hoe lang moet een print drogen?

Discussies over fotobewerking en archivering
natuurfotograaf

hoe lang moet een print drogen?

Bericht door natuurfotograaf » za feb 07 2009 12:43 pm

Hoi,

sinds gisteren ben ik begonnen om zelf prints te maken van mijn foto's.

ik heb hier een schitterende printer voor namelijk de canon pixma mp520. de kleuren zijn geweldig en strak printen is geen probleem.

maar vandaag weer wat afdrukken gemaakt op Ilford smooth pearl paper. (deze gebruikt kino linders zelf ook, fotozaak)

maar door mijn enthousiasme heb ik de foto's iets te enthousiast opgepakt en nu zitten er vinger afdrukken op.

maar na een uur kan ik deze nog niet aanraken zonder dat ik sporen achterlaat.

dus mijn vraag: hoe lang moet ik een print laten drogen alvorens deze bijvoorbeeld in een lijstje of insteekhoes gedaan kan worden?

en wat is de beste manier om de foto's uit te laten harden/drogen?

ik hoor het graag.

oja en grapjes over de canon enzo zijn echt achterhaald dus dat hoeft voor mij ook niet.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: hoe lang moet een print drogen?

Bericht door a90 » za feb 07 2009 12:58 pm

Ik laat mijn printjes meestal 24 uur drogen. Als ik print op glossy papier dan duurt het wat langer dan op mat papier maar ze wasemen allebei nog een dagje door.

Je kunt dit overigens ook zien aan de binnenkant van het glas van het lijstje. Daar slaat de damp anders op neer.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 07 2009 1:03 pm

a90 schreef:Ik laat mijn printjes meestal 24 uur drogen.
:shock:
Kun je ze dan niet beter door proFotoNet laten afdrukken? Die zijn net zo snel...

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » za feb 07 2009 1:05 pm

a90 schreef:Ik laat mijn printjes meestal 24 uur drogen. Als ik print op glossy papier dan duurt het wat langer dan op mat papier maar ze wasemen allebei nog een dagje door.

Je kunt dit overigens ook zien aan de binnenkant van het glas van het lijstje. Daar slaat de damp anders op neer.
ja dan was ik met een half uur wel heel erg snel. ik zal ze maar even laten liggen dan!

dank je.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » za feb 07 2009 1:07 pm

yoyo schreef:
Kun je ze dan niet beter door proFotoNet laten afdrukken? Die zijn net zo snel...
Nee want stieken vind ik dit wel een beetje horen bij het fotograferen. je zorgt voor de beste plaatjes en dan geef je het uit handen.

nee ik denk dat bij mij ook een beetje het doka gevoel mee speelt. ik heb geen doka gehad maar daarom wil ik nu het Dika gaan ervaren (digitale kamer)

tja ieder het zijne he! :wink:

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za feb 07 2009 1:14 pm

yoyo schreef:
:) Wel eens een A2 foto door de brievenbus proberen te duwen ? :shock:

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 07 2009 1:16 pm

a90 schreef: :) Wel eens een A2 foto door de brievenbus proberen te duwen ? :shock:
Ik wil het wel eens proberen... :mrgreen:
Maar die zullen wel in kokers komen lijkt mij.

Maar ik snap niet dat mensen thuis gaan afdrukken als het sneller, beter en goedkoper kan.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gongon » za feb 07 2009 1:25 pm

yoyo schreef:
a90 schreef: :) Wel eens een A2 foto door de brievenbus proberen te duwen ? :shock:
Ik wil het wel eens proberen... :mrgreen:
Maar die zullen wel in kokers komen lijkt mij.

Maar ik snap niet dat mensen thuis gaan afdrukken als het sneller, beter en goedkoper kan.

Omdat het niet altijd beter is, toen ik op een fotocursus zat zei de leraar dat ik mijn foto`s (die ik liet zien) ook eens door een ander af moest laten drukken, nou ik dat gedaan, die waren een stuk minder mooi. Zelfs de leraar moest erkennen dat mijn foto`s die ik zelf geprint had er frisser uitzagen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za feb 07 2009 1:34 pm

yoyo schreef:
Ik denk dat je dat in de categorie "hobby" kan scharen. Inderdaad is de aanschaf en al het papier lang niet kosteneffectief te noemen (nog maar gezwegen over het aantal verprutste printjes). Maar het is wel erg leuk om te doen en als het een beetje lukt geeft het best voldoening.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo feb 08 2009 10:26 am

a90 schreef:
yoyo schreef:
Ik denk dat je dat in de categorie "hobby" kan scharen. Inderdaad is de aanschaf en al het papier lang niet kosteneffectief te noemen (nog maar gezwegen over het aantal verprutste printjes). Maar het is wel erg leuk om te doen en als het een beetje lukt geeft het best voldoening.
ja dat is wat ik bedoel. ik had dus gisteren wat printen gemaakt op A4 en ik moet zeggen (na wat mislukte pogingen) dat het me echt voldoening geeft.
het resultaat is echt schitterend. maar nu 12 uur later zijn ze nog niet echt droog. ze plakken nog wat en een beetje inkt is er nog wel vanaf te stoten.

dus kan iemand mij zeggen hoe ik de printen het beste zou kunnen laten drogen?

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » di feb 17 2009 4:37 pm

Hier is duidelijk spraken van een verkeerde combinatie van de canon inkt en het papier.
Inktjet printen zijn meestal vrij wel meteen droog.
Om te kijken of het werkelijk ook zo is kun je het best fotopapier gebruiken dat wordt aan
bevolen voor je printer,heb je er dan nog last van en je gebruikt de door canon aanbevolen
inkten en geen inkten van een ander merk, dan kan het zijn dat je printer niet goed is.
Het kan ook nog zijn dat je voor het ilford smooth pearl paper en ander instelling moet
gebruiken, bijvoorbeeld niet "fotopapier" maar een andere, lees de gebruiksaanwijzing van
het papier er eens goed op na, ben zelf weleens papier tegen gekomen waarbij de instelling
op "film" moest staan.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 18 2009 7:33 am

smitsfotografie schreef:Hier is duidelijk spraken van een verkeerde combinatie van de canon inkt en het papier.
Inktjet printen zijn meestal vrij wel meteen droog.
Om te kijken of het werkelijk ook zo is kun je het best fotopapier gebruiken dat wordt aan
bevolen voor je printer,heb je er dan nog last van en je gebruikt de door canon aanbevolen
inkten en geen inkten van een ander merk, dan kan het zijn dat je printer niet goed is.
Het kan ook nog zijn dat je voor het ilford smooth pearl paper en ander instelling moet
gebruiken, bijvoorbeeld niet "fotopapier" maar een andere, lees de gebruiksaanwijzing van
het papier er eens goed op na, ben zelf weleens papier tegen gekomen waarbij de instelling
op "film" moest staan.
hoi,

dank je voor je antwoord. ik kan zo snel niets iets vinden over de instellingen over het papier. ik vind het wel vervelend want de afdrukken van vorige week plakken nu nog steed. ik heb ze zelfs aangepakt met vochtige handen en toen gaf de inkt zelfs af.

ik ben echt radeloos. heeft iemand toevallig dezelfde printer als mij: canon pixma mp520? welk fotopaier gebruiken jullie dan zonder problemen?

ik hoor het heel graag.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo feb 18 2009 8:02 am

Probeer het anders eens met papier dat Canon zelf voorschrijft.

Pas als de combinatie van Canon printer, Canon inkt en Canon voorgeschreven papier niet werkt, pas dan zou ik radeloos raken :)

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 18 2009 9:07 am

a90 schreef:Probeer het anders eens met papier dat Canon zelf voorschrijft.

Pas als de combinatie van Canon printer, Canon inkt en Canon voorgeschreven papier niet werkt, pas dan zou ik radeloos raken :)
ja dat zei een collega van mij net ook al. dus ik ga vanmiddag eens canonpapier kopen.

hij zei ook dat het niet normaal was dat mijn prints na een week nog niet droog zijn en plakken.

dus vanmiddag maar weer eens proberen.

gr m.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » wo feb 18 2009 9:10 am

Ik heb met een vergelijkbare printer, de IP5300, nog nooit zulke problemen gehad, maar heb dus wel altijd Canonpapier gebruikt.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”