Foto's nabewerken of niet?

Discussies over fotobewerking en archivering
Lee

Foto's nabewerken of niet?

Bericht door Lee » di nov 07 2006 8:32 pm

Ik ben pas sinds maart dit jaar serieus digitaal gaan fotograferen. Daarvoor altijd analoog gefotografeerd met m'n F3HP.
Ik gebruik PaintShopPro als sinds versie 4 voor het maken van grafische bestanden voor webpagina's dus kan daar me lezen en schrijven. Tot versie 7 werkt het erg vlot en prettig. Nu met versie X met al die foto tools duurt het een eeuigheid voor het pakket opgestart is en klaar voor gebruik.
Ooit heb ik een illegale versie van Photoshop gehad maar op een een of ander manier kan ik me er niet toe zetten om het te leren. Het bewerken van foto's beperk ik tot het zwartwit maken van kleuren opnames en croppen.

In PSP en ook in PS zijn er bijvoorbeeld functies als "unsharp mask" met vele instel mogelijkheden. ik snap er echt de ballen van als ik wat probeer te verscherpen. Ik probeer maar wat... trek aan de schuiven tot ik een resultaat heb waar ik tevreden mee ben maar wat ik heb gedaan.... geen flauw idee.
Nu ben ik niet bepaald een digibeet want op het werk programmeer ik er op los en maak diverse tools voor CAD paketten.

Op een een-of-ander manier zie ik het nabewerken niet zitten want ik vindt dat de foto OOTB (out-of-the-box) gewoon goed moet zijn. maaaaarrrr.. ik heb foto's met m'n D200 gemaakt waarvan ik zeker ben dat als ik ze goed bewerk toch goed/beter zijn/worden.

Moet ik PS aanschaffen en een cursus volgen of kan met met m'n houtje-touwtje PSP ook? PS is een duur pakket en heb eigenlijke geen zin om zo'n bedrag neer te tellen voor foto bewerking. en dan nog het leer process van alle tools want ik wil ook graag weten wat ik doe en wat er gebeurt als ik aan schuif je A trek.
Over de topic vertekening en vignetering maak ik me niet druk. had ik ook al in het analoge tijdperk. Het gaat groot-en-deels om kleurbalans, contrasten, scherpte en verzadiging.

Dus wat te doen... PS CS aanschaffen , PSP X gebruiken of een ander pakket.
Cursus volgen of zelfstudie (als het eenvoudig genoeg is)

De foto's die ik op PBASE heb staan zijn nagenoeg niet nabewerkt hoogstends wat gecrop en ge-zwartwit

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1511

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di nov 07 2006 9:21 pm

PSP is een prima pakket. Om te peilen of Photoshop je meer mogelijkheden biedt en de manier van werken je aanspreekt zou je Gimp kunnen uitproberen. Dat lijkt op Photoshop en is gratis.

Meer informatie vind je hier: http://www.willempen.org/gimp/

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Cursus PS2

Bericht door George Fennes » di nov 07 2006 9:31 pm

Hoi Lee,

Ik zit in het zelfde schuitje als jij, ik heb de beschikking over PS2, wat een heel uitgebreid en ingenieus en ingewikkeld programma is.
En ik snap er de ballen niet van!

Ben ik ook zo'n type toen ik mijn eerste D70 in handen kreeg, de gebruiksaanwijzing van de buitenkant heb bewonderd en maar aan het ontdekken ben gegaan.

Resultaat, je loopt regelmatig vast en komt kreten tegen, dat je zegt, daar kan ik geen chocolade van maken (waar had ik dat eerder gehoord).

Dus toen ben ik maar stap voor stap de gebruiksaanwijzing van mijn camera aan het lezen en uitproberen in de praktijk.

Zo ook met PS2, onlangs heb ik een boek gekocht speciaal over PS2 om er wat meer over te leren en inzicht te krijgen hoe ik een bepaald resultaat kan krijgen.

Ik moet zeggen bere interessant maar ook taaie kost, maar ik hoop als ik het boek uit heb ik gerichter met PS2 aan de slag kan.

Misschien zouden we met de Nikon club een soort workshops kunnen organiseren en daar wil ik best een financiële vergoeding tegenover stellen.

Dus wie is er handig met PS2 en wil mede clubleden wat meer wegwijs maken in het bewerken met PS2?

Het lijkt mij een leuk initiatief.

De eerste deelnemer hebben we al! Ondergetekende.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di nov 07 2006 9:43 pm

Hello there,

Er zijn in den lande vele workshops digitale fotobewerking te volgen. Hierbij wordt o.a. ook PS CS2 behandeld. Vele goede fotoboeren hebben connecties met, of geven zelf een cursus. Informeer eens bij een goede fotoboer bij je in de buurt, of google eens onder fotocursus.

Ik ga in januari een basiscursus fotografie volgen en weet dat deze "school" ook workshops fotobewerking geeft. Tis in Alkmaar en omgeving.

Ik ben zelf met CS2 in de weer. Heb vroeger veel met PS gedaan (lees geklungeld) en als ik op een probleem stuit surf ik naar één van de forums over CS2, velen zijn Engelstalig wat het wel wat lastiger maakt, maar tot nu toe kom ik er redelijk uit.

gr. Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Lee

Bericht door Lee » di nov 07 2006 9:48 pm

ik heb even rondgekeken wat CS2 kost... 1400 euro!!! voor de engelse versie... sorry hoor dat heb ik er echt niet voor over. Voor dat geld koop ik een vette lens.

Of zie ik het verkeerd en is er een goedkopere versie van?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di nov 07 2006 10:18 pm

Gaat het je om kleurbalans, contrasten, scherpte en verzadiging? De fotografische variabelen dus?
Koop dan Nikon Capture NX, dat is meer voor (digi) fotografen. PS CS(2) etc is meer voor ontwerpers of grafici, reclamejongens etc....
NCapture NX is betrekkelijk eenvoudig en meer bedoeld als "donkere kamer" uit het analoge tijdperk.
Misschien wel even je pc updaten met wat ekstra geheugen....

Thops

Bericht door Thops » wo nov 08 2006 2:54 am

Lee schreef:ik heb even rondgekeken wat CS2 kost... 1400 euro!!! voor de engelse versie... sorry hoor dat heb ik er echt niet voor over. Voor dat geld koop ik een vette lens.

Ik denk dat er maar een paar mensen hier zijn die CS2 ook daadwerkelijk hebben gekocht, ik denk dat de rest hem heeft gedownload.

Heb wel een hele mooie cursus op schijf voor CS2, is alleen wel in Engels. Maar zal wel even kijken of ik die kan uploaden.

vanson

Bericht door vanson » wo nov 08 2006 12:25 pm

Lee schreef:ik heb even rondgekeken wat CS2 kost... 1400 euro!!! voor de engelse versie... sorry hoor dat heb ik er echt niet voor over. Voor dat geld koop ik een vette lens.

De prijzen die ik zie voor zowel de mac als de windoos versie kost rond de 900 euro, al met al toch nog een mooie lens die je daar voor koopt.
Alleen professionals in de grafische sector en een aantal pro fotografen zullen CS2 legaal hebben aangeschaft.
Het is veel geld, maar het is dan ook een erg mooi softwarepakket. Of het te veel is weet ik niet, of het zijn geld waard is weet ik ook niet.
Anderzijds denk ik dat Adobe niet veel inkomsten verliest als je CS2 illegaal verkrijgt. De grootste winst zal al gemaakt zijn met de verkoop aan professionals.
Iemand heeft me ooit uitgelegd dat illegaal downloaden uiteindelijk de verkoop van dergelijke software zal stimuleren, omdat als iemand zich professioneel gaat bezig houden met CS2, er uiteindelijk altijd een legale versie aangeschaft zal moeten worden.

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo nov 08 2006 2:06 pm

Als je vooral correcties maakt die betrekking hebben op de gehele foto dan is Photoshop dure overkill. Photoshop is vooral geschikt om beelden creatief vorm te geven en delen van foto's te bewerken.

Een lijstje met wellicht goede en voordeliger alternatieven:

CaptureNX - €139,00 - http://www.nikon-nl.nl
DXO Optics Pro - $149,00 - http://www.dxo.com
BibblePro - $130,00 - http://www.bibblelabs.com

Voor de wat minder veeleisende fotobewerker:

Adobe Photoshop Elements - €65,00 - http://www.adobe.com/nl/products/photoshopel
Picasa - €0,00 - http://picasa.google.nl

Rien

Bericht door Rien » wo nov 08 2006 3:57 pm

en vergeet de nieuwste telg in de Adobe Photoshop familie niet.
Adobe Lightroom is met ingang van de nieuwste beta release (4.1) omgedoopt tot Adobe Photoshop Lightroom. Totdat er een definitieve versie is, is de (volledig functionele) beta te downloaden van de Adobe site en tot februari te proberen. Bekijk ook de tutorials om je op weg te helpen.
zie:http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/

En dan is er nog LightZone. Download de 30 dagen probeerversie en speel er eens mee..
zie: http://www.lightcrafts.com

Zorg trouwens wel dat er voldoende geheugen (minimaal 1 GB) in je computer zit want dit zijn zware jongens. Als je niet genoeg geheugen hebt, staat je machine voortdurend te swappen en dan is er echt geen lol meer aan.

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » wo nov 08 2006 10:45 pm

voor de gene die meer van Photoshop cs2 willen leren kijk eens op deze pagina

http://www.photoshopkillertips.com/

en download de filmpjes, dagelijks nieuwe.

of

http://russellbrown.com/tips_tech.html

alleen is Russel Brown nu even heel hard aan het werken bij adobe om de
nieuwe versies af te maken, dus het duurt even voor er weer nieuwe komen.
Dus wie is er handig met PS2 en wil mede clubleden wat meer wegwijs maken in het bewerken met PS2?
dit wil ik wel doen alleen, ik heb de eeste maand geen tijd en ik heb nog
geen ruimte en Beamer terbeschikking, ben het wel al aan het voorbereiden.

later meer.

harry bul

Bericht door harry bul » wo nov 08 2006 11:14 pm

Adobe Photoshop CS2 kopen hoe dom kun je zijn dat doet toch niemand meer die internet heeft gewoon even downloaden installeren even zogenaamd rigistreren en klaar is kees..vanavond nog de update opgehaald voor Nef werkte niet meer met de D80 nu wel weer no problem..werkt als een betaalde versie je kunt gewoon alle updates ophalen kost niks. maar ja je moet het wel willen.betaal echt dat bedrag niet koop ik liever een nieuwe lens..

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » do nov 09 2006 12:02 am

harry bul schreef:Adobe Photoshop CS2 kopen hoe dom kun je zijn dat doet toch niemand meer die internet heeft gewoon even downloaden installeren even zogenaamd rigistreren en klaar is kees..vanavond nog de update opgehaald voor Nef werkte niet meer met de D80 nu wel weer no problem..werkt als een betaalde versie je kunt gewoon alle updates ophalen kost niks. maar ja je moet het wel willen.betaal echt dat bedrag niet koop ik liever een nieuwe lens..
Deze redenering volgend zou je dan natuurlijk ook domweg Photoshop kunnen kopen en een lens stelen.
Het is niet de bedoeling dat illegaal gebruik van software wordt gepromoot op dit forum.

Lee

Bericht door Lee » do nov 09 2006 8:31 am

Bedankt voor jullie tips. Ik heb zelf nog Nikon Capture 4.4 maar die menu's vindt ik erg "slordig" .. lastig om een goed overzicht te krijgen van de instel mogelijkheden. Is versie NX overzichtelijker?

Ik heb de demo van Lightroom bekeken en dat zag er goed uit.

Ik ben niet zo'n type dat allerlei testversies ga installeren in un-installeren wanneer het niet bevalt. ok... met een returnpoint in windows is een hoop opgelost.

Illegaal software gebruiken heb ik ook gedaan maar heeft vaak geleid tot de aanschaf van een "echte" versie. Nu op de laptop waar ik m'n foto bewerkingen (ga) uitvoer(en) probeer ik zo clean mogelijk te houden dat komt allemaal ten goede van de performance.

Ik heb een Dual Core 2.8Gz met 1Gb aan Ram. Zou voldoende moeten zijn. toch?

Nu lees ik zo her en der dat Capture erg traag is... waarmee traag? het toepassen van een bewerking? het openen van een NEF?

Hoe zit het met de performance van de andere paketten? Hoe simpeler het pakket hoe beter het loopt. Want het gaat idd alleen om de fotografische bewerkingen.

Ik weet dat ik ook NEF moet schieten maar de luiheid heerst in dit huis dus JPG wordt meestal geschoten. NEF heeft vast en zeker voordelen maar als het pakket niet meewerkt (traag) dan heb ik er al snel geen zin meer in. Als ik er de voordelen van ga inzien dan wil ik er zeker m'n tijd gaan insteken.

Mischien moet ik eens een NEF gaan schieten... en door 1 van jullie ervaren NEF gebruikers laten bewerken. Zodat ik kan zien wat er mogelijk is met NEF tov JPG.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 09 2006 9:35 am

@Lee:
...."Nu lees ik zo her en der dat Capture erg traag is... waarmee traag? het toepassen van een bewerking? het openen van een NEF? "....

Capture NX is traag met opvragen EN bewerken van de NEF's bij een te klein geheugen. Als je 1 gyg RAM hebt loopt NX prima.

Als je nooit nabewerkt kan je net zo goed JPEG's schieten, maar als je eenmaal gezien hebt wat je in de nabewerking kunt doen (in je "lichte kamer") dan is NEF het juiste format, omdat je dan een aantal camerainstellingen naderhand nog kunt wijzigen. Dat kan niet met JPeg.
groet,
Marten

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”