SB400 kan wèl indirect flitsen, maar is het wat?

Discussies over flitsers
Pim K

SB400 kan wèl indirect flitsen, maar is het wat?

Bericht door Pim K » di feb 17 2009 8:05 am

Hi all,

Na de aanschaf van de 18-200 VR blijkt dat de ingebouwde flitser op mijn D40 te kort is... Ik krijg bij foto's dichtbij een schaduw van mijn lens op de foto (ja, de zonnekap is eraf :-) )
Nu ben ik dus op zoek naar een externe flitser.

Oorspronkelijk leek een SB600 me wat, maar is nog steeds erg aan de prijs, en ik weet nog niet goed waar ik over praat.
Toen kwam ik bij Ken Rockwell een blij praatje tegen over het feit dat hij méér tevreden was over zijn SB400, maar is dat bij jullie ook? Ken's reviews zijn soms nog wel erg geel-gekleurd.
http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm

Wel blijkt daar dat niet de gehele kop, maar de reflector met flitsbuis omhoog gericht kan worden, dus dat lijkt al fijn te zijn.http://www.kenrockwell.com/nikon/images ... C_2322.jpg
Meer commentaar is van harte welkom!

GdP

Re: SB400 kan wèl indirect flitsen, maar is het wat?

Bericht door GdP » di feb 17 2009 8:37 am

Gewoon doorgaan met sparen voor een SB-600.
Van de SB-400 is het richtgetal al gering, maar bovendien staat hij maar weinig meer boven je objectief waardoor zeker weer schaduw zal optreden.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 17 2009 8:40 am

Eens met Gerrit, ik heb zowel een sb400 als sb600 maar adviseer de sb400 alleen als je al een sb600/800/900 hebt

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di feb 17 2009 8:43 am

Ik zie de SB400 meer als een nice to have naast de grote broers. Terugkomend op de Sb-400, als je bounced via het plafon zal je nooit last hebben van je zonnenkap fo objectief. Wat ik dan wel aanraad is om de stofen omnibounce te gebruiken. De flitser komt vaak net wat capaciteit tekort om de afstand fatsoenlijk te overbruggen. Met die omnibounce reflecteert het licht in het plastic en gaat zodoende ook naar voren om je onderwerp net dat beetje licht te geven wat het nodig heeft.
Mijn inziens kan en mag je de Sb400 niet met zijn 3 grotere broers vergelijken. Als je af en toe gebruik moet maken van een flitser en je kent de (licht) beperkingen is dit een hele leuke flitser. Wil je meer dan is de grotere broer toch wel heel wat anders. Advies van Gerrit kan ik mij ook zondermeer in vinden.

Just my €0,02

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » di feb 17 2009 9:00 am

Eensch met ALE.
De SD-400 is net iet beter dan ingebouwd flitser.
Niks meer niks minder.
Ben je niet zo van het flitsen of wil je een enkele keer flitsen, dan is de SB-400 the way to go.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di feb 17 2009 9:40 am

Pim,

Een SB-400 is het kleine broertje van andere flitsers.

Een essentieel verschil is: een SB-400 kan alleen omhoog gedraad worden, niet naar links of rechts.
Bedenk je dus dat je bij verticale opnames met een SB-400 niet kan bouncen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Pim K

Bericht door Pim K » di feb 17 2009 9:42 am

Hmmm, dus mijn wantrouwen ten op zichte van Ken R´s review was wel een beetje gegrond.

Ik heb al driftig zitten zoeken naar review sites over flitsers en de do´s en don´ts er van, maar die zijn wel erg dun gezaaid, in tegenstelling tot reviews over camera´s.
Wie helpt me aan dergelijke linkjes, want de reviews van een Kieskeurig.nl en dergelijke zijn niet zinvol (... "Perfect ding, zeker 10 minuten in bezit..." :-( )

Alvast dank!

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di feb 17 2009 10:19 am

Pim,

Kijk hier eens:

http://www.nikon-club-nederland.nl/inde ... e_flitsers

NB dit artikel is geschreven voor het verschijnen van de SB-900.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 17 2009 11:27 am

gijs sandberg schreef:Een SB-400 is het kleine broertje van andere flitsers.
Niet mee eens. Het is wat mij betreft het lelijke eentje tussen de zwanen SB600, SB800 en SB900. Veel te beperkt in het gebruik en de mogelijkheden... Lekker doorsparen voor een SB600 dus. Krijg je geen spijt van. En laat je niet verleiden om een ander merk te kopen: de Nikon flitsers zijn nauwelijks duurder en echt enorm goed!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di feb 17 2009 1:50 pm

gijs sandberg schreef:Pim,

Een essentieel verschil is: een SB-400 kan alleen omhoog gedraad worden, niet naar links of rechts.
Bedenk je dus dat je bij verticale opnames met een SB-400 niet kan bouncen.

Groeten, Gijs
Alleen dit is al reden genoeg om de SB-600 (of 800 of 900) aan te schaffen i.p.v. de SB-400.

De SB-400 kost € 80, de SB-600 ruim het dubbele, € 174. Maar je gaat snel spijt krijgen van een eventuele aanschaf van de D-400 als hoofdflitser en dan moet je alsnog die € 174 gaan uitgeven.

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 18 2009 5:19 pm

Patrick schreef:
gijs sandberg schreef:Een SB-400 is het kleine broertje van andere flitsers.
Niet mee eens. Het is wat mij betreft het lelijke eentje tussen de zwanen SB600, SB800 en SB900. Veel te beperkt in het gebruik en de mogelijkheden... Lekker doorsparen voor een SB600 dus. Krijg je geen spijt van. En laat je niet verleiden om een ander merk te kopen: de Nikon flitsers zijn nauwelijks duurder en echt enorm goed!

SB-400 is hét geheime wapen en zwaar ondergewaardeerd. Meer zeg ik niet.
Ik heb een SB-900 maar een SB-400 komt erbij.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo feb 18 2009 5:34 pm

Jij had toch een D3?
Met de D3x en dan mogelijk ook met de D3 kun je vreemd genoeg de SB-400 flitser niet met +- correctie verstellen tegenover de algemene belichting (invulfits). Met andere camera's wel. Foutje in de firmware??? Bron: Lloyd Chambers
http://diglloyd.com/diglloyd/2009-02-bl ... 90206Flash
Vriendelijke groet, Léon Obers

mikemix

Bericht door mikemix » wo feb 18 2009 5:39 pm

Nee, die discussie is hier eerder gevoerd.
Idd, je kan de SB-400 met een D3 niet EV + of - geven.
Dat hebben ze bij de pro lijn nooit gedaan, D2Xs heeft het ook niet, waarschijnlijk omdat de pro lijn modulair is bedoeld
en Nikon graag ziet dat dan met de hogere flitsers in range wordt samengewerkt.
Tóch is de SB-400 heel compact als reportage (invul) flits bruikbaar in combi met D3.
Ik heb hier laatst wat testen mee gedaan en was zeer enthousiast over het resultaat.
Voordeel v/d D3 is weer die hoge ISO waar je dan mee kan spelen wbt bestaand licht.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do feb 19 2009 4:05 am

Maar juist in die situaties zou een instelling van + en - uiterst zinvol kunnen zijn. En juist omdat je met een D3 met hoge ISO's werkt en relatief niet zoveel flitslicht nodig hebt (alleen om op te helderen), is een SB-400 prettiger in formaat dan een SB-900. Ik vind het een verkeerde aanpak van Nikon dat ze die + of - verstelling niet mogelijk maken.
Ja, zelfs eenzelfde soort bedenkelijke handelwijze als wat Microsoft met hun softwareproducten aan de dag legt (jarenlange strijd in de web-browsers), waarbij Nikon ons nu verplicht een duurdere flitser te moeten afnemen om van die + en - verstellingen gebruik te kunnen maken. Een handelwijze om aan Nelie Smit Kroes mede te delen. :twisted:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do feb 19 2009 10:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » do feb 19 2009 8:26 am

Léon Obers schreef:En juist omdat je met een D3 met hoge ISO's werkt en relatief niet zoveel flitslicht nodig hebt (alleen om op te helderen), is een SB-400 prettiger in formaat dan een SB-900. Ik vind het een verkeerde aanpak van Nikon dat ze die + of - verstelling niet mogelijk maken.
En hier ben ik het volledig mee eens dat zal denk ik niet veel mensen verbazen. :twisted:

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”