Hallo,
Ik heb net een Nikon D60 gekocht om me ook maar eens in het digitale tijdperk te begeven en ik moet zeggen dat ik het een heel erg aardig apparaat vind, maar wel een beetje licht. Je kunt er in elk geval geen spijker meer mee in de muur slaan, zoals dat met de oude jongens wel ging. Ik vind echter dat er een beetje iel flitsertje opzit. Ik heb van mijn Nikkormat FT2 nog een Metz Mecablitz 32 Z-2 en nu vraag ik me af of ik die op mijn D60 ook (in de manuele stand) kan gebruiken. In de gebruiksaanwijzing doet Nikon een beetje moeilijk over externe flitsers van andere merken, dat ze allerhande onheil kunnen aanrichten, maar ik vraag me af of dit niet gewoon een truc is om te zorgen dat iedereen Nikon-flitsers gaat kopen. Op de Metz site staat dat de 32 Z-2 gewoon met de standaardvoet in de schoen van de D60 past, maar ik ben toch een tikje huiverig door de Nikon-verhalen over ontregelde elektronica en beschadigde contacten op de schoen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Even een aanvulling: via wat draadjes hier (waarvoor bedankt) ben ik erachter gekomen dat deze Metz een ontsteekspanning heeft van 4 Volt, dus ik zal m'n camera er niet mee opblazen. Maar zijn er nog andere risico's of dingen waar ik op moet letten?
Metz Mecablitz 32 Z-2 en Nikon D60
Re: Metz Mecablitz 32 Z-2 en Nikon D60
Deze Metz is nog uit het analoge tijdperk, maar als het doed is kun je hem nog steeds gebruikenmits je de goede adapter hebt.
De metz is dan prima te gebruiken in de M-stand maar ook in de A-stand.
Waat je wel even goed op moet letten is de ontspanningsvoltage. Die mag niet te hoog zijn omdat je anders het elektronische circuit van de camera kapot maakt.
Ikzelf gebruik de Metz 45 CT4 op mijn Fuji S3Pro en D70 en dat gaat prima en deze flitsers is ouder dan de de 32 Z2.
Succes ermee
grtz A3
De metz is dan prima te gebruiken in de M-stand maar ook in de A-stand.
Waat je wel even goed op moet letten is de ontspanningsvoltage. Die mag niet te hoog zijn omdat je anders het elektronische circuit van de camera kapot maakt.
Ikzelf gebruik de Metz 45 CT4 op mijn Fuji S3Pro en D70 en dat gaat prima en deze flitsers is ouder dan de de 32 Z2.
Succes ermee
grtz A3
Bedankt,
Ik ga het gewoon uitproberen, want het ontspanningsvoltage blijft met 4V ruimschoots beneden de normen die Nikon voor de D60 aangeeft. Maar dat hij ook in de automatische stand kan werken, verrast me.
Ik ga het gewoon uitproberen, want het ontspanningsvoltage blijft met 4V ruimschoots beneden de normen die Nikon voor de D60 aangeeft. Maar dat hij ook in de automatische stand kan werken, verrast me.
Als je beide apparaten instelt op A moet je wel zowel bij de camera als de flits je diafragma waarde zelfinstellen. De flitser zal dan zij eigen meetcel gebruiken om een goede belichte foto te maken.
De communicatie is er dan misschien niet helemaal maar aan de flitsindicatielamp op de flitser kan je wel zien of de foto goed belicht is.
Een kleine kans dat de foto misschien iets overbelicht is maar dat valt te compenseren, of op de camera of op de flitser zelf.
Succes
De communicatie is er dan misschien niet helemaal maar aan de flitsindicatielamp op de flitser kan je wel zien of de foto goed belicht is.
Een kleine kans dat de foto misschien iets overbelicht is maar dat valt te compenseren, of op de camera of op de flitser zelf.
Succes
Bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels een paar proefopnames gemaakt en alles werkt inderdaad naar behoren. De cameraelektronica is niet geploft en de plaatjes zijn al redelijk, maar nog niet perfect. Dus nog maar even wat instellingen uitproberen en kijken wat het best bevalt.