PC-E 24 mm / 3.5. D - modificatie

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Harrie Gerrits

PC-E 24 mm / 3.5. D - modificatie

Bericht door Harrie Gerrits » za jan 24 2009 2:15 am

Hallo allemaal,

Vond een interessant artikel op het internet betreffende een modificatie van de PC-E 24 mm / 3.5 D.

Doel van deze modificatie is om zowel de "tilt" als "shift" beweging in het zelfde vlak te krijgen ...... geeft een zeer interessant effect / voordeel, nl.: maximale scherptediepte bij het type foto's welke ik bij voorkeur maak.

Ga er binnenkort ook maar eens de schroevendraaier op los laten.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: PC-E 24 mm / 3.5. D - modificatie

Bericht door Patrick » za jan 24 2009 3:32 am

Wat zegt Nikon ervan? Is dit iets dat zij adviseren of op z'n minst als optie aangeven?

Waarom werkt het niet standaard zo?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jan 24 2009 6:54 am

De PC objectieven worden het meest gebruikt bij bv het fotograferen van gebouwen. Die zijn meestal verticaal.
De ingreep maakt de PC-E van verticaal naar horizontaal. Waarschijnlijk is het T + S effect nu minder omdat de beeldcirkel beperkter gebruikt wordt.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » za jan 24 2009 7:46 am

Ik had me niet gerealiseerd dat dit niet al standaard kon. Ik heb de lens niet, veel te duur voor me, maar als ik 'm had zou ik hem direct modificeren. Juist voor dit nieuwe effect zou ik hem gebruiken. Nou ja, niet voor landschappen, maar voor productfoto's met een gekanteld scherptevlak, en dus toch weer met een lage scherptediepte. Of bijzondere portretten.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za jan 24 2009 8:42 am

Patrick schreef:Wat zegt Nikon ervan? Is dit iets dat zij adviseren of op z'n minst als optie aangeven?
Leees het heilige handboek... (en het clubblad van Lente 2008)
Op andere fora staat al aangegeven dat de gebruiker met twee rechterhanden en de goede schroevendraaier dat ook kan.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » za jan 24 2009 12:02 pm

Patrick schreef:Wat zegt Nikon ervan? Is dit iets dat zij adviseren of op z'n minst als optie aangeven?

Geen idee waarom dit niet de standaard configuratie is ..... wat ik wel weet is dat in de gebruikshandleiding van alle PC-E objectieven het volgende staat, nl.:

"Objectiefbeweging:

tilt- en shiftbwegingen in rechte hoeken (deze twee handelingen kunnen gewijzigd worden tegen extra betaling, zodat ze in dezelfde [parallelle] richting bewegen. Voor nadere bijzonderheden kunt u contact opnemen met een offiële Nikon servicevertegenwoordiging."

Het is dus een door Nikon aangeboden optie echter ik had me niet gerealiseerd dat het zo'n simpele ingreep is.
Hans Braakhuis schreef:Waarschijnlijk is het T + S effect nu minder omdat de beeldcirkel beperkter gebruikt wordt.
Ik ga dit gewoon proberen op de PC-E 24 en als het me niet bevalt of het effect valt tegen dan maak ik de modificatie eenvoudig weer ongedaan.

Zal in "draadje" een aantal voorbeeldfoto's gaan plaatsen.

Wordt vervolgd!

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 24 2009 12:34 pm

Ik had deze inderdaad eerder gelezen. Het had handig geweest als het een standaard feature van het objectief was geweest, net zoals hij nu een kwart slag kan draaien op de f-mount.

Ben benieuwd naar de foto's Harrie.

ps, nog wat gehoord van de lock knopjes ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » za jan 24 2009 1:50 pm

a90 schreef:Ik had deze inderdaad eerder gelezen. Het had handig geweest als het een standaard feature van het objectief was geweest, net zoals hij nu een kwart slag kan draaien op de f-mount.
Dan was het objectief volledig universeel geweest voor wat betreft de tilt- en shift-verschuivingen ten opzichte van het horizontale en verticale vlak en ten opzichte van elkaar.
a90 schreef:ps, nog wat gehoord van de lock knopjes ?
Nog niet ..... kan waarschijnlijk volgende week de 16 m weer ophalen in Beverwijk en dan zal ik dit gelijk eens vragen aan de heren techneuten aldaar.

PS - al een beslissing genomen over het rugzakje voor je monster?

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za jan 24 2009 2:03 pm

Nee, ik ben er nog niet uit voor de rugzak. Ik denk dat ik maar eens langsrij bij KE om eens te snuffelen tussen de tassen en koffers in. Het helpt mij als ik het even zie en kan bekijken. Ik heb nu wel al een Tamrac Explorer 7 wat een vrij grote rugzak is. In principe is die groot genoeg voor de 400 (de 200-400 past er ook in immers) maar ik wil toch echt eens kijken naar iets met wieltjes.

Wel vandaag de tas voor het statief binnengekregen. Het is een Manfrotto MBAG100p geworden. Daar past de 5541 met gemonteerde Wimberley in een keer in. Dat is een erg fijne tas. hij is gevoerd, heeft 3 handvatten, nog een extra compartiment voor kleine spullen. Daar ben ik erg blij mee :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » za jan 24 2009 2:08 pm

a90 schreef:Ik denk dat ik maar eens langsrij bij KE om eens te snuffelen tussen de tassen en koffers in. Het helpt mij als ik het even zie en kan bekijken.
Kan je gelijk even langs mijn huis rijden voor een "bakkie" :idea: .

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za jan 24 2009 2:52 pm

ElRonno schreef:Ik had me niet gerealiseerd dat dit niet al standaard kon. Ik heb de lens niet, veel te duur voor me, maar als ik 'm had zou ik hem direct modificeren. Juist voor dit nieuwe effect zou ik hem gebruiken. Nou ja, niet voor landschappen, maar voor productfoto's met een gekanteld scherptevlak, en dus toch weer met een lage scherptediepte. Of bijzondere portretten.
Kan je dit soort objectief ook gebruiken als alternatief voor een technische camera dus bijv. met beoogd resultaat een gekanteld scherptevlak met een grotere scherptediepte?

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za jan 24 2009 3:09 pm

Maar hoe groot is de beeldcirkel? Heb je niet erg snel last van lichtafval! Voor studiowerk zou ik nooit voor dit objectief kiezen.
Zeker niet sinds ik dit heb gezien. Maarja, als je 'm al hebt, waarom niet uitproberen.. da's waar. Ben benieuwd of je er ook een zinnige toepassing voor kunt vinden. :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » za jan 24 2009 3:23 pm

Krijg je nu het zelfde idee als een lensbaby?

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za jan 24 2009 3:34 pm

Nou nee. Er wordt gebruik gemaakt van de beste objectieven met een zeer grote beeldcirkel. Ipv een bijzonder slechte kwaliteit zoals lensbaby krijg je juist een bijzonder hoge kwaliteit. Ook leuk! :wink: Dit komt doordat je objectieven gebruikt die oorspronkelijk bedoeld zijn voor midden- of grootformaat camera's.
Maar genoeg off-topic..
(of was die vraag niet aan mij.. kan ook nog, haha)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za jan 24 2009 4:14 pm

Skippy schreef:
ElRonno schreef:Ik had me niet gerealiseerd dat dit niet al standaard kon. Ik heb de lens niet, veel te duur voor me, maar als ik 'm had zou ik hem direct modificeren. Juist voor dit nieuwe effect zou ik hem gebruiken. Nou ja, niet voor landschappen, maar voor productfoto's met een gekanteld scherptevlak, en dus toch weer met een lage scherptediepte. Of bijzondere portretten.
Kan je dit soort objectief ook gebruiken als alternatief voor een technische camera dus bijv. met beoogd resultaat een gekanteld scherptevlak met een grotere scherptediepte?
Ja.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”