Imac 24

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
marijke-s

Imac 24

Bericht door marijke-s » zo feb 01 2009 1:32 pm

Woensdag wordt mijn eerste Imac geleverd :D , compleet met 24 "scherm en 4 gb geheugen.
verder 3.06 ghz Intel core en een 500 gb harde schijf
Ook de benodigde software zit er op. Iwork-Aperture.
Ik blijf het spannend vinden deze overstap en hoop niet dezelfde problemen tegen te komen die ik om mijn pc tegenkom. Zoals het vast lopen en de virussen en spam. :evil:
Wat denken jullie ? is deze congiguratie voldoende om er bv CS4 MASTER Collection op te draaien?
In hoever kan ik de machine eventueel nog verbeteren? Er zit een goede video kaart in ik dacht uit mijn hoofd 8800.
En ik heb een terbyte externe harde schijf als backup.
Tips welkom
gr marijke-s

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Imac 24

Bericht door vulture » zo feb 01 2009 2:03 pm

Is geen enkel probleem. Heb de zelde configuratie als jij. Alleen een grotere harde schijf. Loopt als een zonnetje. Zal wel even wennen zijn, maar als je eenmaal gewend bent, wil je niet meer terug. Veel plezier :D

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » zo feb 01 2009 2:05 pm

onmogelijk om CS4 op te draaien hoor....zou een snellere kopen.
elke pc loopt wel eens vast...dus dat kan met deze ook
virus ? zonder virusscanner...geen probleem.
spam ? ja waar geef je je mail vrij ?

succes ermee ik zou hem niet moeten ;-)

Arend...die eerst onderzoekt en dan pas koopt.

iJoost

Bericht door iJoost » zo feb 01 2009 2:24 pm

Ik heb hetzelfde hier (met een grotere harde schijf). Draait als een zonnetje. Beeldscherm is ook heel fraai. Wel even kalibreren natuurlijk voor het beste resultaat.

En verder... vergeet zoveel mogelijk wat je uit de PC-wereld meebrengt en probeer open te staan voor de manier waarop het op een Mac (vaak vanzelf) gaat.

Nog een tip: Time Machine. Goud waard. ;-)
Laatst gewijzigd door iJoost op zo feb 01 2009 8:53 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » zo feb 01 2009 4:14 pm

Gefeliciteerd met je Imac. Ik denk er over om een MacBook Pro te kopen, mijn laptop met XP loopt ook constant vast en elke keer als ik iets wil installeren of verwijderen krijg ik een foutmelding dat Windows Installer beschadigd is of zoiets. Als ik het dan weer op orde heb is het na een tijdje weer zo, ben echt aan het balen van dat ding. Heb er ook geen herstel-cd bij gekregen, ja er zit wel een cd bij waarop staat dat het een herstel cd van het besturingssysteem is, maar als ik die erin stop staat er Works op en helemaal geen besturingssysteem.
Op mijn Desktop heb ik nooit zulke problemen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo feb 01 2009 8:51 pm

Een IMac is een goede keuze.
Ben zelf overgestapt naar een MACPro sinds juni 2008 en werk sindsdien niet meer met de PC.
Binnenkort mijn macbook voor het "veld"

CS4 zal goed draaien op je gekochte configuratie. Denk dat je in de toekomst zult gaan investeren in opslaggeheugen en werkgeheugen.
Mijn Pro draait op 10 Gb intern en heeft 4 harde schijven van 500 Gb.

Een MAC is de beste investering die je gedaan hebt dit jaar !!
(ff die PC-ers pesten....)

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Dennis71

Bericht door Dennis71 » zo feb 01 2009 8:56 pm

Gefeliciteerd. Ik heb ook een iMac gehad, helemaal top!

Tot ik de 6 dagen voorbij was en ik het ding bijna uit het raam gegooid heb :)
Ik ben dus 1 van de weinigen die absoluut niet met het onding kon werken. Onlogisch en bijzonder onvriendelijk in gebruik.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma feb 02 2009 1:49 am

Arabia schreef:CS4 zal goed draaien op je gekochte configuratie. Denk dat je in de toekomst zult gaan investeren in opslaggeheugen en werkgeheugen.
Mijn Pro draait op 10 Gb intern en heeft 4 harde schijven van 500 Gb.
10GB intern geheugen. Dat klinkt wel wat erg overdreven.... Heb je dat wel eens nodig gehad? :huh: :huh: :huh:

Wel leuke dingen hoor die Macs!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marijke-s

Bericht door marijke-s » ma feb 02 2009 9:20 am

Ik zat al te twijfelen over de 500 gig harde schijf, maar omdat ik dacht de orginele nef's en/of tiffs op de externe 1 terabyte op te slaan dat het me me wel voldoende leek. Maar gelukkig kan ik dat altijd nog uitbereiden toch?
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe mede fotografen met hun backup's en orginele omgaan.
Ik lees er best wel veel over want deze vraag komt regelmatig voorbij maar ik zelf krijg het maar niet voorelkaar om de boel geordend en netjes te houden.
Waarschijnlijk ook een kwestie van zelfdisipline om al die tags in te vullen :oops:

Voorheen gebruikte ik lightroom maar ook daarmee ging het fout. :oops:
Hopenlijk gaat het met ilife nu beter maar ik ben er bang voor :roll:

nog een paar nachtjes slapen.... :D
gr marijke

JB

Bericht door JB » ma feb 02 2009 9:52 am

Beste Marijke ik heb hier ook een iMac 24" staan. Ik draai daar zonder problemen CS4 op. Als backup heb je Time Machine op je mac zitten. Koop een 1TB externe HD sluit hem aan en alles gaat vanzelf. Zelf werk ik nu 20 jaar op de Mac. ik zou echt niet meer zonder kunnen. Kom je er even niet uit dan kun je het mij altijd vragen. Groeten J.

marijke-s

Bericht door marijke-s » ma feb 02 2009 10:08 am

Thks J,
Ik heb een 1gb externe schijf maar maakt het ook uit nog uit welke je er aan gaat hangen i.v.m de snelheid en zo? :? Ik ben al aan het zoeken naar de eventuele verschillen. Ik heb zelf een western 7200 geloof ik maar mijn Imac zelf is sneller?. ikzou het vervelend vinden om te moeten wachten omdat mijn externe schijf te langzaam gaat. Maar aan de andere kant geloof ik dat het backuppen geheel op de achtergrond draait niet waar.? :?

Verder nog even over CS4, ik wou de gehele master collectie er tegelijk op instaleren of is dat te zwaar voor deze machine?

Fijn om te weten dat er vreindelijke mensen zijn bij wie ik eventueel om hulp kan vragen. :mryellow:

gr marijke

JB

Bericht door JB » ma feb 02 2009 10:48 am

Het backuppen is in te stellen zodat jij het niet merkt, CS4 moet je er gelijk in zijn geheel opzetten.
Heb zelf zo'n 170 programma's op de mac staan dus CS4 is niet veel.
Kijk ook eens op http://www.onemorething.nl/ als meer over de mac zou willen weten.
1GB? zal 1 TB moeten zijn denk ik.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma feb 02 2009 11:02 am

Kies een externe FireWire harde schijf. LaCie werkt altijd goed met Apple. Als je hier een besturingssysteem op installeert kan je ook vanaf deze schijf opstarten, of elke andere Mac met FireWire.... Ik kan al mijn Mac's opstarten vanaf een iPod van de tweede generatie. FireWire is snel.
Formatteer deze schijf via 'Programma's/Hulpprogramma's(toetscombinatie:Shift+Command+U)/Schijfhulpprogramma als Mac OS Uitgebreid (journaled). In Time Machine (Systeemvoorkeuren) geef je deze schijf op als back-upschijf. De eerste backup kan even duren; er wordt een volledige kopie van je primaire schijf gemaakt. Verder kijk je er niet meer naar om. Overigens gaat Spotlight (om te zoeken) na de eerste opstart van de computer ook de harde schijf indexeren; dit kan ook even duren en vertraagt de computer enigszins.
Zet maximaal RAM-geheugen (4GB) in de machine. OS X (als UNIX variant) heeft baat bij heel veel RAM geheugen. Het geheugenbeheer is best slim. Delen van afgesloten programma's blijven in het RAM geheugen staan. Het programma opnieuw opstarten gaat dan razend snel. Mocht om wat voor reden een programma meer RAM geheugen nodig hebben, dan wordt dat inactieve geheugen vrij gemaakt. Photoshop CS 3 kan 3 GB RAM geheugen adresseren; CS 4 wellicht méér.

Veel plezier met je nieuwe aankoop!!!!
(mocht je nog problemen tegenkomen kan je me PB'en)
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door sumar » ma feb 02 2009 11:58 am

Hier nog een Apple gebruiker. Behalve de standaard backup zet ik alles nog een keer weg op een schijf die buiten de deur bewaard word. Een externe schijf is altijd langzamer dan een interne, het maar meer uit wat voor soort externe het is: Firewire 800 is op dit moment het snelste.
Sluit me ook aan bij de suggestie van JB wat betreft http://www.onemorething.nl. Als je vragen hebt over de Mac of Aperture kun je daar altijd terecht.

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » vr aug 21 2009 10:14 am

Hier eveneens een kersverse Mac gebruiker. Mijn config: Apple Mac Mini, 4Gb RAM, 320Gb harddisk.
ruim voldoende en strak vormgegeven :)
oh en erg zuinig in het elektriciteitsverbruik!http://www.renewable.niels-thijssen.nl/ ... -mac-mini/ :)

Alleen nu nog die nare windows-gewoonten afleren,
en zo meteen mijn Netgear ReadyNAS installeren zodat ik geen zorgen meer hoef te maken over backups en redundancy van mijn backups :)

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”