*knip*"De MB-D10 werkt op één EN-EL3e, EN-EL4a of EN-EL4 oplaadbare Li-ionbatterij of acht AA-batterijen (alkaline, Ni-MH, lithium of nikkel-mangaan). (Er wordt een EL-EN3e meegeleverd. EN-EL4a, EN-EL4 en AA batterijen zijn apart verkrijgbaar). De beeldsnelheid ligt hoger bij het gebruik van de EN-EL4a, EN-EL4 of AA batterijen (p. 87). Bij gebruik van AA batterijen neemt de beeldsnelheid echter af naarmate het batterijniveau daalt."
Da's mooi - als ik de grip koop, dan krijg ik er een EL-EN3e bij! Uhhhm, dat had je gedacht - de accu was in geen velden of wegen te bekennen. De medewerkers van mijn dealer lazen de alinea meerdere malen door en haalden uiteindelijk de baas erbij. Weer lezen, kijken of we het misschien verkeerd begrepen hadden, maar ook die kwam tot de conclusie dat "de tekst aan duidelijkheid niets te wensen over liet".
Een telefoontje naar Nikon leverde in eerste instantie niets op, behalve dat er aan de andere kant van de lijn duidelijk sprake was van verwarring. Ze beloofden terug te bellen. Pas na enkele weken hoorde ik van de dealer dat Nikon op het standpunt staat dat we de tekst verkeerd uitleggen en dat er gerefereerd wordt aan de batterij die bij de camera geleverd wordt.
Nu weet ik zelf maar al te goed hoe eenvoudig het is om teksten uit hun verband te rukken, maar in dit geval kan ik de 'loophole' waar Nikon zich achter verschuilt niet vinden.