Belofte maakt schuld? (handleiding D700)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Capivara

Belofte maakt schuld? (handleiding D700)

Bericht door Capivara » di jan 20 2009 9:58 am

Prachtig, die D700. Uiteindelijk werk je je door de handleiding heen en kom je op pagina 304 uit, waar het MB-D10 battery pack in een aparte alinea besproken wordt.
"De MB-D10 werkt op één EN-EL3e, EN-EL4a of EN-EL4 oplaadbare Li-ionbatterij of acht AA-batterijen (alkaline, Ni-MH, lithium of nikkel-mangaan). (Er wordt een EL-EN3e meegeleverd. EN-EL4a, EN-EL4 en AA batterijen zijn apart verkrijgbaar). De beeldsnelheid ligt hoger bij het gebruik van de EN-EL4a, EN-EL4 of AA batterijen (p. 87). Bij gebruik van AA batterijen neemt de beeldsnelheid echter af naarmate het batterijniveau daalt."
*knip*

Da's mooi - als ik de grip koop, dan krijg ik er een EL-EN3e bij! Uhhhm, dat had je gedacht - de accu was in geen velden of wegen te bekennen. De medewerkers van mijn dealer lazen de alinea meerdere malen door en haalden uiteindelijk de baas erbij. Weer lezen, kijken of we het misschien verkeerd begrepen hadden, maar ook die kwam tot de conclusie dat "de tekst aan duidelijkheid niets te wensen over liet".

Een telefoontje naar Nikon leverde in eerste instantie niets op, behalve dat er aan de andere kant van de lijn duidelijk sprake was van verwarring. Ze beloofden terug te bellen. Pas na enkele weken hoorde ik van de dealer dat Nikon op het standpunt staat dat we de tekst verkeerd uitleggen en dat er gerefereerd wordt aan de batterij die bij de camera geleverd wordt.

Nu weet ik zelf maar al te goed hoe eenvoudig het is om teksten uit hun verband te rukken, maar in dit geval kan ik de 'loophole' waar Nikon zich achter verschuilt niet vinden.
Laatst gewijzigd door Capivara op di jan 20 2009 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Belofte maakt schuld? (handleiding D700)

Bericht door gijs sandberg » di jan 20 2009 10:17 am

C,

Ik vind de tekst ook niet echt duidelijk, maar
-de tekst staat in het handboek van de kamaera, niet de MB-D10
-in het handboek van de MB-D10 staat die accu NIET als meegeleverde accessoire vermeld.

Groeten, GIjs

NB in de engelstalige versie van de handboeken van de D300 /D700 staan betere bewoordingen:
an EN-EL3e is supplied with the camera;
.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 20 2009 10:25 am

Hoe moeilijk is het om dit te begrijpen.

Het staat er heel duidelijk: Er wordt een EN-EL3e accu bij de camere geleverd en de overige zijn apart te koop.

In de MB-D10 kan die accu ook en hier wordt geen accu bijgeleverd.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jan 20 2009 10:57 am

Capivara schreef:
"....(Er wordt een EL-EN3e meegeleverd...."

Da's mooi - als ik de grip koop, dan krijg ik er een EL-EN3a bij! Uhhhm, dat had je gedacht .

Je eigen tekst laat ook aan duidelijkheid te wensen over.
Nikon heeft het over een EL-EN3e
Jij denkt dat je er een EL-EN3a bij krijgt. :shock:

Capivara

Bericht door Capivara » di jan 20 2009 12:00 pm

Marten schreef: Je eigen tekst laat ook aan duidelijkheid te wensen over.
Nikon heeft het over een EL-EN3e
Jij denkt dat je er een EL-EN3a bij krijgt. :shock:
Om meer niet terzake doende opmerkingen betreffende typefouten te vermijden heb ik de tekst voor je aangepast.

Capivara

Bericht door Capivara » di jan 20 2009 12:04 pm

M.Oorthuis schreef:Hoe moeilijk is het om dit te begrijpen.

Het staat er heel duidelijk: Er wordt een EN-EL3e accu bij de camere geleverd en de overige zijn apart te koop.

Het is grappig dat niemand buiten dit forum er zo over denkt (behalve Nikon dan). Als de tekst op de camera slaat, betekent dat dan ook dat de - in dezelfde zin genoemde - EN-EL4 varianten in de camera passen?

Capivara

Bericht door Capivara » di jan 20 2009 12:06 pm

gijs sandberg schreef:C,

Ik vind de tekst ook niet echt duidelijk, maar
-de tekst staat in het handboek van de kamaera, niet de MB-D10
-in het handboek van de MB-D10 staat die accu NIET als meegeleverde accessoire vermeld.

Groeten, GIjs

NB in de engelstalige versie van de handboeken van de D300 /D700 staan betere bewoordingen:
an EN-EL3e is supplied with the camera;
.
De Engelse versie is duidelijk niet voor meer dan één uitleg vatbaar. Zo hoort het!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jan 20 2009 12:34 pm

In de gebruiksaanwijzing zijn misschien wat regels opgenomen dat bij geval van drukfouten en onjuistheden in de gebruiksaanwijzing men daar geen enkel recht aan kan ontleden, of iets in die trend.
Ik heb het nagezocht: Er is een rubriek Kennisgevingen met o.a. de volgende alinea's opgenomen.

....Nikon behoudt zich het recht voor de specificaties van de hardware en de software die in deze handleidingen zijn
beschreven op elk gewenst moment zonder aankondiging te wijzigen.

Nikon is niet aansprakelijk voor enige schade die voortkomt uit het gebruik van dit product.

Hoewel al het mogelijke in het werk is gesteld om ervoor te zorgen dat de informatie in deze handleidingen accuraat en volledig is, stellen we het ten zeerste op prijs als u eventuele fouten of onvolkomenheden onder de aandacht wilt brengen van de Nikonvertegenwoordiger in uw land/regio (adres apart vermeld)....

Het staat er niet expliciet maar uit de laatste 2 alinea's zou men mogelijk toch kunnen concluderen dat je bij onjuistheden daar geen rechten aan kan ontleden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 20 2009 12:48 pm

Er staan geen onjuistheden in de handleiding het wordt hier gewoon verkeerd geinterpreteerd.

Er staat gewoon dat bij de camera wel een EN-EL3e wordt geleverd en geen EN-El4 etc etc.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jan 20 2009 12:57 pm

M.Oorthuis schreef:Er staan geen onjuistheden in de handleiding het wordt hier gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Er staat gewoon dat bij de camera wel een EN-EL3e wordt geleverd en geen EN-El4 etc etc.
Zo is dat.
De tekst va Nikon is volkomen duidelijk voor wat betreft de meegeleverde accu.
Het blijkt maar weer eens dat niet alleen lezen, maar ook schrijven soms moeilijk is.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jan 20 2009 1:22 pm

M.Oorthuis schreef:Hoe moeilijk is het om dit te begrijpen.

Dat staat er dus niet!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 20 2009 1:42 pm

Nogmaals maar dan voor de mensen die niet begrijpend kunnen lezen:

Uit de handleiding van de D700:

Het MB-D10 battery pack
De MB-D10 werkt op één EN-EL3e, EN-EL4a of ENEL4
oplaadbare Li-ionbatterij of acht AA-batterijen (alkaline, Ni-MH, lithium of
nikkel-mangaan). (Er wordt een EN-EL3e meegeleverd. EN-EL4a, EN-EL4 en AAbatterijen
zijn apart verkrijgbaar.) De beeldsnelheid ligt hoger bij gebruik van
de EN-EL4a, EN-EL4 of AA-batterijen (p. 87). Bij gebruik van AA-batterijen
neemt de beeldsnelheid echter af naarmate het batterijniveau daalt.

Hier moet dus worden gelezen dat er een EN-EL3e accu wordt meegeleverd bij de D700 en niet de overige accu's die worden genoemd. Als je dus een MB-D10 koopt en wilt gebruikmaken van de hogere snelheid moet je een EN-EL4 etc etc kopen. Als je dit niet wilt kun je de bij de D700 meegeleverde accu EN-EL3e gebruiken.

Ik zou zeggen stuur een mailtje naar Nikon en je krijgt geen gelijk zij zullen hetzelfde zeggen als ik hier boven omschrijf

Dennis71

Bericht door Dennis71 » di jan 20 2009 1:51 pm

Dat is een interpretatie ja, maar het staat er niet letterlijk!
Daar gaat het hier niet om, en Nikon heeft zelf ook al aangegeven dat het er niet geheel duidelijk omschreven staat.

Als je de tekst zo letterlijk uit de handleiding haalt, dan gaat dat stukje tekst over de MB-D10, en niet over de camera!

Capivara

Bericht door Capivara » di jan 20 2009 2:08 pm

Marten schreef:
M.Oorthuis schreef:Er staan geen onjuistheden in de handleiding het wordt hier gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Zo is dat.
De tekst va Nikon is volkomen duidelijk voor wat betreft de meegeleverde accu.
Het blijkt maar weer eens dat niet alleen lezen, maar ook schrijven soms moeilijk is.
Het is zo duidelijk, dat Nikon er twee weken over doet om te antwoorden. :lol:

ymonod

Bericht door ymonod » di jan 20 2009 2:15 pm

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, toen ik de grip bestelde voor de D300, inderdaad begrepen had dat ik er GEEN accu bij zou krijgen. Dus heb ik maar meteen het speed-pakket besteld met de dikkere accu :P

Maar het nu nog eens teruglezend kan ik me voorstellen dat als je er snel overheen leest, je het verkeerd kunt interpreteren.

Dus, Nikon is in principe correct, maar een iets andere bewoording had misschien die (voor sommigen) onduidelijkheid weggenomen.

Yves

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”