Noorderlicht
Noorderlicht
Dag,
Er zijn aantal dingen die ik in mijn leven graag wilde meemaken cq zien.
Ik heb er en flink aantal van "gedaan", ik voel me we dat betreft dan ook een gelukkig mens.
Er zijn nog HEEL veel open dingen (een mensenleven is te kort)
Er zijn voor mij echter nog 2 dingen die ik HEEL graag nog een keer mee zou willen maken:
1) Het Noorderlicht
2) Walvissen: ik wil zo graag een keer die grote vin/staart ZELF de diepte in zien verdwijnen.
1): De tijd is apart: KOUDE tijd in het noorden: awel, dat moet maar. Wat ik wil vragen: WIE heeft zoiets ooit eerder vastgelegd? Zijn er aandachtspunten/regels/voorschriften/adviezen?
Heb ik aparte kleding nodig???
2): Wat is de beste locatie/tijd om dat mee te kunnen maken. De verhalen die ik hoor varieren van Chili tot Noorwegen: een puzzel dus. Kan iemand daarin een advies/idee/vingerwijzing gevrn?
Er zijn aantal dingen die ik in mijn leven graag wilde meemaken cq zien.
Ik heb er en flink aantal van "gedaan", ik voel me we dat betreft dan ook een gelukkig mens.
Er zijn nog HEEL veel open dingen (een mensenleven is te kort)
Er zijn voor mij echter nog 2 dingen die ik HEEL graag nog een keer mee zou willen maken:
1) Het Noorderlicht
2) Walvissen: ik wil zo graag een keer die grote vin/staart ZELF de diepte in zien verdwijnen.
1): De tijd is apart: KOUDE tijd in het noorden: awel, dat moet maar. Wat ik wil vragen: WIE heeft zoiets ooit eerder vastgelegd? Zijn er aandachtspunten/regels/voorschriften/adviezen?
Heb ik aparte kleding nodig???
2): Wat is de beste locatie/tijd om dat mee te kunnen maken. De verhalen die ik hoor varieren van Chili tot Noorwegen: een puzzel dus. Kan iemand daarin een advies/idee/vingerwijzing gevrn?
Willem.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Noorderlicht
Willem,
Bij de term in het onderwerp denken velen aan het fotofestival dat in Noord Nederland plaatsvindt.
Groeten, Gijs
Bij de term in het onderwerp denken velen aan het fotofestival dat in Noord Nederland plaatsvindt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik dacht dat het VVV van Tromso reizen naar het noorderlicht organiseert. Met een 'Lap' op de hondenslee na een barbeque naar een donkere plaats. Na enkele uren schijn je weer opgehaald te worden.... Beste periode is maart.
Google op Aurora Borealis. Ook tips voor fotografie te vinden.
Google op Aurora Borealis. Ook tips voor fotografie te vinden.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Ruud_388
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als reactie op je 2de vraag kan ik je niet vertellen wat de beste locatie is maar wel mijn ervaringen delen.
Ik ben 2 keer op een whale watch tour geweest.
Eerste keer was in Queensland,Australie. Mijn boot vertrok vanaf Harvey Bay iets boven Brisbane. Het was in September dus eigenlijk de vroege Lente in Australie.
Het was die dag slecht weer en we hebben eigenlijk niet veel gezien. Wel een aantal staarten en vinnen maar dan op vrij grote afstand. Een van de moeilijkheden in Australie is dat de boten niet naar de walvissen toe mogen varen.
Wanneer de walvis in een goede bui is en besluit zelf naar de boot toe te zwemmen heb je gewoon erg veel geluk. Op zo'n dag worden dan ook de foto's voor de website en brochures van de touroperator gemaakt.
Deze ervaring is alweer 18 jaar geleden dus misschien is het nu wel anders.
Tweede keer is meer recent, Augustus 2007 in Canada, tour vertrok vanaf Vancouver Island, dus dat was ook op de Pacific Ocean maar dan aan de overkant.
Klein bootje dit keer, maximaal 6 personen maar we toen we vertrokken waren wij alleen met de kapitein.
Deze keer wel wat meer gezien, jammer genoeg geen Orca's maar wel een aantal Humpbacks waarvan 1 met jong, verder veel zeeleeuwen, een zwarte beer aan de kustlijn en een aantal zeearenden.
Ik had toen ook mijn huidige camera met 70-300VR dus wel wat aardige plaatjes kunnen schieten. Zelfs een paar zien "springen" maar dat is heel moeilijk op de foto te krijgen, je bent altijd net te laat!!
Als laatste wil ik nog zeggen dat zelfs als je niet veel ziet je een heeel spannende dag zult hebben. Alleen al het weten dat "ze" dicht bij zijn geeft je een kick.
En als je dan opeens zo'n ontzettend grote staart ziet is het................WOW!!
Heel veel plezier met het plannen van je reizen.
Ik ben 2 keer op een whale watch tour geweest.
Eerste keer was in Queensland,Australie. Mijn boot vertrok vanaf Harvey Bay iets boven Brisbane. Het was in September dus eigenlijk de vroege Lente in Australie.
Het was die dag slecht weer en we hebben eigenlijk niet veel gezien. Wel een aantal staarten en vinnen maar dan op vrij grote afstand. Een van de moeilijkheden in Australie is dat de boten niet naar de walvissen toe mogen varen.
Wanneer de walvis in een goede bui is en besluit zelf naar de boot toe te zwemmen heb je gewoon erg veel geluk. Op zo'n dag worden dan ook de foto's voor de website en brochures van de touroperator gemaakt.
Deze ervaring is alweer 18 jaar geleden dus misschien is het nu wel anders.
Tweede keer is meer recent, Augustus 2007 in Canada, tour vertrok vanaf Vancouver Island, dus dat was ook op de Pacific Ocean maar dan aan de overkant.

Klein bootje dit keer, maximaal 6 personen maar we toen we vertrokken waren wij alleen met de kapitein.
Deze keer wel wat meer gezien, jammer genoeg geen Orca's maar wel een aantal Humpbacks waarvan 1 met jong, verder veel zeeleeuwen, een zwarte beer aan de kustlijn en een aantal zeearenden.
Ik had toen ook mijn huidige camera met 70-300VR dus wel wat aardige plaatjes kunnen schieten. Zelfs een paar zien "springen" maar dat is heel moeilijk op de foto te krijgen, je bent altijd net te laat!!
Als laatste wil ik nog zeggen dat zelfs als je niet veel ziet je een heeel spannende dag zult hebben. Alleen al het weten dat "ze" dicht bij zijn geeft je een kick.
En als je dan opeens zo'n ontzettend grote staart ziet is het................WOW!!
Heel veel plezier met het plannen van je reizen.
Gr,
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruud
----------
Mooie Nikon, Manfrotto, Sirui en ThinkTank spullen
http://www.flickr.com/photos/12614588@N03/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je snapt 't. Datzelfde geoel zal ik bij het Noorderlicht hebben. Ik heb het plezier mogen smaken dat gevoel vaker in mijn leven te hebben gehad.Ruud_388 schreef:Als laatste wil ik nog zeggen dat zelfs als je niet veel ziet je een heeel spannende dag zult hebben. Alleen al het weten dat "ze" dicht bij zijn geeft je een kick.
\Heel veel plezier met het plannen van je reizen.
Zuxht, wou dat ik 35 was ...
Willem.
Ijsland! In de winter! Noordelicht op Grimsey, ook andere plaatsen in Ijsland. Walvissen in het noordwesten. Moet je op een kotter meevaren. Verder ook errug indrukwekkende natuur in de winter. En natuurlijk, de warme bronnen 

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou eens overwegen om naar de westkust van Canada te gaan.
In juli trekken bijvoorbeeld orca's terug vanuit de Noordpool en vanaf Vancouver Island (British Columbia) kun je elke dag 'whale-watchen' al is het wel moeilijk om vanaf een bootje foto's te maken en je weet niet waar je kijken moet. In plaats van whale-watchen kun je ook bear-watchen. Je gaat dan met een bootje vlak langs de kustlijn en dan zie je zwarte beren op zo'n 50m afstand.
Het noorderlicht wordt veroorzaakt door deeltjes die door explosies op de zon (tuberansen) Deze worden veroorzaakt door zonnevlekken op de zon.
Hoe meer zonnevlekken hoe meer kans op grote zonnevlammen die zulke felle aurora's veroorzaken dat ze soms tot in Spanje te zien zijn.
Het nadeel is dat er een cyclus in deze zonnevlekken zit van 11 jaar, en nu zitten we in een minimum. De piek was in 2001, dus de volgende piek zal in 2012 zijn.
Hier een impressie van plaatsen waar het te zien is, staat bij de foto's wel aangegeven
http://www.spaceweather.com/aurora/gallery.html
Kijk daar maar eens bij 2001 en dan naar de plaatsnamen...
Ik heb in Nederland 2x het noorderlicht gezien en sindsdien verslaafd
Deze zijn recent: http://www.spaceweather.com/aurora/gallery_01jan09.htm
Ze zeggen dat als je in een erg afgelegen gebied zit (Alaska) dat je zelfs het noorderlicht kunt horen tinkelen.
Of dat waar is betwijfel ik overigens.
In juli trekken bijvoorbeeld orca's terug vanuit de Noordpool en vanaf Vancouver Island (British Columbia) kun je elke dag 'whale-watchen' al is het wel moeilijk om vanaf een bootje foto's te maken en je weet niet waar je kijken moet. In plaats van whale-watchen kun je ook bear-watchen. Je gaat dan met een bootje vlak langs de kustlijn en dan zie je zwarte beren op zo'n 50m afstand.
Het noorderlicht wordt veroorzaakt door deeltjes die door explosies op de zon (tuberansen) Deze worden veroorzaakt door zonnevlekken op de zon.
Hoe meer zonnevlekken hoe meer kans op grote zonnevlammen die zulke felle aurora's veroorzaken dat ze soms tot in Spanje te zien zijn.
Het nadeel is dat er een cyclus in deze zonnevlekken zit van 11 jaar, en nu zitten we in een minimum. De piek was in 2001, dus de volgende piek zal in 2012 zijn.
Hier een impressie van plaatsen waar het te zien is, staat bij de foto's wel aangegeven
http://www.spaceweather.com/aurora/gallery.html
Kijk daar maar eens bij 2001 en dan naar de plaatsnamen...
Ik heb in Nederland 2x het noorderlicht gezien en sindsdien verslaafd

Deze zijn recent: http://www.spaceweather.com/aurora/gallery_01jan09.htm
Ze zeggen dat als je in een erg afgelegen gebied zit (Alaska) dat je zelfs het noorderlicht kunt horen tinkelen.
Heb allebei meegemaakt, subliem! Walvissen in Zuid Afrika en IJsland, noorderlicht in Lapland (Kakslauttanen)
Noorderlicht is echter geen vanzelfsprekendheid, in de week dat wij er waren is het een keer voorgekomen en dat was dan nog 'mazzel'. Voor noorderlicht is een statief en een groothoek een must. Aangezien het licht beweegt (lijken wel grote spoken in de lucht) is een 2,8 of nog lichtgevoeliger naar mijn gevoel beter. Hopelijk ben ik er volgende maand weer een weekend, en met een beetje mazzel....
Albert
Noorderlicht is echter geen vanzelfsprekendheid, in de week dat wij er waren is het een keer voorgekomen en dat was dan nog 'mazzel'. Voor noorderlicht is een statief en een groothoek een must. Aangezien het licht beweegt (lijken wel grote spoken in de lucht) is een 2,8 of nog lichtgevoeliger naar mijn gevoel beter. Hopelijk ben ik er volgende maand weer een weekend, en met een beetje mazzel....

Albert
Ik weet hoe het Noorderlicht onstaat (zelfde als het Zuiderlicht, dat bestaat nl ook, maar is niet te zien door de ontoegangelijkheid (beetje koud) van de Zuid-Pool). Ik wist ook van de cyclus in zonnevlekken maar NIET dat we in 2012 een max hebben. Ik noteer dat in de agenda, bedankt!Ome Jan schreef: Het noorderlicht wordt veroorzaakt door deeltjes die door explosies op de zon (tuberansen) Deze worden veroorzaakt door zonnevlekken op de zon.
Tinkelen ken ik nog van Wiplala

Willem.
Willem, zelf ben ik bezig een vakantie voor te bereiden naar Noorwegen. Onduidelijk of het het fjordegebied wordt of de Lofoten.
Op de Lofoten, boven de poolcirkel, schijn je de meeste kans te hebben op wat jij wil. In de herfst is dit een ontmoetingsplaats voor zowel de Orka's als de haring. De een om te jagen, de ander om te overwinteren. En het is de goede tijd voor het noorderlicht en anders ieg voor de aparte schemering. Je kunt erheen vliegen of rijden.
George
Op de Lofoten, boven de poolcirkel, schijn je de meeste kans te hebben op wat jij wil. In de herfst is dit een ontmoetingsplaats voor zowel de Orka's als de haring. De een om te jagen, de ander om te overwinteren. En het is de goede tijd voor het noorderlicht en anders ieg voor de aparte schemering. Je kunt erheen vliegen of rijden.
George
Ik heb het een keer gezien toen ik in (oost)-Duitsland studeerde. Was in 1993.
Ik dacht daarvoor dat je het alleen in het hoge noorden kon zien.
Ik dacht daarvoor dat je het alleen in het hoge noorden kon zien.