ik heb zojuist een d90 gekocht voor onze ries naar nieuw zeeland
ik vraag me alleen af of ik een speciale filter zou moeten aanschaffen
cir polarisatie dacht aan die van B+W maar welke
puur voor de bescherming stog etc maar dan verlies je natuurlijk weer licht
of een uv filter
grt ruud
welke filter nodig voor nieuw zeeland uv, bescherming of cir
Re: welke filter nodig voor nieuw zeeland uv, bescherming of cir
Zou altijd een UV-filter monteren ter bescherming van je frontlens.
Een polarisatiefilter is altijd handig om erbij te hebben, maar niet samen met een UV-filter op je lens zetten.
Je krijgt dan gegarandeerd last van vignettering. Laat ook niet je Pola-filter er altijd opzitten, want zoals je al aangaf heb je dan kans op lange belichtingstijden.
Een polarisatiefilter is altijd handig om erbij te hebben, maar niet samen met een UV-filter op je lens zetten.
Je krijgt dan gegarandeerd last van vignettering. Laat ook niet je Pola-filter er altijd opzitten, want zoals je al aangaf heb je dan kans op lange belichtingstijden.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
In plaats van een UV-filter kun je ook een Nikon NC-filter nemen. NC = Neutral Color. Deze zijn via eBay vaak een stuk goedkoper in het verre oosten verkrijgbaar.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
zoek op deze site eens met "filter".
Zelf gebruik ik het filter alleen ter bescherming van m'n objectief en haal het eraf als ik ga fotograferen. Tenzij ik een filter nodig heb voor een bepaald doel.
Nikon heeft voor Nieuw Zeeland geen speciale filters. Je zou dezelfde filters kunnen gebruiken die het hier in ons kikkerlandje ook doen. Oefen vooral veel en vaak vooraf aan de reis met je nieuwe camera. Zodat je weet hoe alles werkt.
Als je kwaliteit wilt, gebruik alleen Nikon filters. Een circulair polarisatiefilter van Nikon is niet echt veel duurder dan B+W. Kijk maar eens bij japancamera.nl > accessoires > filters.
Meer info op m'n website onder filters.
Zelf gebruik ik het filter alleen ter bescherming van m'n objectief en haal het eraf als ik ga fotograferen. Tenzij ik een filter nodig heb voor een bepaald doel.
Nikon heeft voor Nieuw Zeeland geen speciale filters. Je zou dezelfde filters kunnen gebruiken die het hier in ons kikkerlandje ook doen. Oefen vooral veel en vaak vooraf aan de reis met je nieuwe camera. Zodat je weet hoe alles werkt.
Als je kwaliteit wilt, gebruik alleen Nikon filters. Een circulair polarisatiefilter van Nikon is niet echt veel duurder dan B+W. Kijk maar eens bij japancamera.nl > accessoires > filters.
Meer info op m'n website onder filters.
Ik heb vorige week het Nikon polarisatie filter aangeschaft bij deze online winkel in Amerika: http://www.cameta.com/index.cfm/fa:disp ... tid:13720/ . Ze zijn alleen niet zo vlot in het afschrijven en verzenden. Maar ik heb alles inmiddels binnen. Prima om er zaken mee te doen!
Hans Braakhuis schreef:Zelf gebruik ik het filter alleen ter bescherming van m'n objectief en haal het eraf als ik ga fotograferen.

Voor deze specifieke toepassing gebruik ik een lensdop!
@AlwinSitton - een grotere ballentent ben ik nog niet tegengekomen in mijn leven - koester deze geslaagde transactie!
dank jullie wel
ik ga zeker eerst flink oefenen
ik ga zeker eerst flink oefenen