Wil Sigma 18-200 lens aanschaffen... VR? AF?
Wil Sigma 18-200 lens aanschaffen... VR? AF?
Als ik een sigma lens wil aanschaffen 18-200 wat is het verschil tussen autofocus en stabilisatie is dit het zelfde heb je het allebei nodig kan iemand mij helpen
Re: Wil Sigma 18-200 lens aanschaffen... VR? AF?
Hoi Ronnie.
Het wordt op prijs gesteld als je je even voorstel op dit forum.
Ik kan je in ieder geval dit boek aanraden : http://www.bol.com/nl/p/boeken/digitale ... 0088103bnp
Succes!
Het wordt op prijs gesteld als je je even voorstel op dit forum.
Ik kan je in ieder geval dit boek aanraden : http://www.bol.com/nl/p/boeken/digitale ... 0088103bnp
Succes!
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ronnie,Ronnie81 schreef:Als ik een sigma lens wil aanschaffen 18-200 wat is het verschil tussen autofocus en stabilisatie is dit het zelfde heb je het allebei nodig kan iemand mij helpen
Stabilisatie is dat de lens minimale bewegingen van de fotograaf opvangt: Op een D40 met 200 mm heb je als maximale sluitertijd 1/300 sec als je de camera met lens uit de hand stil wilt houden, met de OS van Sigma kun je een a twee stops winnen, dat betekent dat je dan met een maximale sluitertijd van 1/80 sec nog kans hebt op een foto zonder bewegingsonscherpte (door beweging van de fotograaf)
Stabilisatie is niet echt nodig, het is iets van de laatste tijd en vroeger werd dat opgevangen met een statief, een goed statief werkt nog steeds veel beter.
Autofocus is dat je zelf niet hoeft scherp te stellen, maar dat je camera dat doet. Strikt genomen heb je dat ook niet nodig, want je kunt zelf ook scherpstellen, maar het wordt wel als heel erg plezierig ervaren. Bovendien gaat autofocus sneller dan op hand scherpstellen.
Als je voor een Sigma 18-200 gaat, ga dan maar wel voor de variant met HSM en OS (volgens Sigma Benelux is dat de enige actuele, maar er liggen vast wel wat oudjes in verschillende winkels)
Een andere optie is de Nikkor AF-S 18-200 VR, qua specificaties oogt die hetzelfde, maar toen ik ze vergeleek, was de Nikkor iets scherper en stelde hij iets sneller scherp. Een minpunt is dat hij de helft duurder is. (Sigma 340, Nikkor 500 euro)
Op welke camera wil je hem gebruiken?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Tjonge, je stelt vier vragen zonder ook maar een vraagteken te gebruiken. Op zich knap, maar probeer volzinnen te maken, dan zul je zien dat de helpende hand wat sneller wordt toegestoken.
Roelof heeft het al uitgelegd, ik had ook al een heel verhaal ingetypt, misschien verduidelijkt het nog wat:
VR=vibration reduction = image stabilasation (IS) = optical stabilation (OS) (allemaal verschillende termen van verschillende fabrikanten voor hetzelfde).
AF=autofocus. Een lens met een AF-aanduiding wordt aangedreven door de autofocusmotor in de body. Dit is dus niet hetzelfde als VR.
AF-S=autofocus met de focusmotor in het objectief (moet als je AF wilt hebben op D40(x) of D60). Bij Sigma staat er dan HSM op.
AF zit tegenwoordig op zowat alle objectieven. VR/OS wil je wel hebben op een 18-200 lens koopt. AF-S zit op nieuwere objectieven. Bij niet-Nikon merken komt het nog wat minder vaak voor.
Als je een D40(x) of D60 hebt moet je ook goed opletten of er op het Sigma objectief dat je wil kopen HSM staat, anders heb je dus geen AF.
Kortom: je moet de Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM kopen. Maar als je meer geld te besteden hebt is de Nikkor 18-200 AF-S VR een betere optie.
Voordat je nog meer vragen gaat stellen waarop het antwoord al tig keer is gegeven raad ik je aan het forum eens goed door te spitten.
Roelof heeft het al uitgelegd, ik had ook al een heel verhaal ingetypt, misschien verduidelijkt het nog wat:
VR=vibration reduction = image stabilasation (IS) = optical stabilation (OS) (allemaal verschillende termen van verschillende fabrikanten voor hetzelfde).
AF=autofocus. Een lens met een AF-aanduiding wordt aangedreven door de autofocusmotor in de body. Dit is dus niet hetzelfde als VR.
AF-S=autofocus met de focusmotor in het objectief (moet als je AF wilt hebben op D40(x) of D60). Bij Sigma staat er dan HSM op.
AF zit tegenwoordig op zowat alle objectieven. VR/OS wil je wel hebben op een 18-200 lens koopt. AF-S zit op nieuwere objectieven. Bij niet-Nikon merken komt het nog wat minder vaak voor.
Als je een D40(x) of D60 hebt moet je ook goed opletten of er op het Sigma objectief dat je wil kopen HSM staat, anders heb je dus geen AF.
Kortom: je moet de Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS HSM kopen. Maar als je meer geld te besteden hebt is de Nikkor 18-200 AF-S VR een betere optie.
Voordat je nog meer vragen gaat stellen waarop het antwoord al tig keer is gegeven raad ik je aan het forum eens goed door te spitten.