Welke lens past hierbij?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
HansvD

Welke lens past hierbij?

Bericht door HansvD » do feb 19 2009 11:51 pm

Hoi allemaal,
Ik zit al een tijd te lezen maar kom er nu niet meer uit... :oops:
Inmiddels heb ik door de aanschaf van mijn D90 inmiddels 3 zoomobjectieven; sigma 28-300 f3,5-6.3 IF, nikkor 18-70 f3.5-4.5G ED en de nikon VR DX 18-105 F3.5-5.6G ED.
Ik heb het gevoel dat ik zeker dichtbij in het groothoeksegment te kort kom. Is de beeldhoek bij een 'normaal' groothoekobjectief groter?
Wat raden jullie me aan? Ik hoe me heel veel bezig met concertfotografie maar wil van de zomer in de Filipijnen ook mooie landschappen gaan fotograferen.
Wie weet raad....
Tnx Hans

Marco

Re: Welke lens past hierbij?

Bericht door Marco » vr feb 20 2009 12:26 am

Hans,

17-18 is normaal te noemen.

Wil je meer, kijk dan naar de zg. ultra groothoekzooms, enkele goede objectieven:

goedkoop: Tokina 12-24mm f/4 (goed + degelijke bouw)
iets duurder: Nikon 12-24mm f/4 (goed)
duur: Nikon 14-24mm f/2.8 (best)

De Tokina wordt links en rechts regelmatig gebruikt aangeboden voor +/- € 300,-
De 12-24 Nikon doet rond € 500,- / € 600,- gebruikt.

Er is hier veel geschreven over deze objectieven, kijk even in de sectie groothoekzoom.

groet,
Marco

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr feb 20 2009 11:27 am

Ik heb het draadje even verplaatst naar de sectie groothoekzoom, want daar hoort het gezien wat je zoekt beter thuis.

De lenzen die Marco noemt, geven allemaal een mooie aanvulling op wat je hebt. Mijn eigen voorkeur is uitgegaan naar de Sigma 10-20, ik vond de extra milimeters aan de groothoekkant belangrijker dan de lichtsterkte.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

HansvD

Bericht door HansvD » vr feb 20 2009 12:04 pm

Ok, Ik denk inderdaad dat het daar beter staat.
Zou iemand me antwoord kunnen geven over de beeldhoekvraag?
Wat is het verschil in beeldhoek bij een groothoekzoom en een gewone zoom zoals ik die heb?
Bedankt,
Hans

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » vr feb 20 2009 12:21 pm

Het verschil in beeldhoek is dat die bij een groothoek groter is, ik heb zo geen voorbeeld paraat, maar ik heb hier op het forum wel eens een link gezien.

Vergelijk het verder maar met je 18-70 en je 28-300 beiden volledig uitgezoomd, zo'n verschil krijg je nog eens als je er een 10-20 volledig uitgezoomd naast houdt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Annelies

Bericht door Annelies » vr feb 20 2009 2:05 pm

Hier staan een aantal foto's gemaakt met een groothoek http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... lenses.htm

de 10-20 van Sigma schijnt ook goed te zijn, deze heb ik van de week besteld, en komt als het goed is snel binnen.

iJoost

Bericht door iJoost » vr feb 20 2009 4:01 pm

Annelies schreef:Hier staan een aantal foto's gemaakt met een groothoek http://www.kenrockwell.com/tech/how-to- ... lenses.htm
Mmm... Ome Ken. Maar soms heeft ie wel een punt. ;-)

Wat je hiervan kunt leren is dat je juist en vooral ook moet kijken naar de kortst mogelijke scherpstel-afstand als het gaat om groothoek-objectieven.

Jack the Slipper

Bericht door Jack the Slipper » vr feb 20 2009 7:53 pm

Heel veel met concerten maar ook landschappen. Daar noem je natuurlijk wel twee uitersten...

Concerten is zeer lichtsterk en matig tele. Landschappen maakt niks uit want je kunt makkelijk een statief gebriuken en meestal groothoek.

Kortom: ik kan niets met je vraag maar jij snapt denk ik wel de onderliggende vraag in mijn antwoord?? :)

HansvD

Bericht door HansvD » zo feb 22 2009 12:32 am

Jack the Slipper schreef:Heel veel met concerten maar ook landschappen. Daar noem je natuurlijk wel twee uitersten...

Concerten is zeer lichtsterk en matig tele. Landschappen maakt niks uit want je kunt makkelijk een statief gebriuken en meestal groothoek.

Kortom: ik kan niets met je vraag maar jij snapt denk ik wel de onderliggende vraag in mijn antwoord?? :)
Ik snap hem... Voor mijn concerten gebruik ik meestal mijn telezoom maar voor foto's van de hele band heb ik wat anders nodig..

De landschappen en andere fotografie is een tweede doel waarvoor ik hem wil gaan gebruiken, liefst zonder statief want dan sleep ik me een ongeluk op vakantie.

Die 14-24 van Nikon is wel heel erg mooi maar ik vrees dat mijn budget (vrouw) dat niet aan kan.

Als ik het zo lees en de andere draadjes volg moet ik dus opzoek naar iets dergelijks maar dan goedkoper.

Tnx Hans

unga
Clublid
Clublid

Bericht door unga » zo feb 22 2009 8:37 am

geen makkelijk antwoord in dit geval: hangt primair van je budget af
er zijn genoeg ultrawides te vinden: nikon,sigma,tamron,tokina maken fraaie objectieven.
Bij ultrawides moet je denken aan brandpuntafstanden van onder de 16 mm, ook mede door de cropfactor van 1.5.

Check onder andere dpreview, flickr etc om pics te bekijken gemaakt met deze objectieven.
Ik heb zelf de sigma 10-20 en ben daar meer dan tevreden over, kost nieuw rond 400 euro, op marktplaats,speurders 2e hands 300 of minder

Afbeelding

NCN uitje Delft >>Sigma 10-20
sluitertijd 1/80
diafragma 11
op 20 mm
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35