Nikkor AF-S 18-200 VR ?
Nikkor AF-S 18-200 VR ?
Ik zit al een tijdje te dubben om mijn Nikkor 18-70 mm in te ruilen voor de 18-200 met beeldstabilisator. Is dat nou echt zo goed te merken, die beeldstabilistatie. Ik vind het een prijzig objectief maar ik heb er hele goede berichten over gehoord. Wat is eventueel een goed alternatief ?
Laatst gewijzigd door Bram66 op ma dec 04 2006 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
18-200mm met beeldstabilisatot
Even wachten Bram, half december komt de 18-200mm O.S. van Sigma en deze lens moet volgens zeggen 459 euro gaan kosten.
Misschien is dat wat voor je.
Groetjes George
Misschien is dat wat voor je.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
En ook daar nog even mee wachten, want deze maand wordt hopelijk het nieuwe AF-S 70-300G ED objectief met VR verkrijgbaar, die de 70-300G en ED gaat vervangen. Op de specs lijkt dat een heel mooi teleobjectief, dat ronde de 600-700 euri gaat kosten.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Laatst gewijzigd door MvBoetzelaer op wo nov 08 2006 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Er zijn al eerder op dit forum twijfels uitgesproken of de 70-300mm VR wel zo'n grote stap vooruit is ten opzichte van de 'oude' versie. Zeker als je de prijs van de lens laat mee wegen, dan moet het minstens een superlens zijn, voordat je kunt zeggen dat het een goede aankoop is.
De niet-ED en de ED versie van de 70-300mm verschillen al nauwelijks van elkaar, dus het is maar afwachten of de lens naast VR ook nog optisch beter zal zijn.
Optisch gezien is de 70-300mm een verschrikkelijk groot compromis, wat niet wil zeggen dat je er geen goede foto's mee kunt maken, maar er zijn lenzen die ondanks het grote zoombereik wel erg goed zijn. Eerder heb ik al de 75-300mm/f4-5.6 opgehemeld op dit forum, als zijnde het enige goede (en betaalbare) alternatief voor een vast brandpunt als de 300mm/f4 en voor de duurdere pro zoomlenzen.
Wat je meer krijgt ten opzichte van een 70-300mm is een statiefgondel (altijd handig, heft bijna de aanwezigheid van VR op...), een veel mooiere en betere scherpte, en een 'macro'-mogelijkheid in combinatie met de 5T en 6T close-up lenzen van Nikon die dicht in de buurt komt van een echte Micro-Nikkor (let wel: in de buurt komt, geen vervanging van)
Mijn advies zou dan ook zijn om je 18-70mm te houden en er een 75-300mm bij te zoeken.
De niet-ED en de ED versie van de 70-300mm verschillen al nauwelijks van elkaar, dus het is maar afwachten of de lens naast VR ook nog optisch beter zal zijn.
Optisch gezien is de 70-300mm een verschrikkelijk groot compromis, wat niet wil zeggen dat je er geen goede foto's mee kunt maken, maar er zijn lenzen die ondanks het grote zoombereik wel erg goed zijn. Eerder heb ik al de 75-300mm/f4-5.6 opgehemeld op dit forum, als zijnde het enige goede (en betaalbare) alternatief voor een vast brandpunt als de 300mm/f4 en voor de duurdere pro zoomlenzen.
Wat je meer krijgt ten opzichte van een 70-300mm is een statiefgondel (altijd handig, heft bijna de aanwezigheid van VR op...), een veel mooiere en betere scherpte, en een 'macro'-mogelijkheid in combinatie met de 5T en 6T close-up lenzen van Nikon die dicht in de buurt komt van een echte Micro-Nikkor (let wel: in de buurt komt, geen vervanging van)
Mijn advies zou dan ook zijn om je 18-70mm te houden en er een 75-300mm bij te zoeken.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad ben ik daar ook heel benieuwd naar. Ik gebruik zelf de 70-300D ED en met minder dan heel veel zon gaat-ie al terug in de rugzak, omdat bij grotere diafragma's het plaatje gewoon grijs en contrastloos wordt. Met veel en mooi licht zijn er zonder meer mooie foto's mee te maken.
Het nieuwe objectief krijgt een 2e ED-element, waarmee in theorie iets betere prestaties mogelijk zijn. De VR is voor dit lichte objectief met lange zoom (digitaal 450mm) echt geen overbodige luxe.
Groeten,
Marnix
Het nieuwe objectief krijgt een 2e ED-element, waarmee in theorie iets betere prestaties mogelijk zijn. De VR is voor dit lichte objectief met lange zoom (digitaal 450mm) echt geen overbodige luxe.
Groeten,
Marnix
Ik ben er ook erg benieuwd naar die vr optie is namelijk wel handig namelijk bij actie fotografie.
Ik heb er geen foto's van gezien effe afwachten dus.
Als hij maar beter presteerd als die 70-300G wegwerp lens.
Als hij overigens presteerd als een 80-400 VR dan komt hij op mijn verlanglijst.
want daar heb mooie foto's van gezien.
http://www.pbase.com/anthony/lydd_airshow_2006
groetjes
Ik heb er geen foto's van gezien effe afwachten dus.
Als hij maar beter presteerd als die 70-300G wegwerp lens.
Als hij overigens presteerd als een 80-400 VR dan komt hij op mijn verlanglijst.
want daar heb mooie foto's van gezien.
http://www.pbase.com/anthony/lydd_airshow_2006
groetjes
Wil je even laten weten waar jij je 70-300 G's weggooit aub? 
Maar ik heb ergens een angst dat de 70-300 VR niet echt veel beter gaat presteren dan die G versie. In de basis leunt hij technisch toch erg sterk op dat objectief.
Wat ik verder opvallend/vervelend vind is dat het zo lang duurt voordat er meer info over komt... Kom op met dat ding!

Maar ik heb ergens een angst dat de 70-300 VR niet echt veel beter gaat presteren dan die G versie. In de basis leunt hij technisch toch erg sterk op dat objectief.
Wat ik verder opvallend/vervelend vind is dat het zo lang duurt voordat er meer info over komt... Kom op met dat ding!
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Tsja, dat is een algemene kwaal: D200, de 18-200VR, de D80, Capture NX, Nikon View Pro, 70-300VR. Allemaal vroeg aangekondigd, maar het wachten was lang voordat we ermee aan de slag konden/kunnen.
Hier alvast een foto van het objectief:

Geduld is een schone zaak.
Groeten,
Marnix
Hier alvast een foto van het objectief:

Geduld is een schone zaak.
Groeten,
Marnix
Bedankt !
Ik ben eruit ! Ik heb de 18-200 gekocht omdat ik het een veelzijdig objectief vind met een goede kleur en contastweergave. Wel heb ik wat vinjettering, maar dat kan ik wel bijwerken met capture nx.
Laatst gewijzigd door Bram66 op zo dec 03 2006 7:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bedankt !
probeer eens een 75-300mm/f4-5.6 AF Zoom Nikkor zou ik zeggen...Bram66 schreef:bedankt voor al jullie tips, ik ben eruit. Ik mocht deze week de Nikkor 18-200 VR uittesten en ik ben niet tevreden over het resultaat. Mijn 18-70 maakt scherpere foto's met beduidend minder vignettering. Dus ik koop hem niet. Wel heb ik nog interesse in een goede 70-300 mm lens van Nikon met eventueel VR die wel scherpe foto's levert. Weten jullie welke ?