eerst nog een beetje electronica worden toegevoegd.

Paul

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”