Ik moet binnenkort groepsfoto's maken van de leden van een orkest voor op hun website. Ik heb dit nog niet eerder gedaan en zou graag advies en tips willen.
Moet je zoveel mogelijk groothoek gebruiken of moet je juist wat verder weg gaan staan en meer zoom nemen?
Is het het mooist om door de knieen te gaan en op dezelfde hoogte als de groep te fotograferen of lager of hoger (trapje?). Veel heeft misschien gewoon met persoonlijke voorkeur te maken maar er zijn vast wel valkuilen waar ik op moet letten?
Groepsfoto maken
Ik zou kiezen voor de zoomstand van je lens die de minste vertekening oplevert, meestal ongeveer het midden want de uiterste zoomstanden geven vaak kussen of tonvormige vertekening.
De grootte van de groep kan bepalen of het lukt gewoon op ooghoogte te fotograferen en iedereen er op te krijgen. Lager zou ik met een groepsfoto niet doen, maar hoger kan wel weer leuk zijn, wel goed hoger en niet een beetje door op een stoel te gaan staan. Hou diafragma in de gaten want met grote groep heb je meer dieptescherpte nodig.
Verder zou ik er voor zorgen dat je in de foto kunt zien dat t een orkest is, dus niet met de groep op de markt gaan staan, maar met de instrumenten op de foto bv. Maak veel foto's zodat je er een hebt waarbij echt iedereen z'n ogen open heeft etc etc.
er zijn vast nog meer tips,,, wie vult aan...
Succes
De grootte van de groep kan bepalen of het lukt gewoon op ooghoogte te fotograferen en iedereen er op te krijgen. Lager zou ik met een groepsfoto niet doen, maar hoger kan wel weer leuk zijn, wel goed hoger en niet een beetje door op een stoel te gaan staan. Hou diafragma in de gaten want met grote groep heb je meer dieptescherpte nodig.
Verder zou ik er voor zorgen dat je in de foto kunt zien dat t een orkest is, dus niet met de groep op de markt gaan staan, maar met de instrumenten op de foto bv. Maak veel foto's zodat je er een hebt waarbij echt iedereen z'n ogen open heeft etc etc.
er zijn vast nog meer tips,,, wie vult aan...
Succes
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Groothoek lenzen (en vooral als ze richting supergroothoek gaan) zijn zo gecorrigeerd dat de zijkant van het beeld wordt "opgerekt". Het effect kan dan zijn dat de hoofden van de mensen die aan de zijkant staan in lengte worden opgerekt en deze dus ei vormige hoofden krijgen. Dit geeft een zeer onnatuurlijk effect. Bv bij een 15 mm op kleinbeeld is de factor (in de hoeken ) al 1,75 . Beter is om verderweg te gaan staan en bv een standaardlens te gebruiken, tevens krijg je dan een wat natuurlijker perspektief.
RVK
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
Je kan ook eens proberen de groep zo op te stellen, dat jij boven op een balkon staat en hun schuin naar boven kijken naar jouw. Je kunt ze dan in een cirkel zettten of zo. Iets op een trap lijkt mij ook wel aardig, volgens mij was er ooit zoiets in een commercial op tv van de voorstelling van een Olympische ploeg.
Zoek gewoon in Google op groepsfoto en je hebt een keur aan voorbeelden van hoe het wel maar ook van hoe het niet moet. bijv.
http://images.google.nl/images?q=groeps ... art=0&sa=N
Ik zou toch ook proberen om igv digitaal rond de 35mm een groepsfoto te maken en dan bij een grote groep maar wat meer afstand houden.
Vraag dan iemand om te helpen zodat je wat beter met elkaar kunt communiceren en spreek duidelijk van te voeren door wat je gaat doen.
Probeer zoveel mogelijk een plat vlak te creëren waarin de gezichten zich bevinden zodat je daar de optimale scherpe behoud.
Buiten opnames maken met een licht bewolkte lucht heeft bij grote groepen wel mijn voorkeur en misschien dat je een heel klein beetje kunt inflitsen.
Luc.
http://images.google.nl/images?q=groeps ... art=0&sa=N
Ik zou toch ook proberen om igv digitaal rond de 35mm een groepsfoto te maken en dan bij een grote groep maar wat meer afstand houden.
Vraag dan iemand om te helpen zodat je wat beter met elkaar kunt communiceren en spreek duidelijk van te voeren door wat je gaat doen.
Probeer zoveel mogelijk een plat vlak te creëren waarin de gezichten zich bevinden zodat je daar de optimale scherpe behoud.
Buiten opnames maken met een licht bewolkte lucht heeft bij grote groepen wel mijn voorkeur en misschien dat je een heel klein beetje kunt inflitsen.
Luc.