Soligor 135mm f2.8 mc manual focus prime
Soligor 135mm f2.8 mc manual focus prime
Hoi,
Ik was gisteren op een rommelmarkt in Brussel.
Ergens tussen alle rommel heb ik een oude mannual focus Soligor 135mm f2.8 mc lens gevonden met F-mount. Ik mocht 'm voor een twee tientjes meenemen samen met een perfect werkende Yashica in minister-D rangefinder.
De lens is helemaal van metaal en voelt stevig en solide aan. Het glas ziet er mooi schoon en helder uit zonder krassen. De lens heeft een ingebouwde zonnekap. Ik ga van de week een rolletje schieten met deze lens en mijn F801s.
Ik vraag me af of er mensen zie die iets meer weten over deze lens of er ervaring mee hebben. Ik heb al gegoogled, maar niet heel veel gevonden over de lens.
Dank!!!
Ik was gisteren op een rommelmarkt in Brussel.
Ergens tussen alle rommel heb ik een oude mannual focus Soligor 135mm f2.8 mc lens gevonden met F-mount. Ik mocht 'm voor een twee tientjes meenemen samen met een perfect werkende Yashica in minister-D rangefinder.
De lens is helemaal van metaal en voelt stevig en solide aan. Het glas ziet er mooi schoon en helder uit zonder krassen. De lens heeft een ingebouwde zonnekap. Ik ga van de week een rolletje schieten met deze lens en mijn F801s.
Ik vraag me af of er mensen zie die iets meer weten over deze lens of er ervaring mee hebben. Ik heb al gegoogled, maar niet heel veel gevonden over de lens.
Dank!!!
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Soligor 135mm f2.8 mc manual focus prime
Soligor maakte ook een pre AI 135/2.8 en die zou ik niet op een F-801s zetten, dus controleer wel even of je een AI(S) variant hebt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Het is er een met oortjes. (Dan is ie pre-AI toch?)
Ik heb echter op internet gezocht naar compatibiliteit. Ik vind sites waar ze zeggen dat de F801s niet met pre-AI lenzen kan, ik vind sites waar ze zeggen dat het wel kan, en ik vind sites waar ze zeggen dat het maar net aan de lens ligt en hoe groot de indexring is.
oe zit dat precies?
Ik heb echter op internet gezocht naar compatibiliteit. Ik vind sites waar ze zeggen dat de F801s niet met pre-AI lenzen kan, ik vind sites waar ze zeggen dat het wel kan, en ik vind sites waar ze zeggen dat het maar net aan de lens ligt en hoe groot de indexring is.
oe zit dat precies?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
M,
Het feit dat er een vorkje op een lens zit wil niet zeggen dat die ALLEEN voor pre-Ai kamera;s geschikt is.
Ik bezit zelfs AF-D lenzen met een vorkje, om te zorgen dat ze ook op oudere kamera's goed werken.
In jouw geval is de vraag of je de lens (waarschijnlijk uit de jaren 1970 of 1980) zonder schade op een 801 te plaatsen is.
Als de lens geen achterzijde (vatting en diafragmaring) heeft die past op de ring op de kamera die de diafragmaring moet volgen zou ik het niet zomaar proberen.
Kan je een foto van de achterzijde van de lens plaatsen?
Groeten, Gijs
PS
ik zie dit alleen maar als een excercitie, niet om de lens werkelijk te gebruiken.
Ik vind het een leuke sport om te ontdekken wat wel en niet past (onafhankelijk van Internet of handboeken).
Bij echte Nikon lenzen kan men vaak aan de hand van serienummers een uitspraak doen op dit soort vragen.
Het feit dat er een vorkje op een lens zit wil niet zeggen dat die ALLEEN voor pre-Ai kamera;s geschikt is.
Ik bezit zelfs AF-D lenzen met een vorkje, om te zorgen dat ze ook op oudere kamera's goed werken.
In jouw geval is de vraag of je de lens (waarschijnlijk uit de jaren 1970 of 1980) zonder schade op een 801 te plaatsen is.
Als de lens geen achterzijde (vatting en diafragmaring) heeft die past op de ring op de kamera die de diafragmaring moet volgen zou ik het niet zomaar proberen.
Kan je een foto van de achterzijde van de lens plaatsen?
Groeten, Gijs
PS
ik zie dit alleen maar als een excercitie, niet om de lens werkelijk te gebruiken.
Ik vind het een leuke sport om te ontdekken wat wel en niet past (onafhankelijk van Internet of handboeken).
Bij echte Nikon lenzen kan men vaak aan de hand van serienummers een uitspraak doen op dit soort vragen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Nee, het klopt, de lens past niet, er is geen ruimte voor de ring op de camera. Ik ga denk ik een randje uit de diafragma ring van de lens veilen, als ik dat doe moet hij als het goed is wel werken toch? Of moet er daarvoor nog meer aangepast worden?
Dank!
Dank!
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
M,
Zodra je gaat vijlen of frezen is de lens niets meer waard, dat geldt ook voor originele Nikon lenzen.
Groeten, Gijs
PS blij dat eea duidelijk is geworden.
Zodra je gaat vijlen of frezen is de lens niets meer waard, dat geldt ook voor originele Nikon lenzen.
Groeten, Gijs
PS blij dat eea duidelijk is geworden.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Dank voor de reakties.
Volgens mij is de lens zowiezo niets waard, als ik ga veilen kan ik 'm in ieder geval gebruiken.
Als ik ga veilen kan hij veilig op mijn F801s zonder die te beschadigen of vergis ik me daarin?
Volgens mij is de lens zowiezo niets waard, als ik ga veilen kan ik 'm in ieder geval gebruiken.
Als ik ga veilen kan hij veilig op mijn F801s zonder die te beschadigen of vergis ik me daarin?
- Roelof
- Clublid
Het lijkt mij dat als je de lens veilt, je hem daarna niet meer kunt gebruiken.miesnert schreef:Als ik ga veilen kan hij veilig op mijn F801s zonder die te beschadigen of vergis ik me daarin?

Als je voorzichtig vijlt dan kun je hem misschien zonder schade aan de body gebruiken, maaar eerlijk gezegd weet ik niet of dat de moeite waard is. Geen AF, geen lichtmeting en alleen maar risico dat je iets kapotmaakt.
- Léon Obers
- Forumlid
Misschien als je de bajonet van de lens eraf schroeft dat de diafragmaring er zo is af te halen, kun je op een draaibankje er een randje af draaien. Handiger en mooier resultaat dan vijlen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoezo geen lichtmeting?
Ik heb toch lichtmeting bij het grootste diafragma? Moet ik alleen ff nadenken als ik bij een kleiner diafragma wil schieten, iets naar links draaien met de sluitertijden, of vergis ik mij?
Ik heb toch lichtmeting bij het grootste diafragma? Moet ik alleen ff nadenken als ik bij een kleiner diafragma wil schieten, iets naar links draaien met de sluitertijden, of vergis ik mij?
- Roelof
- Clublid
Ik deed een uitspraak zonder de handleing van de 801s er op na te slaan. Even nageslagen op lensinc.net en daar staat volgens mij dat je gewoon lichtmeting hebt met AI lenzen als je de camera op diafragmavoorkeuze hebt staan.miesnert schreef:Hoezo geen lichtmeting?
Ik heb toch lichtmeting bij het grootste diafragma?
Nu is het natuurlijk even afwachten hoe dat uitpakt voor een afgevijlde pre-AI lens, maar je hebt een kans dat het werkt.