D300 vraag
D300 vraag
Hallo nikon giganten!!
Ik heb een nikon d300 met het betere nikon glas.
Hiervoor heb ik een d70s gehad. Het probleem is al volgt.
Het valt mij op dat de sluitertijden overdag van de d300 langer moeten zijn als die van de D70s
Nu had ik gisteren met een leraar van mijn opleiding een check gedaan met zijn d200.
Er zaten bijn 2 stops verschil in namelijk.
Wie o wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn!!!!!
Ik heb een nikon d300 met het betere nikon glas.
Hiervoor heb ik een d70s gehad. Het probleem is al volgt.
Het valt mij op dat de sluitertijden overdag van de d300 langer moeten zijn als die van de D70s
Nu had ik gisteren met een leraar van mijn opleiding een check gedaan met zijn d200.
Er zaten bijn 2 stops verschil in namelijk.
Wie o wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn!!!!!
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Spoed D300 vraag
iso?
belichtingscompentatie?
andere instellingen?
gr. Melliw
belichtingscompentatie?
andere instellingen?
gr. Melliw
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Geef eens voorbeeld.
Met sluitertijd alleen ben je er natuurlijk nog niet.... er is nog zo iest als diafragma of zo... ISO of zo....
Wat waren jou instellingen en wat waren die van jou leraar en hebben jullie de resultaten vergeleken op de PC? En niet alleen op het schermpje van de camera?
Met sluitertijd alleen ben je er natuurlijk nog niet.... er is nog zo iest als diafragma of zo... ISO of zo....
Wat waren jou instellingen en wat waren die van jou leraar en hebben jullie de resultaten vergeleken op de PC? En niet alleen op het schermpje van de camera?
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Ik weet dat het een combinatie is van alles.
Maar overdags als het bewolkt is kan ik geen foto uit de hand nemen met een f6 of hoger.
Ik moet vaak echt naar 2.8 of 3.0 gaan anders kan ik geen foto maken
EN de iso staat dan op 200 natuurlijk.
En bij de test van ons stond iso op 200 diafragma op 7.1 zijn sluitertijd was 1/30 en de mijne was een stop langer. Beide op hetzelfde onderwerp scherpgesteld
Maar overdags als het bewolkt is kan ik geen foto uit de hand nemen met een f6 of hoger.
Ik moet vaak echt naar 2.8 of 3.0 gaan anders kan ik geen foto maken
EN de iso staat dan op 200 natuurlijk.
En bij de test van ons stond iso op 200 diafragma op 7.1 zijn sluitertijd was 1/30 en de mijne was een stop langer. Beide op hetzelfde onderwerp scherpgesteld
En zijn beide foto's na de opname en bekeken op een goed scherm gelijk belicht??
Daar gaat het om natuurlijk. Als de andere foto's telkens fout belicht zijn en die van jou goed dan heb je geen probleem denk ik zo.... Anders heb je een uitdaging met degene waar je de cam era gekocht hebt.
Daar gaat het om natuurlijk. Als de andere foto's telkens fout belicht zijn en die van jou goed dan heb je geen probleem denk ik zo.... Anders heb je een uitdaging met degene waar je de cam era gekocht hebt.
Ik snap het scherm idee niet.
Omdat de meter van de camera het aangeeft namelijk
Omdat de meter van de camera het aangeeft namelijk
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Giel,
Als je niet alleen kijkt naar wat de camera aangeeft, maar ook de foto op het display bekijkt, zie je dan ook dat de D300 foto overbelicht is en de D200 foto niet?
Heb je beide camera's op dezelfde methode voor lichtmeting staan. (Allebei spot, matrix of centrum gewogen)
Als je de camera op spotmeting hebt staan dan moet je ook echt op hetzelfde punt scherpstellen.
En om eerlijk met de D200 te vergelijken moet je in de D300 de active D-lighting uit zetten.
En dan zijn er nog trivialiteiten als belichtingscompensatie.
Als je niet alleen kijkt naar wat de camera aangeeft, maar ook de foto op het display bekijkt, zie je dan ook dat de D300 foto overbelicht is en de D200 foto niet?
Heb je beide camera's op dezelfde methode voor lichtmeting staan. (Allebei spot, matrix of centrum gewogen)
Als je de camera op spotmeting hebt staan dan moet je ook echt op hetzelfde punt scherpstellen.
En om eerlijk met de D200 te vergelijken moet je in de D300 de active D-lighting uit zetten.
En dan zijn er nog trivialiteiten als belichtingscompensatie.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Inderdaad, er zijn meer variabelen dan alleen het typenummer van de camera! Sorry als het bot overkomt want dat is niet de bedoeling, maar het is wel waar.
Alle variabelen gelijk zetten en dan een foto maken van hetzelfde onderwerp. Die foto's op een goed scherm vergelijken moet uitsluitsel geven welke camera de goede foto maakte en welke de foute.
Ik hoop voor jou dat jij de goede had.
Alle variabelen gelijk zetten en dan een foto maken van hetzelfde onderwerp. Die foto's op een goed scherm vergelijken moet uitsluitsel geven welke camera de goede foto maakte en welke de foute.
Ik hoop voor jou dat jij de goede had.
- noogle
- Forumlid
- Contacteer:
Hebben we het hier over een fotografie opleiding? In dat geval zal de leraar weten waar hij het over heeft, en is het een interessant vraagstuk.Giel Massa schreef: Nu had ik gisteren met een leraar van mijn opleiding een check gedaan met zijn d200.
Of moet de leraar zich afvragen of hij het juiste beroep heeft gekozen

Graag foto van jou en foto van leraar met beiden EXIF info plaatsen, dan kunnen we gericht kijken. Met de info die je nu geeft kan ik iig niets...
Groet,
Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
Laat ik beginnen dat de fotograaf van wie ik de opleiding krijg behoorlijk niveau heeft.
Alleen kunnen wij niet verklaren zoals ik eerder heb gezegd met beide camera's met de identieke instellingen toch verschillende sluitertijden krijgen.
We hebben dan het over de diafragma voorkeuze!!
En naar mijn weten moeten ze beide identieke instellingen weergeven dan.
Dus ik wil wel een foto plaatsen maar wat kunnen jullie dan beoordelen??
Jullie weten toch niet hoe dan de lichtomstandigheden zijn!!!!!]
Maar alvast bedankt voor de reacties
Alleen kunnen wij niet verklaren zoals ik eerder heb gezegd met beide camera's met de identieke instellingen toch verschillende sluitertijden krijgen.
We hebben dan het over de diafragma voorkeuze!!
En naar mijn weten moeten ze beide identieke instellingen weergeven dan.
Dus ik wil wel een foto plaatsen maar wat kunnen jullie dan beoordelen??
Jullie weten toch niet hoe dan de lichtomstandigheden zijn!!!!!]
Maar alvast bedankt voor de reacties
Het gaat om objectieve informatie hier.
Dus camera's gelijk instellen, alle foefjes van de D300 uitzetten!!, en dan camera's naast elkaar op de tuintafel gelijktijdig een foto laten maken. Die foto's vergelijken.
Alle zaken die wij aangedragen hebben heb ik je nog niet over gehoord..... Dus wij denken nog steeds dat je ergens iets over het hoofd hebt gezien. Zou best kunnen want, geef eerlijk toe, er zijn best veel mogelijkheden om in te stellen.
Dus camera's gelijk instellen, alle foefjes van de D300 uitzetten!!, en dan camera's naast elkaar op de tuintafel gelijktijdig een foto laten maken. Die foto's vergelijken.
Alle zaken die wij aangedragen hebben heb ik je nog niet over gehoord..... Dus wij denken nog steeds dat je ergens iets over het hoofd hebt gezien. Zou best kunnen want, geef eerlijk toe, er zijn best veel mogelijkheden om in te stellen.
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Maar heb de foto's ook op de computer met elkaar vergeleken?
Misschien dat één van de twee over- of onderbelicht is.
En dat verklaart dan het verschil in instellingen.
Het komt wel voor dat een camera een beetje belichting compensatie nodig heeft (beetje + of beetje -) om op een neutraal resultaat te komen. De D300 heeft dit ook.
Misschien dat één van de twee over- of onderbelicht is.
En dat verklaart dan het verschil in instellingen.
Het komt wel voor dat een camera een beetje belichting compensatie nodig heeft (beetje + of beetje -) om op een neutraal resultaat te komen. De D300 heeft dit ook.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Re: D300 vraag
heb je hetzelfde objectief gebruikt met exacte dezelfde brandpunt instelling? Wat je in ieder geval even moet doen is beide histogrammen bekijken, die moeten wel exact identiek zijn anders vergelijk je appels met peren. Je leraar weet vast wel hoe dat moet
en plaats beide foto's even, uiteraard wel met exif info.
ajuus
emiel

en plaats beide foto's even, uiteraard wel met exif info.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik denk dat het aan je instellingen ligt:
Ik zou die D300 maar eens resetten.
Ik zou die D300 maar eens resetten.
Wissel eens met je leraar van objectief en kijk dan (met zelfde instellingen natuurlijk) nog eens.
Of gebruik een losse belichtingsmeter (is sowieso nauwkeuriger dan die in je toestel) en maak allebei een foto met die instellingen en vergelijk de foto's en histogrammen op dezelfde computer en beeldscherm.
Willem
Of gebruik een losse belichtingsmeter (is sowieso nauwkeuriger dan die in je toestel) en maak allebei een foto met die instellingen en vergelijk de foto's en histogrammen op dezelfde computer en beeldscherm.
Willem