wie kan mij een goede tip geven
wie kan mij een goede tip geven
hallo mensen
Ik ben van plan om de d80 aan te gaan schaffen, heb die van iemand anders vast mogen houden en mogen proberen, en ik ben er verliefd op geworden.
die keuze heb ik dus gemaakt, maar ik heb nog geen verstand van alle camera's en bijbehorende termen. dus nu heb ik echt geen idee wat een goede lens voor mij zou zijn, Ik wil namelijk een cursus gaan volgen en heb (denk ik) een lens nodig waar ik veel verschillende dingen mee kan.
Nu hoop ik dat er hier mensen zijn die mij een goede tip kunnen geven, zodat ik een keuze kan maken.
groetjes astrid
Ik ben van plan om de d80 aan te gaan schaffen, heb die van iemand anders vast mogen houden en mogen proberen, en ik ben er verliefd op geworden.
die keuze heb ik dus gemaakt, maar ik heb nog geen verstand van alle camera's en bijbehorende termen. dus nu heb ik echt geen idee wat een goede lens voor mij zou zijn, Ik wil namelijk een cursus gaan volgen en heb (denk ik) een lens nodig waar ik veel verschillende dingen mee kan.
Nu hoop ik dat er hier mensen zijn die mij een goede tip kunnen geven, zodat ik een keuze kan maken.
groetjes astrid
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: wie kan mij een goede tip geven
Typische 'beginnerslenzen' zijn de 18-55 en 18-70, voor meer allround de 18-200 maar die is ook veel duurder.
gr. Melliw
gr. Melliw
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Astrid, welkom op het forum.
Wat een vraag, je zult veel iets verschillende adviezen krijgen. Van 18-55, 18-70 en 16-85, via 18-105 en 18-135 tot 18-200. Daartussen zul je denk ik, moeten gaan kiezen en dan houd ik het bij alleen Nikon objectieven.
Succes.
Wat een vraag, je zult veel iets verschillende adviezen krijgen. Van 18-55, 18-70 en 16-85, via 18-105 en 18-135 tot 18-200. Daartussen zul je denk ik, moeten gaan kiezen en dan houd ik het bij alleen Nikon objectieven.
Succes.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
wat fijn zo snelle reacties.
deze 2 heb ik op het moment mijn oog laten vallen is namelijk van 18-200mm allebei hebben ze in combinatie met de D80 de zelfde prijs,
is er dan nog veel kwaliteit verschil tussen deze 2?
nikon D80 Inclusief Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC objectief.
Nikon D80 i.c.m. het Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II objectief.
groetjes astrid
deze 2 heb ik op het moment mijn oog laten vallen is namelijk van 18-200mm allebei hebben ze in combinatie met de D80 de zelfde prijs,
is er dan nog veel kwaliteit verschil tussen deze 2?
nikon D80 Inclusief Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC objectief.
Nikon D80 i.c.m. het Tamron 18-200mm f/3,5-6,3 XR Di II objectief.
groetjes astrid
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Astrid als je voor de 18-200mm gaat, neem dan de Nikkor 18-200mm.
18-200mm is een mooi bereik maar er kleven ook heel veel nadelen aan.
De Tamron zou ik helemaal niet overwegen, gewoon bagger en de Sigma is al niet veel beter.
De minst slechte is de Nikkor 18-200mm.
Voordeel is het gemak, groot bereik, en geen objectievenwissel.
Nadeel is de kwaliteit, optisch minder dan een objectief welke niet zoveel zoom in zich bergt.
Vervorming is groter en op de uiterste standen met volle opening vignettering en minder lichtsterk.
Het is maar net waar je voor kiest.
Je zou natuurlijk ook twee objectieven kunnen overwegen b.v. de Nikkor 18-70mm of de Tamron 17-50mm 2.8 in combinatie met de Nikkor 70-300mm VR.
Dan heb je een puike set waar je niet snel op uitgekeken zal raken.
Succes met je keuze.
Groetjes George
18-200mm is een mooi bereik maar er kleven ook heel veel nadelen aan.
De Tamron zou ik helemaal niet overwegen, gewoon bagger en de Sigma is al niet veel beter.
De minst slechte is de Nikkor 18-200mm.
Voordeel is het gemak, groot bereik, en geen objectievenwissel.
Nadeel is de kwaliteit, optisch minder dan een objectief welke niet zoveel zoom in zich bergt.
Vervorming is groter en op de uiterste standen met volle opening vignettering en minder lichtsterk.
Het is maar net waar je voor kiest.
Je zou natuurlijk ook twee objectieven kunnen overwegen b.v. de Nikkor 18-70mm of de Tamron 17-50mm 2.8 in combinatie met de Nikkor 70-300mm VR.
Dan heb je een puike set waar je niet snel op uitgekeken zal raken.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- Germay
- Forumlid
De Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED is op 200mm lichtsterker.
In jouw geval zou ik voor de Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G VR IF ED gaan heb hem zelf al jaren en een fijne lens voor alround foto's maken,suc6 met je aankoop.N.B.Overweeg ook eens de Tamron 17-50mm 2.8/,is nog lichtsterker ook
,maar ik zou zeggen koop eerst de 18-200,en kijk dan verder.
------------------------
Groet,
Gert. :mrgreen:

------------------------
Groet,
Gert. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
dank je hier kan ik zeker iets mee! de nikor met 18-200 lens stond hier ook bij maar dat scheelde ook meteen 200 euro, nu snap ik waarom.
Ik vroeg me inderdaad al af of je met zo'n 18-200 lens geen kwaliteits verlies zou krijgen, dat is dus wel! ik ga nog even verder neuzen!!
thanks
Ik vroeg me inderdaad al af of je met zo'n 18-200 lens geen kwaliteits verlies zou krijgen, dat is dus wel! ik ga nog even verder neuzen!!
thanks
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Gedurfde uitspraak om de Sigma 18-200mm bagger te noemen!!
De lens geeft zeer acceptabele resultaten. Zeker voor het geld.
Astrid, misschien kan je in overweging nemen dat de objectieven meestal langer mee gaan dan camera's. Je kunt ook investeren in kwaliteitslenzen; al dan niet gebruikt (bij een betrouwbare fotozaak).
De lens geeft zeer acceptabele resultaten. Zeker voor het geld.
Astrid, misschien kan je in overweging nemen dat de objectieven meestal langer mee gaan dan camera's. Je kunt ook investeren in kwaliteitslenzen; al dan niet gebruikt (bij een betrouwbare fotozaak).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Ben je al wel zeker dat je fotograferen leuk vindt? Ik lees niet echt uit je mail dat je al langer fotografeert, het zou zonde zijn wanneer je kwaliteits objectieven aanschaft en na een half jaar blijkt dat het toch niet je ding is!strid82 schreef:hallo mensen
maar ik heb nog geen verstand van alle camera's en bijbehorende termen. groetjes astrid
Dus begin je net met fotograferen zou ik lekker een 2e hands D80 kopen met een 18-70 kitlens erbij, en mocht je enthousiast blijven kun je altijd voor beter glaswerk gaan, die 18-70 verlies je toch niets op als je hem 2e hands koopt.
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
ik ben al 3jaar foto's aan het maken geweest met mijn nikon coolpix, maar zoek toch iets meer de uitdaging met het zelf instellen enzo, en al die termen wil ik dan in de cursus leren.noogle schreef:Ben je al wel zeker dat je fotograferen leuk vindt? Ik lees niet echt uit je mail dat je al langer fotografeert, het zou zonde zijn wanneer je kwaliteits objectieven aanschaft en na een half jaar blijkt dat het toch niet je ding is!strid82 schreef:hallo mensen
maar ik heb nog geen verstand van alle camera's en bijbehorende termen. groetjes astrid
Dus begin je net met fotograferen zou ik lekker een 2e hands D80 kopen met een 18-70 kitlens erbij, en mocht je enthousiast blijven kun je altijd voor beter glaswerk gaan, die 18-70 verlies je toch niets op als je hem 2e hands koopt.
Groet,
Michael
Ik ben ook al een tijd 2e hands aan het zoeken geweest, maar die waren allemaal even duur of bijna duurder als die ik nu op cameratop100 heb gevonden. Namelijk 485 euro voor de body.
deze vond ik ook nog terug op cameratop100, als ik dat een beetje vergelijk met de reacties die ik hier op mijn vraag heb gehad, denk ik dat dat ook een goede keus kan zijn:
De D80 Dubbel Zoom Kit VR bevat het AF-S DX VR NIKKOR 18-55 mm objectief en het Nikkor 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom objectief € 749,00
groetjes astrid
Hmm dat is een echte beginnersset, als je betere kwaliteit wil maar nog steeds betaalbaar dan is de 18-70 i.c.m. de 70-300 VR lens een veel sterkere combinatie en een betere keus (mits je budget het toelaat uiteraard).
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Vraagprijzen op marktplaats moet je al helemaal niet serieus nemen. Dat zijn mensen die 2 jaar terug de hoofdprijs hebben betaald voor een D80, en hem niet met veel verlies willen verkopen. Dan staat een body voor € 425 te koop, terwijl je er nieuw idd € 50 meer voor betaalt. Als je echter kijkt wat er geboden wordt krijg je een reëler beeld van wat je moet betalen voor een body of set.
Maar die 18-70 is echt een hele fijne lens, en volgens mij al voldoende om voorlopig even lekker bezig te zijn. Die kun je 2e hands voor € 100 tot € 125 kopen.
Groet,
Michael
Maar die 18-70 is echt een hele fijne lens, en volgens mij al voldoende om voorlopig even lekker bezig te zijn. Die kun je 2e hands voor € 100 tot € 125 kopen.
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
help, ik zoek een objectief
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help ik wil een D80, maar welke objectieven zijn er nu voor mij? Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
citaat uit het Objectief Advies op m'n website, daar staan de antwoorden op deze vragen.
PS bij de winkels waar ik zelf kom is de D80 al lang uitverkocht. Wordt niet meer gemaakt.
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help ik wil een D80, maar welke objectieven zijn er nu voor mij? Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek een uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
citaat uit het Objectief Advies op m'n website, daar staan de antwoorden op deze vragen.
PS bij de winkels waar ik zelf kom is de D80 al lang uitverkocht. Wordt niet meer gemaakt.
- Maribex
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hoi Astrid, ik zal ook nog een duit in het zakje doen.
Ik ben erg tevreden over mijn 16-85 mm lens van Nikon, die bij mij de 18-70 heeft vervangen. Het is een optisch zeer goede lens die je, ook al ga je in de toekomst uitbreiden, niet snel zult wegdoen. Het bereik is voor alledaags gebruik ruim voldoende. Van een redelijke groothoek tot licht tele, het is een echte all round lens. Mijn ervaring is dat bij behoefte aan meer tele, vaak mijn 70-300 mm lens nog niet eens voldoende is. Bij meer groothoek biedt mijn Tokina 12-24 mm goede diensten. Deze laatste gebruik ik sinds ik de 16-85 mm lens heb ook minder merk ik. Ik zou vanwege de optische eigenschappen de 16-85 zeker verkiezen boven de 18-200 mm. Bovendien lijkt de 16-85 vanwege de ook goede testen waardevaster. De 16-85 mm is voor rond de 450 euro verkrijgbaar.
Succes met je keuze!
Groet, Martin
Ik ben erg tevreden over mijn 16-85 mm lens van Nikon, die bij mij de 18-70 heeft vervangen. Het is een optisch zeer goede lens die je, ook al ga je in de toekomst uitbreiden, niet snel zult wegdoen. Het bereik is voor alledaags gebruik ruim voldoende. Van een redelijke groothoek tot licht tele, het is een echte all round lens. Mijn ervaring is dat bij behoefte aan meer tele, vaak mijn 70-300 mm lens nog niet eens voldoende is. Bij meer groothoek biedt mijn Tokina 12-24 mm goede diensten. Deze laatste gebruik ik sinds ik de 16-85 mm lens heb ook minder merk ik. Ik zou vanwege de optische eigenschappen de 16-85 zeker verkiezen boven de 18-200 mm. Bovendien lijkt de 16-85 vanwege de ook goede testen waardevaster. De 16-85 mm is voor rond de 450 euro verkrijgbaar.
Succes met je keuze!
Groet, Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
http://www.martindebock.nl
- jvdheuvel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Hoi Astrid,
Ik ben eigenlijk precies op dezelfde manier begonnen als jij.... ook geen flauw benul van wat alle termen m.b.t. (digitale) fotografie inhielden en ook een basiscursus digitale fotografie gevolgd, waarna er een wereld voor me open is gegaan.
Na een lange periode van vergelijken, reviews/tests lezen, prijzen bekijken, budget aanpassen, etc. heb ik uiteindelijk de D80 met 18-70 als kit aangeschaft met als doel om eerst de camera eens goed te leren kennen (m.b.v. de basiscursus), voordat ik me zou gaan storten op het aanschaffen van allerlei andere objectieven. De 18-70 is echt een fijne lens om mee te beginnen en is wat goedkoper aan te komen dan de 16-85, hoewel dat ook een erg mooi objectief is.
In de tussentijd heb ik echter wel een 50mm 1.8D erbij gekocht, simpelweg omdat het een loepzuiver objectief is, dat je "gewoon in je tas MOET hebben"...
Mijn advies, ga voor een 18-70 (of een 16-85 als je budget het toelaat) en ga de fotocursus volgen.... dan kan je eerst je camera goed leren kennen en alles uitproberen lekker uitproberen.... later kan je dan aansluitende objectieven aanschaffen, als je goed weet wat je allemaal wil kunnen fotograferen en welk type fotografie je het beste ligt (landschappen, macro, portret, etc.)
Veel succes met je keuze in ieder geval en alvast veel plezier op de fotocursus.
Ik ben eigenlijk precies op dezelfde manier begonnen als jij.... ook geen flauw benul van wat alle termen m.b.t. (digitale) fotografie inhielden en ook een basiscursus digitale fotografie gevolgd, waarna er een wereld voor me open is gegaan.
Na een lange periode van vergelijken, reviews/tests lezen, prijzen bekijken, budget aanpassen, etc. heb ik uiteindelijk de D80 met 18-70 als kit aangeschaft met als doel om eerst de camera eens goed te leren kennen (m.b.v. de basiscursus), voordat ik me zou gaan storten op het aanschaffen van allerlei andere objectieven. De 18-70 is echt een fijne lens om mee te beginnen en is wat goedkoper aan te komen dan de 16-85, hoewel dat ook een erg mooi objectief is.
In de tussentijd heb ik echter wel een 50mm 1.8D erbij gekocht, simpelweg omdat het een loepzuiver objectief is, dat je "gewoon in je tas MOET hebben"...

Mijn advies, ga voor een 18-70 (of een 16-85 als je budget het toelaat) en ga de fotocursus volgen.... dan kan je eerst je camera goed leren kennen en alles uitproberen lekker uitproberen.... later kan je dan aansluitende objectieven aanschaffen, als je goed weet wat je allemaal wil kunnen fotograferen en welk type fotografie je het beste ligt (landschappen, macro, portret, etc.)
Veel succes met je keuze in ieder geval en alvast veel plezier op de fotocursus.
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e