Manishma? (alles goed?). Ani beseder! (met mij wel). Eind vorige maand ben ik wederom een week in het beloofde land geweest. Ik heb daar, naast mijn werkzaamheden, een serie gemaakt van Tel Aviv, Jaffa en Jeruzalem (de oude stad). Ik zal de serie in 3 verschillende posts presenteren:
- Tel Aviv & Jaffa
- Jeruzalem: de oude stad
- Jeruzalem: de religie
Eerst een paar feiten:
- Bevolking; 7 miljoen mensen (helft in de West Bank en de Gaza strook)
- Religie: Israël: 80% Joods, 15% Moslim en de rest Christen
- In de Palestijnse gebieden is dit 95% Moslim en 5 % Christen
- Zionisme: Ontstaan in 1917, alle Joden mochten terugkeren naar hun Heilige Land, Israël. Niet alleen pioniers, maar ook vluchtelingen van de WOII en emigranten. Deze stroming is nog steeds erg sterk
- 1948: Oorlog tussen Israëlische leger en omringende moslim-landen. Israel als onafhankelijke staat verklaard
- De Westbank en de Gazastrook zijn Palestijns grondgebied. Hier wonen Palestijnen, maar ook Joodse settlers. Dit zijn vooral ultraorthodoxe (extreem religieuze) Joden en Russen, zij wonen hier omdat ze geloven dat ook dit behoort dat het heilige land, Israël en willen hier voor vechten, letterlijk en figuurlijk
- Jodendom: 12 miljoen ter wereld; 4 miljoen in Israël, 6 miljoen in VS
- Law of Return: je bent Joods als je moeder Joods is of als je bent bekeerd. Je hebt dan recht om in Israël te wonen
1)

2)

3)

4)

5)

6)

8)

9)

10)

11)

12)

13)