PC of MAC

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Say cheese

PC of MAC

Bericht door Say cheese » za feb 07 2009 11:29 pm

Op dit moment gebruik ik een PC voor de archivering en bewerking van mijn foto's. Ik gebruik Bridge voor de archivering en PS voor de bewerking. Wat voegt een eventuele overstap naar MAC me op? Welke programma's kan ik dan het best gebruiken voor archivering en bewerking? Graag hoor ik de voor en tegens van beide systemen zodat ik een weloverwogen keuze kan maken.

Alvast bedankt voor de reacties.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: PC of MAC

Bericht door ElRonno » za feb 07 2009 11:38 pm

oh jee, gaan we weer... *duikt achter de bank* Afbeelding

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 08 2009 1:41 am

Ik zit óp de bank terwijl ik dit typ. :-D Op mijn MacBook Pro 15". Ben na lange tijd Windows en Linux gebruiker al een jaar of vier uitermate tevreden over het Mac platform. Zowel voor privé als zakelijk gebruik.

Op de Mac kan je gebruik maken van de voor jou vertrouwde Adobe suite, daar is een Mac versie van. Op elke nieuwe Mac wordt iPhoto (onderdeel van iLife) meegeleverd. Dat gebruik ik om foto's in te organiseren na omzetting vanuit NEF naar JPG met Nikon Capture NX2. Het bevat o.a. handige features mbt gezichtsherkenning, beheer van GPS coördinaten en een upload functie voor Flickr.

Groot voordeel van de Mac is dat het gewoon werkt allemaal met een zeer intuïtieve bediening. En het is allemaal stijlvol vormgegeven, ook de software. Het het besturingssysteem is gebaseerd op Unix dat stabieler en inherent veiliger is dan Windows.

Je hoeft je niet meer bezig te houden met allerlei beheertooltjes waardoor je lekker kan concentreren op fotobewerking. Geen last meer van virussen; een virus-scanner is niet nodig op de Mac, echt niet. Geen last meer van traagheid door vollopende registry; een Mac heeft geen registry. Geen last van traagheid door een gefragmenteerde harddisk; in het bestandssysteem van de Mac is defragmentatie ingebouwd.
Als backup-faciliteit biedt de Mac Time Machine. Een zeer comfortabele life-saver.

Mogelijk wel eventjes een beetje wennen als je lang alleen met Windows hebt gewerkt. Ik garandeer je echter dat je daarna niet meer 'terug' wilt.
Een aantal antwoorden op veelgestelde switchers-vragen kan je vinden op de Apple site: http://www.apple.com/nl/getamac/
En nee, ik heb geen aandelen in die toko... :-)

Ga vooral eens kijken bij een Apple winkel in je buurt. Je krijgt daar alle gelegenheid om kennis te maken met de apparatuur en software.
Bekijk alle alternatieven kritisch. Ik wens je veel wijsheid.

Snah
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Snah » zo feb 08 2009 10:01 am

Een duidelijker verhaal dan dat van Onno is nauwelijks mogelijk, lijkt me.
Heb dus dezelfde ervaring en ben zeer tevreden. Nooit meer anders.(werk professioneel op PC, kan dus vergelijken)

Say cheese

Bericht door Say cheese » zo feb 08 2009 11:21 am

Goed verhaal Onno,
Nu zijn er van die mensen die illegale downloads gebruiken zoals bijv. Ninja noisereduction, e.d. Zijn dat soort hulpmiddelen ook allemaal beschikbaar voor MAC?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo feb 08 2009 11:26 am

Say cheese schreef:Goed verhaal Onno,
Nu zijn er van die mensen die illegale downloads gebruiken zoals bijv. Ninja noisereduction, e.d. Zijn dat soort hulpmiddelen ook allemaal beschikbaar voor MAC?
Afbeelding

Olijfje

Bericht door Olijfje » zo feb 08 2009 11:48 am

Noise Ninja kun je zelfs kopen voor de Mac :D
B.v. als plugin voor Aperture, schitterend!

Helaas kan ik gaan goede informatie geven over Mac of PC, omdat ik Mac gebruiker ben van het eerste uur. Ik moest op een gegeven moment aan de computer. Iemand liet me een PC zien met zo'n c schijf. Als je wilt beginnen moet je iets typen als C slash dan nog ergens een dubbele punt.
Maar goed als het moet, moet zo iets maar. Totdat iemand me een Apple liet zien, een plusje. Starten, dubbelklik en klaar. Dat alles was nog in de Dos tijd.
Sinds een jaar staat hier ook een PC voor wat software van school (ik had nog geen intel Mac). Wat mij vooral opvalt is dat ook nu de PC nog steeds niet boven dat gedoe met de slash dubbele punt is uitgestegen. Daarbij, als je een programmaatje wilt installeren moeten er eerst andere dingen vooraf worden geïnstalleerd.

Wat je het beste kunt gebruiken voor archivering? Ik zal vertellen hoe ik werk. Al m'n foto's van sleep ik van de D300 naar een externen harde schijf. Deze kopieer ik gelijk naar een volgende harde schijf. Zo weet ik zeker dat alles uit m'n camera bewaard is op schijf.
Vervolgens beheer ik alles vanuit Aperture. M'n hele fotoarchief importeer ik in een Aperture bibliotheek die ik ook weer op de externe harde schijf heb staan (dit kost geen extra ruimte, want bij het importeren blijven de foto's gewoon op dezelfde plaats staan. Ik Aperture kan heel wat worden bijgesteld. Voor grotere bewerkingen kan ik uitwijken naar Photoshop.
Een groot voordeel is ook dat Aperture, iPhoto en b.v. iMovie of FinalCutExpress (film bewerkingsprogramma) naadloos met elkaar samenwerken.

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door sumar » zo feb 08 2009 1:03 pm

Het blijft Apples met peren vergelijken: welke is lekkerder? :D

Zelf ben ik in 2005 overgestapt na de aanschaf van een goedkoop 2e handsje om eens te proberen. Nooit meer teruggegaan. Het is een andere manier van werken en dat moet je aanstaan. Het is al eerder gezegd: loop een Apple zaak binnen, vertel wat je wil, vraag een demo, ga wat spelen. Mijn ervaring is dat ze je niks aansmeren maar echt goed advies geven. Kijk ook eens op www.onemorething.nl.

Oja: een mac lijkt duur, maar het geld haal je er dik uit door tijdwinst en veel minder ergenis. Veel oude spullen (scanners, printers) werken nog steeds op een mac in tegenstelling tot Windows Vista.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo feb 08 2009 2:36 pm

Een Mac kan in aanschaf wat duurder zijn maar je krijgt prima waar voor je geld. Een Mac is zeker niet onvoordelig. De restwaarde na een aantal jaren gebruik is ook hoger; je schrijft minder af. Een verschil is ook dat je bij een Windows PC zeker na een jaar of twee de neiging krijgt om deze te willen vervangen voor een nieuwe. Bij Macs is mijn ervaring dat je een nieuwe aankoop veel langer uitstelt, zeker een tot twee jaar. Het ding blijft lekker vlot en soepel werken jaar in, jaar uit.

Ik verneem wel eens dat iemand die eigenlijk een Mac zou willen toch een Windows PC koopt omdat daarvoor makkelijker gekraakte software te vinden zou zijn. Vind ik een merkwaardige reden om in te boeten op stabiliteit en dagelijks gebruiksgemak. Ook voor de Mac is net zo eenvoudig van alles te downloaden via dezelfde kanalen.
Wat mij betreft dus een illegaal argument. :-)

Gebruik van illegale software (op welk platform dan ook) is uiteraard niet de bedoeling. Het heeft grote nadelen:
1. je remt innovatie van softwarebedrijven door broodroof
2. illegale software bevat vaak virussen (alleen voor Windows natuurlijk) en trojans (ook in geval van de Mac)
Gewoon kopen dus of gebruik legale gratis alternatieven.

Op de Mac is een mooi startpakket aan software standaard aanwezig: iLife. Als je daar iWork bij koopt (€ 79,00) of OpenOffice (gratis) bij installeert heb je eigenlijk alles in huis wat je nodig hebt. Van fotobeheer, videomontage, websites bouwen, tekstverwerking, spreadsheets tot presentaties en meer. Ook wat betreft Nederlandstaligheid en uitwisseling van bestanden met MS-Office gebruikers. MS-Office voor de Mac (Nederlandstalig) is er natuurlijk ook: vanaf € 139,00.
Mail, agenda, adresboek is reeds voorzien in OSX.
Uiteraard Nikon Capture NX2 (€ 88,00 upgrade / € 161,00 nieuw) nog even toevoegen voor bewerking van je NEF bestanden!

Photoshop van Adobe blijft voor de particulier een erg dure aanschaf. Koop het alleen als je het kan terugverdienen met je foto-werk. Je kan als alternatief het bijzonder mooie en complete Pixelmator (€ 49,00) overwegen. Pixelmator kan Photoshop bestanden lezen en schrijven, inclusief layers.

Olijfje

Bericht door Olijfje » zo feb 08 2009 3:21 pm

En laten we eerlijk zijn, 79 euri voor een programma als iWork is eigenlijk geen geld. Pages, Numbers en Keynote waar je je vingers bij aflikt.
Je krijgt er een zeer compleet pakket voor, daar hoef je geen Word voor te kopen. Maar goed dat is niet ter overweging als het gaat om fotografie.
Het wordt tijd dat Apple een 'niet goed geld terug' regeling voor switchers gaat treffen. Ze zullen er zeker geen terug krijgen.

sumar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door sumar » zo feb 08 2009 4:45 pm

Als je wilt weten wat er allemaal aan gratis software voor de Mac is kan ik www.freemac.nl aanbevelen. Daar staat ook GIMP, een redelijk krachtig beeldbewerkings pakket voor de Mac.

Overigens: vergeet niet dat als je een Mac hebt dan kun je nog steeds veel windows software gebruiken. Je kan nl naast het Apple besturingssysteem ook windows installeren..

Arabia
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arabia » zo feb 08 2009 5:05 pm

ElRonno schreef:oh jee, gaan we weer... *duikt achter de bank* Afbeelding
Hahhaa, toen ik de topic zag en deze voor het eerst opende dacht ik precies de gedachte van Ron.

De uitleg van Onno is een goede.
Ben zelf ook een MAC user sinds vorige jaar en wil niet meer terug naar die "rommelige" OS genaamd Windows.

Natuurlijk is elke OS een persoonlijke aangelegenheid maar durf wel te stellen dat wanneer je een tijdje MAC OS hebt gehad
dat teruggaan naar Windows wel zwaarder valt!

Meer zeg ik er niet meer over...

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Nikonijn
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Nikonijn » zo feb 08 2009 7:14 pm

"Windows", bestaat dat nog?
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo feb 08 2009 7:22 pm

ElRonno schreef:oh jee, gaan we weer... *duikt achter de bank* Afbeelding
Je hebt gelijk, daar gaan we weer....
Net zo'n zinloze discussie als analoog versus digitaal, of DX versus FX, maar dan anders.

Capivara

Bericht door Capivara » zo feb 08 2009 7:56 pm

Een oude (en nog steeds geldige wijsheid) is:

1. Kijk eerst welke applicaties je wilt draaien
2. Kijk daarna op welk platform die toevallig werken.

Hans

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”