Portret foto met een D60

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
copran
Forumlid
Forumlid

Portret foto met een D60

Bericht door copran » do feb 19 2009 7:11 pm

Hallo allemaal,
nou wordt ik net gevraagd om een paar portret foto's te maken van 2 carnavalsgezichten.
Ik heb niet al te veel verstand hiervan, en zodoende wil ik mijn D60 op auto instellen en een aantal foto's maken, en daarna
met de portretstand van de camera.
De belichting is éé'n dimbare spot aan de rechterkant en/of 2 dimbare spot's boven.
Tevens gebruik ik de SB600 als flitser.
Heeft iemand nog tips voor mij, hoe ik de camera eventueel moet instellen.
Tegen 20.00 uur zou ik de foto's maken, dus erg kort dag, maar ik weet het ook maar net.
Alvast bedankt.
En als ze lukken dan post ik deze bij de foto presentaties.... :)

evertfoto

Re: Portret foto met een D60

Bericht door evertfoto » do feb 19 2009 7:31 pm

Flitsen en het gebruik van lampen gaat meestal niet goed samen, vanwege de grotere lichtopbrengst van je flitser.
En de kleurtemperatuur van je spots kan ook problemen veroorzaken.
Gebruik alleen je flitser (met diffusorkap ervoor). Zet je camera op de P-stand en kijk wat voor resultaat dit geeft.
Als je het aandurft zet dan de belichtinginstelling op de M-stand met 1/30 (30) als belichtingstijd.
Je diafragma op F8. Vergelijk nu de resultaten en kies de beste. Succes.

copran
Forumlid
Forumlid

Bericht door copran » do feb 19 2009 7:38 pm

evertfoto schreef:Flitsen en het gebruik van lampen gaat meestal niet goed samen, vanwege de grotere lichtopbrengst van je flitser.
En de kleurtemperatuur van je spots kan ook problemen veroorzaken.
Gebruik alleen je flitser (met diffusorkap ervoor). Zet je camera op de P-stand en kijk wat voor resultaat dit geeft.
Als je het aandurft zet dan de belichtinginstelling op de M-stand met 1/30 (30) als belichtingstijd.
Je diafragma op F8. Vergelijk nu de resultaten en kies de beste. Succes.

Bedankt , gaan we proberen...

inton

Bericht door inton » vr feb 20 2009 12:58 pm

Hallo

Voor portret foto lijkt mij een diafragma van F8 niet zo verstandig.
Zou eerder gaan voor A stand op grootste diafragma, kleinste getal 3,5 of 5,6.
Je sluitertijd wordt hierbij aangepast, wanneer je sluitertijd te lang is dan je iso verhogen naar bijv. 800 (houd rekening met ruis)
Bij kitlens zou ik de brandpunt op 55mm houden.
Suc6

Mvgr.Tonnie :egeek:

copran
Forumlid
Forumlid

Bericht door copran » vr feb 20 2009 2:01 pm

inton schreef:Hallo

Voor portret foto lijkt mij een diafragma van F8 niet zo verstandig.
Zou eerder gaan voor A stand op grootste diafragma, kleinste getal 3,5 of 5,6.
Je sluitertijd wordt hierbij aangepast, wanneer je sluitertijd te lang is dan je iso verhogen naar bijv. 800 (houd rekening met ruis)
Bij kitlens zou ik de brandpunt op 55mm houden.
Suc6

Mvgr.Tonnie :egeek:
Ik heb gisteren de foto's gemaakt met het diafragma op F8 en 1/30 belichtingstijd, en ik moet zeggen dat ik ze best mooi vind (ze staan in het draadje foto presentaties)
Natuurlijk zijn het geen proffesionele foto's, en er wordt geschreven dat ze een beetje plat zijn, maar hoe verander je dat ? ( dat platte )
Ik heb met de stand "auto" , stand P en de M stand met bovenstaande instellingen gemaakt, en met elkaar vergeleken. Stand P was het slechtste!
Vanavond krijg ik hoogstwaarschijnlijk weer een vraag om foto's te maken en dan zal ik met jou instellingen ook eens proberen. :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”