Auschwitz
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Auschwitz
Beste mensen,
Tsja, misschien niet zo'n leuk onderwerp, maar de laatste tijd erg actueel geworden door een opnieuw aangestelde bisschop die ontkent dat er zes miljoen joden zijn gedood tijdens de 2e wereldoorlog. En laat ik er nou zo'n anderhalve week geleden geweest zijn. In eerste instantie vroeg ik mijzelf af, of ik de gemaakte foto's wel op mijn website moest zetten. Maar gezien het bovenstaande vind ik het absoluut nodig om dat wel te doen. Je kunt honderd foto's of documentaires gezien hebben over dit gruwelkamp, maar als je er geweest bent dan voelt dat als (helaas) nog een extra dimensie die toegevoegd wordt aan wat we al weten en denken te voelen.
Ik heb maar een paar foto's gemaakt waarbij ik niet zo met compositie bezig ben geweest, omdat ik van mezelf weet dat als ik mij helemaal concentreer op het fotograferen, voorbij ga aan het invoelen bij wat daar allemaal gebeurt is.
En dat vond ik toch veel belangrijker. Misschien herkennen jullie dat gevoel wel (of niet, dat kan namelijk ook).
Kijk er naar als je wilt en laten we dan hopen dat deze gruweldaden nooit meer vergeten of ontkent worden!
http://web.me.com/akker234/Site/Auschwitz.html
Groet,
Leon
Tsja, misschien niet zo'n leuk onderwerp, maar de laatste tijd erg actueel geworden door een opnieuw aangestelde bisschop die ontkent dat er zes miljoen joden zijn gedood tijdens de 2e wereldoorlog. En laat ik er nou zo'n anderhalve week geleden geweest zijn. In eerste instantie vroeg ik mijzelf af, of ik de gemaakte foto's wel op mijn website moest zetten. Maar gezien het bovenstaande vind ik het absoluut nodig om dat wel te doen. Je kunt honderd foto's of documentaires gezien hebben over dit gruwelkamp, maar als je er geweest bent dan voelt dat als (helaas) nog een extra dimensie die toegevoegd wordt aan wat we al weten en denken te voelen.
Ik heb maar een paar foto's gemaakt waarbij ik niet zo met compositie bezig ben geweest, omdat ik van mezelf weet dat als ik mij helemaal concentreer op het fotograferen, voorbij ga aan het invoelen bij wat daar allemaal gebeurt is.
En dat vond ik toch veel belangrijker. Misschien herkennen jullie dat gevoel wel (of niet, dat kan namelijk ook).
Kijk er naar als je wilt en laten we dan hopen dat deze gruweldaden nooit meer vergeten of ontkent worden!
http://web.me.com/akker234/Site/Auschwitz.html
Groet,
Leon
Laatst gewijzigd door leon van den akker op di feb 03 2009 9:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,
Leon van den Akker
http://www.flickr.com/photos/leon55/" onclick="window.open(this.href);return false;
Leon van den Akker
http://www.flickr.com/photos/leon55/" onclick="window.open(this.href);return false;
- hans1956
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: *****
Re: Auschwitz
Zeer indrukwekkend weergegeven Leon.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Bij bepaalde foto's kreeg ik echt kippenvel.
Nu moet je weten dat ik net terug ben van een week Berlijn. Daar ook veel indrukken opgedaan.
Indrukwekkende serie.
Jolanda
Nu moet je weten dat ik net terug ben van een week Berlijn. Daar ook veel indrukken opgedaan.
Indrukwekkende serie.
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
de planning is nog dit jaar om heen te gaan.
ik zal onder de indruk zijn dat is zeker...wie niet...ja een aardkloot die beweert dat er niets gebeurt is.
sorry geen woorden voor....
of ik er ooit foto's van zal posten weet ik niet.
iig even met respect naar je foto's gekeken. goede bewerking die de "sfeer" nog eens extra neerzet.
Arend
ik zal onder de indruk zijn dat is zeker...wie niet...ja een aardkloot die beweert dat er niets gebeurt is.
sorry geen woorden voor....
of ik er ooit foto's van zal posten weet ik niet.
iig even met respect naar je foto's gekeken. goede bewerking die de "sfeer" nog eens extra neerzet.
Arend
Geheel met je eens Leon, gruweldaden die nooit vergeten noch ontkent mogen worden. De manier waarop jij je serie hebt neergezet zal hieraan bijdrage. Indrukwekkend !!
Groet,
ALE
Groet,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Hier wordt een mens heel stil van.............
Mooi weergegeven Leon.
Mooi weergegeven Leon.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Leon, goed dat je de foto's hier post!! Ze zijn trouwens erg mooi en je geeft mooi de sfeer weer die daar zal heersen. Ben er zelf nooit geweest maar kan me jouw gevoel heel goed voostellen.
Zelf ben ik in Ieper en Verdun geweest. Gebieden waar in de eerste wereldoorlog zeer zwaar gevchten is. Als je daar op een kerkhof met 20.000 witte kruizen loopt of bij een knekelhuis met 130.000 onbekende soldaten ben je ook even je referentiekader kwijt. Net als wat jij hier beschrijft heb ik dan ook moeite om me daar alleen als fotograaf te zien. Ik registreer wel maar kom niet tot creatieve standpunten en zo. Ben daar dan teveel "geschokt" door.
Mensen zijn erger dan beesten.
Zelf ben ik in Ieper en Verdun geweest. Gebieden waar in de eerste wereldoorlog zeer zwaar gevchten is. Als je daar op een kerkhof met 20.000 witte kruizen loopt of bij een knekelhuis met 130.000 onbekende soldaten ben je ook even je referentiekader kwijt. Net als wat jij hier beschrijft heb ik dan ook moeite om me daar alleen als fotograaf te zien. Ik registreer wel maar kom niet tot creatieve standpunten en zo. Ben daar dan teveel "geschokt" door.
Mensen zijn erger dan beesten.
- Brenzef
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ben daar ook geweest en vind je beelden dan ook zeer herkenbaar.
De bewerkingen vind ik erg goed.
Het ligt in mijn gedachten om er nog eens heen te gaan, maar gezien de impact van mijn 1e bezoek ben ik er huiverig voor.
De bewerkingen vind ik erg goed.
Het ligt in mijn gedachten om er nog eens heen te gaan, maar gezien de impact van mijn 1e bezoek ben ik er huiverig voor.
- Cees
- Forumlid
Heel indrukwekkende serie, hier word je stil van.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ik vond Westerbork al indrukwekkend, maar ik wist niet dat er in Auschwitz nog zoveel van overeind staat.
Niet te geloven dat er mensen zijn die dit ontkennen.
Ik wil er ook nog eens kijken, samen met een bezoek aan het Yad Vashem.
Een nette reportage in de juiste sfeer.
Oswiëcim. Ik dacht dat dat de juiste Poosle spelling voor Auswitz was.Ome Jan schreef:Ik vond Westerbork al indrukwekkend, maar ik wist niet dat er in Auschwitz nog zoveel van overeind staat.
Ik ben er 35 jaar geleden geweest. De Berlijnse muur stond nog, het was een aparte reis door Oost-Duitsland. Het was ook een aparte reis door Polen: wij hadden USD300 meegenomen, die (zwart) omgewisseld in zlotty's en hebben een week lang ons uiterste best gedaan het geld op te krijgen: is voor de helft gelukt, rst heb ik aan diverse mensen weggegeven (velen kon het goed gebruiken, in Polen was toen alles nog "op de bon" en verder was alles zo corrupt als je je maar kunt voorstellen. Ik heb een week door Polen getrokkenen en een aantal hoogte/Dieptepunten gezien. Extreem was Auschwitz. Ik heb nog een foto van de poort ("Arbeit macht frei"), maar niet veel meer omdat ik danig onder de indruk was. Een stapel van duizenden, misschien hondertduidenden brillen, idem voor schoenen. De cellen tbv Jozef Mengele, ik was kapot toen ik daar weggegaan ben. De video/dia informatie heb ik niet meer kunnen zien, ik zat vol. Het kamp staat er nog alsof het binnen 2 weken (restauratie) weer in gebruik genomen zou kunnen worden.
Als je het kamp weer uitloopt ku je een eindjeverder de torens van kamp Dachau zien liggen (vrouwenkamp). Triest, triest, triest dat mensen ooit zoiets hebben kunnen doen.
Waarom schrijf ik dit: ik was niet op zo'n emotie voorbereid, waardoor het maken van foto's erbij in geschoten is. Heb ik nu spijt van, maar "koester" de herrinneringen.
Willem.
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Heel goed gedaan en omschreven Leon en posten zoveel als je kan van deze foto's.........moet herinnerd blijven
Sterker nog, ik vind het een plicht aan de schoolbesturen om eens per jaar met groep 8 naar Vught af te reizen b.v...........mijn mening.
Ik heb in mijn verleden al veel van deze kampen bezocht (Dachau, Mauthausen, Dora, Buchewald en nog veel meer) Ik heb er wat mee( opa ).....elke keer een ander verhaal, vol emotie, en foto's maken valt dan tegen.......
Dit jaar, in maart, ga ik naar Auschwitz, reis is al geboekt icm bezoek aan Krakow. Hoe luguber ook, ik kijk er naar uit........
Voor degene die eens wat van die emotie willen 'proeven' is er een DVD genaamd Showa.......
Top Leon...........

Sterker nog, ik vind het een plicht aan de schoolbesturen om eens per jaar met groep 8 naar Vught af te reizen b.v...........mijn mening.
Ik heb in mijn verleden al veel van deze kampen bezocht (Dachau, Mauthausen, Dora, Buchewald en nog veel meer) Ik heb er wat mee( opa ).....elke keer een ander verhaal, vol emotie, en foto's maken valt dan tegen.......
Dit jaar, in maart, ga ik naar Auschwitz, reis is al geboekt icm bezoek aan Krakow. Hoe luguber ook, ik kijk er naar uit........
Voor degene die eens wat van die emotie willen 'proeven' is er een DVD genaamd Showa.......
Top Leon...........
http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;