D90: 30mm F/1.4 of 50mm F/1.4?
- Cyrus
- Clublid

- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D90: 30mm F/1.4 of 50mm F/1.4?
Dames, heren,
Ik wil graag een primelens gaan aanschaffen maar ik twijfel tussen een 30mm en een 50mm. In de analoge tijd was ik helemaal verknocht aan een 50mm lens. Op DX-formaat komt dit echter op 75mm en dat ligt er toch wel ver van af.
Een 30mm komt dan (op DX-formaat) op 45mm, da's heel wat dichter bij mijn destijs favoriete brandpuntsafstand. Maar: een 30mm is weer lang niet zo universeel natuurlijk.
Voor mij een heel dilemma, misschien hebben jullie ideeën?
Als alternatief dacht ik nog aan een combinatie van Sigma 30mm F/1.4 met daarbij de Nikkor 50mm F/1.8, omdat die zo ontzettend goedkoop is (rond de € 100). Maar juist die lage prijs doet mij twijfelen of die 50mm F/1.8 een kwalitatief wel een goed objectief is: de F/1.4 is tenslotte 3,5x zo duur!
Om er nog een laatste vraag aan te koppelen: hoe veel zal in de praktijk het verschil zijn qua lichtgevoeligheid tussen de Nikkor F/1.4 en Nikkor F/1.8? In stops kan ik het sommetje wel maken, maar ik bedoel dus: zal je die laatste stop van 1.8 naar 1.4 nou missen, of zijn er andere kwaliteiten die de F/1.4 beter maken?
Ik wil graag een primelens gaan aanschaffen maar ik twijfel tussen een 30mm en een 50mm. In de analoge tijd was ik helemaal verknocht aan een 50mm lens. Op DX-formaat komt dit echter op 75mm en dat ligt er toch wel ver van af.
Een 30mm komt dan (op DX-formaat) op 45mm, da's heel wat dichter bij mijn destijs favoriete brandpuntsafstand. Maar: een 30mm is weer lang niet zo universeel natuurlijk.
Voor mij een heel dilemma, misschien hebben jullie ideeën?
Als alternatief dacht ik nog aan een combinatie van Sigma 30mm F/1.4 met daarbij de Nikkor 50mm F/1.8, omdat die zo ontzettend goedkoop is (rond de € 100). Maar juist die lage prijs doet mij twijfelen of die 50mm F/1.8 een kwalitatief wel een goed objectief is: de F/1.4 is tenslotte 3,5x zo duur!
Om er nog een laatste vraag aan te koppelen: hoe veel zal in de praktijk het verschil zijn qua lichtgevoeligheid tussen de Nikkor F/1.4 en Nikkor F/1.8? In stops kan ik het sommetje wel maken, maar ik bedoel dus: zal je die laatste stop van 1.8 naar 1.4 nou missen, of zijn er andere kwaliteiten die de F/1.4 beter maken?
-
jpauwels
Re: D90: 30mm F/1.4 of 50mm F/1.4?
Zoals ik hier van de ervaringsdeskundigen
heb begrepen, is die 50mm 1.8 echt fantastisch, kost bijna niets en is zeer goed.
- Melliw
- Clublid

- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gewoon de 30mm F1.4 en de 50 mm F1.8.
Je hebt er twee zowel 45mm op kb. en 75mm.
De 50mm F1.8 Is echt fantasties zoek er maar eens op in dit forum.
gr. Melliw
Je hebt er twee zowel 45mm op kb. en 75mm.
De 50mm F1.8 Is echt fantasties zoek er maar eens op in dit forum.
gr. Melliw
- Cees
- Forumlid

Ga eerst die 50/1.8 kopen, kun je daarna bekijken of je nog een 30/1.4 wilt hebben!
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Lid NCN
- Roelof
- Clublid

- Ervaringsniveau: ***
Als je de beeldhoek die correspondeert met 50 mm op FX prefereert, dan lijkt het mij niet moeilijk. Gewoon de 30 mm op de D90.
De 50/1.8 wordt weliswaar veel geroemd, maar dat is om zijn prijs/kwaliteit verhouding dat laatste wordt nog wel eens vergeten door de aanhangers van die lens. 't Is geen onaardige lens en ook helemaal niet duur, maar ook vooral niet foutloos, zowel binnen als buiten dit forum worden er genoeg kritische kanttekeningen bij geplaatst.
Je selecteert een lens in eerste instantie op hoe goed hij op je wensen aansluit en daarna pas op kwaliteit. Daarom lijkt de 30 mm voor jou nu geschikter
De 50/1.8 wordt weliswaar veel geroemd, maar dat is om zijn prijs/kwaliteit verhouding dat laatste wordt nog wel eens vergeten door de aanhangers van die lens. 't Is geen onaardige lens en ook helemaal niet duur, maar ook vooral niet foutloos, zowel binnen als buiten dit forum worden er genoeg kritische kanttekeningen bij geplaatst.
Je selecteert een lens in eerste instantie op hoe goed hij op je wensen aansluit en daarna pas op kwaliteit. Daarom lijkt de 30 mm voor jou nu geschikter
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid

- Contacteer:
Het hoeft elkaar gelukkig niet altijd uit te sluiten; vaak gaat het prima samen!Roelof schreef:Je selecteert een lens in eerste instantie op hoe goed hij op je wensen aansluit en daarna pas op kwaliteit. Daarom lijkt de 30 mm voor jou nu geschikter
Ik vind het idee van die 30 f/1.4 (Nikon heeft een 35mm f/2) en de 50 f/1.8D nog niet zo gek. Maar die 50mm loopt niet weg. Eerst die 30mm proberen lijkt mij geen verkeerd idee!
Wellicht kan iemand 'm meenemen naar Delft zodat je 'm eens kan proberen. Al zou ik zo snel even niemand weten die 'm heeft...
Nikon 35 mm f/2 is en heel fijn en betaalbaar objectief.
Zelf fotografeer ik zeer regelmatig met dit stukje glas, misschien nog wel meer dan de 50mm.
Dick
Zelf fotografeer ik zeer regelmatig met dit stukje glas, misschien nog wel meer dan de 50mm.
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
-
Woudschim
Ik kan de Sigma 30mm f/1.4 van harte aanbevelen. Prachtige, ragscherpe lens met een ontzettend mooie onscherpte.
- Cyrus
- Clublid

- Contacteer:
Delft? Wat en wanneer?
Dank voor de reacties tot dusverre. Ik ben meer en meer geneigd om inderdaad voor de combi Sigma 30mm en Nikkor 50mm F/1.8 te gaan. Verdere suggesties natuurlijk welkom!
Van beide objectieven lees ik alom positieve verhalen en het is allemaal nog heel betaalbaar ook.
Maar wat ik mij nog af vraag: hoe groot zal in de praktijk het verschil zijn qua lichtgevoeligheid tussen 50mm F/1.4 en 50mm F/1.8? Zul je die laatste stop snel tekort komen?
Dank voor de reacties tot dusverre. Ik ben meer en meer geneigd om inderdaad voor de combi Sigma 30mm en Nikkor 50mm F/1.8 te gaan. Verdere suggesties natuurlijk welkom!
Van beide objectieven lees ik alom positieve verhalen en het is allemaal nog heel betaalbaar ook.
Maar wat ik mij nog af vraag: hoe groot zal in de praktijk het verschil zijn qua lichtgevoeligheid tussen 50mm F/1.4 en 50mm F/1.8? Zul je die laatste stop snel tekort komen?
- Eeuw
- Forumlid

- Contacteer:
Gezien de prestaties van de D90 zal dat wel meevallen. Een tandje extra op de ISO schaal is geen groot probleem meer.Cyrus schreef:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
-
Woudschim
Het ligt puur aan de omstandigheden waarin je schiet.
Ga je het overdag gebruiken heb je er niets aan, doe je bijvoorbeeld concertfotografie dan is ieder stukje meer licht dat op de sensor valt een groot voordeel.
Ga je het overdag gebruiken heb je er niets aan, doe je bijvoorbeeld concertfotografie dan is ieder stukje meer licht dat op de sensor valt een groot voordeel.
-
OnlineSkippy
- Moderator

- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Sigma 30mm f1.4 minimale focus afstand 40cmCyrus schreef:Ik ben meer en meer geneigd om inderdaad voor de combi Sigma 30mm en Nikkor 50mm F/1.8 te gaan. Verdere suggesties natuurlijk welkom!
Nikkor 50mm f1.8 minimale focus afstand 45cm
Met dit duo beperk je je toch enigzins. Het is toch wel prettig om minstens 1 objectief te hebben waarmee je echt dichtbij komt. Bijvoorbeeld de NIkkor 60mm 2.8, minimale focus afstand 18,5cm.
Ik zou dus gaan voor de combi Sigma 30mm f1.4 + Nikkor 60mm f2.8 (2e hands, want nieuw duurder dan de Nikkor 50mm f1.8 ) of voor de combi Nikkor 35mm 2.0 + Nikkor 60mm f2.8.
Ik heb zelf de Nikkor 35 2.0. Dat is een veelzijdig objectief waar ik een hele rits foto's in alle omstandigheden mee gemaakt heb. Kijk hier maar eens.
- Cees
- Forumlid

De Nikkor 35/2.0 is ook een absolute topper, komt (bijna) niet van de F5 af!
Groet, Cees
Lid NCN
Lid NCN
- Cyrus
- Clublid

- Contacteer:
Ik zit zo eens rond te snuffelen bij diverse aanbieders. Nu zie ik geregeld een 50mm F/1.4 AF-D voorbij komen, die is een goede € 100 goedkoper dan de AF-S.
Kan iemand mij het verschil tussen deze twee uitleggen?
De 60mm zal ik trouwens in mijn overwegingen meenemen, mede omdat dit een macro-objectief is.
Kan iemand mij het verschil tussen deze twee uitleggen?
De 60mm zal ik trouwens in mijn overwegingen meenemen, mede omdat dit een macro-objectief is.
- Melliw
- Clublid

- Contacteer:
De AF-S heeft een eigen scherpstel-motor.
De D-versie is niet te gebruiken op een D40(x) of D60 als je autofocus wilt.
Houd wel in de gaten dat de AF-S niet erg positief ontvangen is.
Zie hiervoor verschillende draadjes op het forum.
gr. Melliw
De D-versie is niet te gebruiken op een D40(x) of D60 als je autofocus wilt.
Houd wel in de gaten dat de AF-S niet erg positief ontvangen is.
Zie hiervoor verschillende draadjes op het forum.
gr. Melliw