Het voorjaar staat weer voor de deur en optimistisch als ik ben, heb ik een vraag over het gebruik van de zonnebril in combinatie met fotograferen.
Ik fotografeer militaire vliegtuigen in actie. Hiervoor sta ik dan(voor mijn lol) in de lucht te turen. Dit houd ik niet lang uit zonder een goede zonnebril (ook al heb ik de zon in de rug). Een goede zonnebril heeft een polariserende werking maar dat geeft tevens een probleem met fotograferen. Het is niet mogelijk juist in te schatten of de beeld compositie (mn kleur) correct is. Op en af zetten van de bril is erg lastig en moet dus een keuze maken.
Heeft iemand ervaringen met fotograferen met een zonnebril en tips zijn zeer welkom!
grt
Ilco
Zonnebril
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Zonnebril
Ilco,
jouw probleem herken ik.
Ik heb vorig jaar oktober mijn ogen laten laseren en heb nog veel lacht van fel licht. Op advies van de oogarts een goede en polariserende zonnebril gekocht. Je ziet mij dus ook heel vaak met die bril op tijdens het fotograferen. En ja, met mijn bril op kijk ik door de zoeker en maak mijn foto's. Even een kwestie van wennen. Ik vind het niet handig om die bril op en af te zetten...
Jolanda
jouw probleem herken ik.
Ik heb vorig jaar oktober mijn ogen laten laseren en heb nog veel lacht van fel licht. Op advies van de oogarts een goede en polariserende zonnebril gekocht. Je ziet mij dus ook heel vaak met die bril op tijdens het fotograferen. En ja, met mijn bril op kijk ik door de zoeker en maak mijn foto's. Even een kwestie van wennen. Ik vind het niet handig om die bril op en af te zetten...
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Misschien is het handig om te vermelden met welk type camera je werkt.
Met een spiegelreflex heb je m.i. geen probleem. Wel als je de opname wilt controleren op de display.
Een bril met opklapbare polaroidbril (lekker ouwerwets!!) is misschien een oplossing voor je probleem.
Met een spiegelreflex heb je m.i. geen probleem. Wel als je de opname wilt controleren op de display.
Een bril met opklapbare polaroidbril (lekker ouwerwets!!) is misschien een oplossing voor je probleem.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik draag een bril en met fotograferen kijk ik over mijn bril heen op het matglas. De zoeker heeft een dioptrie-instelling waardoor ik een scherp (matglas)beeld zie. De bril staat iets 'afgezakt', maar is toch nodig om even snel de highlite waarschuwing op het schermpje te zien.
Ik zie het probleem niet zo zeer met een polaroidzonnebril. Als je de kleuren juist wil beoordelen dan kijk je toch even óver je bril?? En anders zie je de juiste kleuren wel achteraf op je computerscherm.. Of koop een zonnebril, als die niet op sterkte hoeft te zijn, zonder polarisatie-eigenschappen..
Ik zie het probleem niet zo zeer met een polaroidzonnebril. Als je de kleuren juist wil beoordelen dan kijk je toch even óver je bril?? En anders zie je de juiste kleuren wel achteraf op je computerscherm.. Of koop een zonnebril, als die niet op sterkte hoeft te zijn, zonder polarisatie-eigenschappen..
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Ik heb zojuist een Nikon zonnebril gekocht via de website van Nikon Service Point. Ik ben benieuwd of het gaat werken. Ik wil de zonnebril namelijk gebruiken in situaties met fel licht, bijvoorbeeld een zonsondergang. Ik heb last van ernstige migraine, dus als ik maar 1 sec in fel licht kijk, loop ik heel de dag rond met stevige hoofdpijn.
Ik heb zo langzamerhand een hekel aan om elke keer m'n zonnebril te moeten afdoen. Vooral bij acties kun je dan nog wel eens wat missen.
Het is het voor mij té grote verschil in afstand tussen met en zonder zonnebril door het oculair kijken, wat maakt dat ik hem elke keer toch maar afzet.
Ik herinner me een uitzending van Klasgenoten waarin Rob Kamphues meeliep met de Nederlandse Reuters fotograaf Jerry Lampen.
Die zag ik fotograferen met een zonnebril op, die vrij vlak over z'n gezicht zat. Wellicht zou die wat zijn.
Hierbij de uitzending (het relevante stuk op ongeveer het laatste 1/5 deel; start op 38 minuut 58 seconden):
http://player.omroep.nl/?aflID=8246399
http://reunie.kro.nl/uitzendingen/2008_ ... index.aspx
Sowieso een mooi verslag, maar weet iemand wat voor merk/type zonnebril dat is?
Het is het voor mij té grote verschil in afstand tussen met en zonder zonnebril door het oculair kijken, wat maakt dat ik hem elke keer toch maar afzet.
Ik herinner me een uitzending van Klasgenoten waarin Rob Kamphues meeliep met de Nederlandse Reuters fotograaf Jerry Lampen.
Die zag ik fotograferen met een zonnebril op, die vrij vlak over z'n gezicht zat. Wellicht zou die wat zijn.
Hierbij de uitzending (het relevante stuk op ongeveer het laatste 1/5 deel; start op 38 minuut 58 seconden):
http://player.omroep.nl/?aflID=8246399
http://reunie.kro.nl/uitzendingen/2008_ ... index.aspx
Sowieso een mooi verslag, maar weet iemand wat voor merk/type zonnebril dat is?
Laatst gewijzigd door Myriad op do aug 13 2009 8:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi
Ik heb een poosje geleden wat problemen gehad met mijn contactlensen en tijdelijk een bril moeten dragen. Ik vind het erg lastig om met een bril op foto's te maken. Ben erg blij dat ik nu weer lensen draag.
Even terug naar de zonnebril:
Ik ben vaak op het water te vinden en draag dan normaal gesproken een polariserende zonnebril, vanwege het felle licht en de weerspiegeling van het water.
Ik zet 'm gewoon om mijn voorhoofd als ik een foto wil maken, en dan houdt de camera het felle licht en de spiegelingen tegen.
Groeten
Anne-Marie
Ik heb een poosje geleden wat problemen gehad met mijn contactlensen en tijdelijk een bril moeten dragen. Ik vind het erg lastig om met een bril op foto's te maken. Ben erg blij dat ik nu weer lensen draag.
Even terug naar de zonnebril:
Ik ben vaak op het water te vinden en draag dan normaal gesproken een polariserende zonnebril, vanwege het felle licht en de weerspiegeling van het water.
Ik zet 'm gewoon om mijn voorhoofd als ik een foto wil maken, en dan houdt de camera het felle licht en de spiegelingen tegen.
Groeten
Anne-Marie