D60 newbie; keuze in objectieven

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
PrettyBlueOne

D60 newbie; keuze in objectieven

Bericht door PrettyBlueOne » do feb 19 2009 10:26 am

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier, fotografeer al wel een aardige tijd maar heb pas net een D60 gekocht met een 18-55VR lens. Ben derhalve ook nieuw in termen als diafragma, brandpuntsafstand enzomeer. Nou ja, flink bijlezen hier en dan komt die kennis vast ook wel.

Maar ik weet wel wat ik wil bereiken qua beelden. Ik wil bijvoorbeeld graag werken met scherpte/diepte, dus bijvoorbeeld kunnen focussen op en object op 10 meter afstand, dat scherp krijgen terwijl alles ervoor en erna onscherp wordt weergegeven. Ik heb al gemerkt dat de 18-55 eigenlijk alleen maar verkleint, op 55 is het beeld pas 1 op 1 met het blote oog.

Nu overweeg ik zelf een 70-300 aan te schaffen voor het grotere bereik. Een collega adviseert me de 18-135VR als fijne all-round lens, maar ik denk zelf dat ik daar niet genoeg aan zal hebben. Wat denken jullie, zal ik met de 70-300 meer kunnen bereiken wat ik wil, of heb ik daar juist een totaal ander objectief voor nodig? Alvast bedankt!

sb0864
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D60 newbie; keuze in objectieven

Bericht door sb0864 » do feb 19 2009 10:48 am

Hallo mooi blauwe 1

Ik heb ook een D60, en ik merk dat ik met een 50 mm 1.8 mooi kan spelen met scherpte. Omdat er geen zoom op zit focus je zelf met de hand, en dan kun je mooi zelf bepalen wat je wazig of scherp wilt hebben.
Aan de zoom heb je nix, dus de andere forum leden moeten maar reageren voor de zoom, ik heb pas een 55-200 mm VR gekocht, dus ben zelf nog aan het vogelen.

Cheers Mathijs
Nikon D7000 + grip
NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5 VR
NIKKOR AF-S DX 35 mm f/1.8 G
NIKKOR AF Micro 60mm f/2.8
Sigma 17-70 mm f/2.8-f/4.0 VR
Speedlight SB 700
Monfrotto statief
Falcon Eyes Camera Flitser Strobist Set FGAK-7

PrettyBlueOne

Bericht door PrettyBlueOne » do feb 19 2009 12:14 pm

sb0864 schreef: Omdat er geen zoom op zit focus je zelf met de hand, en dan kun je mooi zelf bepalen wat je wazig of scherp wilt hebben.
Nah, dat ging snel.... heb de autofocus maar eens uitgezet op de 18-55 en kreeg eigenlijk meteen wat ik hebben wilde. Pfff.... nadeel van al die jaren met digitale snapshot cameraatjes werken, het simpelste zie je over het hoofd.

En op eBay heb ik een Sigma 70-300 lens gevonden voor 125 euro, nieuw, dus die maar meteen besteld want goedkoper zal het nergens worden. Nu even geduld tot die binnen is...

Capivara

Bericht door Capivara » do feb 19 2009 12:21 pm

PrettyBlueOne schreef: En op eBay heb ik een Sigma 70-300 lens gevonden voor 125 euro, nieuw, dus die maar meteen besteld want goedkoper zal het nergens worden. Nu even geduld tot die binnen is...
En nu maar hopen dat die Sigma een eigen scherpstelmotor (HSM) heeft, anders is het niet zo'n handige investering. Hoewel, handmatig scherpstellen heeft ook wel wat!

PrettyBlueOne

Bericht door PrettyBlueOne » do feb 19 2009 12:43 pm

Ja hoor, is mét motor. Kijk hier maar...

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0376133106

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do feb 19 2009 12:50 pm

Een kleine scherptediepte krijg je als je een grote diafragma-opening kiest (het kleinste getal). Je camera instellen op A en dan dus het kleinste diafragmagetal kiezen zou moeten helpen. Nu is het zo dat de scherptediepte voor een groter deel vóór het object waarop je hebt scherpgesteld ligt. Zeg maar 2/3 voor en 1/3 na. Dus als je alles wat voor het object dat je scherp wil hebben onscherp wil hebben, moet je scherpstellen op iets achter het object. En dan kun je inderdaad beter MF gebruiken.

Doordat jouw 18-55 lens niet zo lichtsterk is (en die aangeschafte Sigma 70-300 helaas ook niet), kun je geen hele grote diafragma-opening krijgen en kun je dus ook niet een hele kleine scherptediepte hebben.

Lees dit topic eens:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=16098

Overigens, de AF-motor zit doorgaans in de body, behalve in de D40, D40x en D60. Als je die hebt, het je een objectief nodig met een AF-motor erin. De nikon-objectieven die dat hebben, hebben de aanduiding AF-S. Er zit een zogenaamde SWM (Silent wave motor) in. Sigma objectieven met AF-motor hebben vaak de aanduiding HSM (maar, verwarrend, niet altijd...).

Capivara

Bericht door Capivara » do feb 19 2009 12:51 pm

Netjes!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 19 2009 1:21 pm

Dat objectief gaat niet lekker werken op je D60; er zit GEEN scherpstelmotor in! Ik hoop dat je 'm nog afbestellen kan... :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do feb 19 2009 1:25 pm

Nou Patrick, niet zo pessimistisch. Er staat toch heel duidelijk in de advertentie dat er wel een scherpstelmotor in zit. De positieve feedback voor de verkoper (kennelijk ook een fysieke winkel in Berlijn) is 100% op 8000 transacties, dus ook daar geen echte reden voor twijfel. Ik ben met je eens dat het plaatje een objectief laat zien waar geen "HSM" op staat. Maar ik men wel eens Sigma objectieven met scherpstelmotor gezien te hebben die niet HSM waren. Maar misschien heeft-ie het verkeerde plaatje erbij gezet. Maar goed; een extra mail naar de verkoper kan misschien geen kwaad.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 19 2009 4:44 pm

Ik hoop dat ik het mis heb. Zou best kunnen natuurlijk. Maar het gaat toch om deze: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=3

Daar staat niets over de D40/D60. Ach, als het zo duidelijk op de site van de aanbieder staat, dan heb je een hele goede reden om hem zonder kosten terug te sturen natuurlijk...

Sorry voor de verwarring als ik het mis heb.

P.S. HSM hoeft er natuurlijk niet op te staan. HSM op zo'n objectief in deze prijsklasse lijkt me niet mogelijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Bamos » do feb 19 2009 6:17 pm

Ik snap het probleem niet zo, ook met autofocus moet je kunnen bereiken wat jij wilt.
alleen moet je wel op je scherpstel punten letten. ik kies daarom altijd voor center zodat je weet waar je scherpe gaat komen.
de rest is spelen met je diafragma.
Laatst gewijzigd door Bamos op di feb 24 2009 5:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do feb 19 2009 11:16 pm

Patrick schreef:Ik hoop dat ik het mis heb. Zou best kunnen natuurlijk. Maar het gaat toch om deze: http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=3

Daar staat niets over de D40/D60.
Patrick, op de site waar jij naar linkt staat: "The built-in motor allows autofocus with all Nikon digital cameras." Duidelijker kan niet, toch?

PrettyBlueOne

Bericht door PrettyBlueOne » di feb 24 2009 2:47 pm

Nou, ik heb die 70/300 binnen, lekker snel. En ja hoor, mét motor...

Moet zeggen, het ding deed eerst niks, maar de batterij bleek toevallig net leeg te zijn ;-)... gelukkig had ik reserve mee. Maar goed, dit objectief doet wel wat ik wilde; scherpstellen op een object vlakbij en de rest dan 'perfect' wazig op de foto, precies goed. En dat nog los van gewoon de tele mogelijkheid.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 24 2009 2:59 pm

Goed dat ik ongelijk had. Mooi te weten dat Sigma dit "probleem": dus opgelost heeft...

PrettyBlueOne

Bericht door PrettyBlueOne » wo mar 04 2009 12:12 pm

Nou... heb afgelopen week ook nog een Fish Eye opzetlens binnengekregen, 80 euro op eBay. Inderdaad, bij lange na niet het allerbeste (loopt uit aan de randen van het beeld) maar wel erg leuk om een idee te krijgen wat je met zo'n lens kunt doen. En joh, wat kan de Scheveningse pier dan ineens lang worden :D

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”