Hallo allemaal,
Ik doe nog niet zo gek lang mee in het digitale wereldje en heb dan ook nog een hele uitdaging aan het bewerken van foto's. De eerste maanden heb ik me redelijk kunnen redden met PhotoPlus, maar al snel liep ik hierbij tegen beperkingen aan.
Onlangs heb ik The Gimp gedownload (photoshop vind ik te duur en illegale kopiën zijn geen optie) en mijn eerste ervaringen zijn waanzinnig positief. Ik kan hier direct mijn Nef's in openen en bewerken om ze vervolgens naar ieder gewenst format weg te schrijven met behoud van exifdata. Inmiddels is het me ook gelukt om wat fragmenten 'uit te knippen' en met lagen te werken, maar er ligt duidelijk nog een hele leerweg voor mij.
Ik ben ervan overtuigd dat ik hierin niet de enige ben en dat we veel van elkaar kunnen leren. Daarom dit topic waarin ik iedereen wil verzoeken zijn of haar ervaringen met The Gimp te delen (bij voorkeur onderbouwd met screenshots).
Hierbij de aftrap van mijn zijde:
Het programma UFRAW (http://ufraw.sourceforge.net/Guide.html) is volledig geïntegreerd met The Gimp en geeft de mogelijkheid om Nef bestanden een eerste bewerking te geven qua witbalans en levels waarna een simpele druk op 'OK' het bewerkte bestand mee neemt naar The Gimp voor verdere bewerking.
Op de bovengenoemde site zijn ook de kleurprofielen van de meeste Nikons te downloaden voor gebruik in The Gimp.
Groeten,
Remco
Gebruikerstips: The Gimp
Remco
Gimp draait hier ook met ufraw. Ufraw bevalt me heel goed omdat ik het clippen/vastlopen in t wit goed kan zien en beheersen. Maar Gimp sec ben ik niet kapot van. Het kan van alles en ik zie echte hi-tech dingen die ik nog moet leren. Maar ik beperk me nu tot het gebruik van Digikam want die lijkt meer op PS en kan bijna alles.
Wolf
Gimp draait hier ook met ufraw. Ufraw bevalt me heel goed omdat ik het clippen/vastlopen in t wit goed kan zien en beheersen. Maar Gimp sec ben ik niet kapot van. Het kan van alles en ik zie echte hi-tech dingen die ik nog moet leren. Maar ik beperk me nu tot het gebruik van Digikam want die lijkt meer op PS en kan bijna alles.
Wolf
Misschien prettig voor de mensen onder ons die Gimp wel eens willen proberen maar er iets tegen hebben om zo'n groot programma te installeren om alleen maar te proberen: GIMP Portable
Daar is ook een zip-distributie te downloaden die je alleen maar in een map naar keuze hoeft uit te pakken en het werkt.
Daar is ook een zip-distributie te downloaden die je alleen maar in een map naar keuze hoeft uit te pakken en het werkt.