Scherp of niet?

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
femke

Scherp of niet?

Bericht door femke » ma jan 19 2009 3:25 pm

Dag allemaal,
Even een vraag mbt onderstaande foto. Vorige week in de vrieskou deze foto gemaakt. Is de foto nu scherp of niet? De voorgrond natuurlijk niet, maar meer richting de maan. Wat vinden jullie verder van deze foto? Ik weet het zelf namelijk niet zo goed.
Groet, Femke

Afbeelding
Laatst gewijzigd door femke op di jan 20 2009 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherp of niet?

Bericht door Roelof » ma jan 19 2009 3:37 pm

Hij is wat klein om hem goed te beoordelen, maar er oogt niets scherp. Waarop heb je scherpgesteld?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

femke

Bericht door femke » di jan 20 2009 1:39 pm

Dag Roelof,
Ik kreeg de foto niet groter geplaatst. Ik heb het gisteren nog een keer geprobeerd, maar dit is het. Ik heb geprobeerd op de maan scherp te stellen, in de verte dus. Het was nog schemerig die ochtend. De sfeer was erg mooi. Maar ik zie het nu ook, de foto kijkt niet lekker (zoals mensen dat hier op het forum zeggen). Verder vind ik zelf de compositie niet mooi. Dank voor je reactie iig.
Groet, Femke

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jan 20 2009 3:44 pm

Femke,

Groter plaatsen begint bij een grotere versie online zetten, op het forum mag de langste zijde 1040 pixels zijn, dat is bijna het dubbele van wat je nu hebt en met een 4x zo groot oppervlak kun je scherpte beter beoordelen.

Door de ontbrekende exif info weet ik niet hoe je de foto gemaakt hebt, ik zou bij deze foto in elk geval al niet op de maan scherpstellen, er zit zo weinig detail in zo'n kleine maan dat de scherpte er daar nooit uitkomt (vooral niet met de bewolking ervoor)
Scherpstellen heeft meer zin op de overkant van de sloot of desnoods op de hyperfocale afstand bij F5.6 of F8, voor uitleg zie dit artikel van ALE
En waarschijnlijk had een statief ook geholpen, wat voor sluitertijd heb je hier gebruikt?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

femke

Bericht door femke » di jan 20 2009 9:01 pm

Dag Roelof,
Dank voor je reactie. Hieronder de foto informatie. Ik heb overigens een statief gebruikt. Maar het moment ging zo snel, dus geen tijdsklok.
Het artikel van Arthur zal ik bekijken. Leuk! Ik zal de foto nogmaals opnieuw proberen te uploaden en te plaatsen.
Groet, Femke

Jan 10, 2009
2592×3872 pixels – 5657KB
Bestandsnaam: de maan.jpg
Camera: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D200
ISO: 800
Belichting: 1/4 sec.
Diafragma: 6.3
Brandpuntsafstand: 105mm
Flitser gebruikt: Nee

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di jan 20 2009 9:17 pm

Femke,
1/4 sec : heb je een statief gebruikt? Een ZWAAR statief?
Uit de hand kan sowieso niet met dit soort sluitertijden.

femke

Bericht door femke » di jan 20 2009 9:20 pm

Dag allemaal,
Wat betreft het plaatsen van de foto, de problemen liggen vermoed ik bij Picasa. Ik heb de foto weer geupload, maar het programma maakt de foto alleen maar kleiner, en kleiner, en nu is er even niets meer.
Sorry daarvoor.
Groet, Femke

femke

Bericht door femke » di jan 20 2009 9:22 pm

Marten schreef:Femke,
1/4 sec : heb je een statief gebruikt? Een ZWAAR statief?
Uit de hand kan sowieso niet met dit soort sluitertijden.
Ik heb een manfrotto statief, wel een lichtgewicht. Niet zwaar denk ik dan.
Groet, Femke

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di jan 20 2009 11:24 pm

Femke, ik denk dat er sprake is van bewegingsonscherpte. Of door je spiegel of door een instabiel statief. Had je VR aan staan?

Met de D200 nog hoger gaan dan ISO 800 zou ik niet doen. Wel zou je je het diafragma meer stops kunnen openzetten zodat je op een kortere sluitertijd uitkomt.

femke

Bericht door femke » wo jan 21 2009 1:42 pm

Dag Marten,
Dank voor je reactie. Het moment ging ook zo snel... Dan ben ik nog niet zo alert om alles in het korte tijdsbestek goed te doen. Eerst tegen beter weten in zonder statief, dan met statief. Het hele riedeltje komt voorbij zoals hogere iso, sluitertijd sneller, klok instellen,... en dan is het moment voorbij. Nog meer leren, maar dat doe je door te doen. De spiegel opklappen, is een idee, die heb ik nog niet standaard in mijn oplossingen staan. Ga ik uitzoeken dus zodat ik het snel (!) kan. En dan toch ook een zwaarder statief misschien tzt... En een VRlens... Dat zijn idd wensen :)
Goed, nogmaals dank dus! Ik kan weer verder dankzij jou en Roelof.
Groet, Femke

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”