Mijn eerste HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
pbreev

Mijn eerste HDR

Bericht door pbreev » vr feb 20 2009 8:39 pm

Hallo,

Mede dankzij ALE laat ik hier mijn eerste HDR zien. Laat maar horen jullie commentaar, opbouwende kritiek, etc :)

Afbeelding

Ik vind het een leuke techniek maar heb nog veel te leren.

Groet Patrick

Frederix

Re: Mijn eerste HDR

Bericht door Frederix » vr feb 20 2009 8:45 pm

pbreev schreef:Hallo,

Mede dankzij ALE laat ik hier mijn eerste HDR zien. Laat maar horen jullie commentaar, opbouwende kritiek, etc :)

Afbeelding

Ik vind het een leuke techniek maar heb nog veel te leren.

Groet Patrick
Hoi pbreev,

Ik denk dat deze foto zonder HDR véél beter tot zijn recht zou zijn gekomen. Meestal sprankelt het licht zo'n kerk binnen, op jouw foto sprankelt er niets, het is maar een fletse opname. Dat is jammer. Misschien moet je het eens proberen met een geschiktere foto, dus met een véél groter contrast.

Ik heb eens wat aan deze foto gesleuteld. Als je het niets vindt haal ik hem direct weer weg.

Afbeelding

Eigenlijk zou ik deze foto wel eens zonder HDR willen zien . . . .

iJoost

Bericht door iJoost » vr feb 20 2009 9:23 pm

Eventjes aan de Levels trekken doet inderdaad wonderen... mijn idee over hoe het misschien echt was:

Afbeelding

Ook hier weer, niet gelukkig mee? Meteen zeggen, dan is ie weer weg.

pbreev

Bericht door pbreev » vr feb 20 2009 10:04 pm

@Frederix

"Ik denk dat deze foto zonder HDR véél beter tot zijn recht zou zijn gekomen. Meestal sprankelt het licht zo'n kerk binnen, op jouw foto sprankelt er niets, het is maar een fletse opname. Dat is jammer. Misschien moet je het eens proberen met een geschiktere foto, dus met een véél groter contrast."

Ik denk het niet maar dat behoeft enige uitleg. De originele drie foto's waren, per abuis, 2,0 stops onderbelicht (agv belichtingscorrectie) dus het was allemaal een beetje duister.
Ik verbaasde me al over de uitkomst van de HDR, al je begrijpt wat ik bedoel. Maar misschien was dat wel de oorzaak van jullie commentaar als je begrijpt wat ik bedoel.

@iJoost

Je hebt het aardig bij het rechte eind. Voor mij gevoel zag het er in mijn herinnering zo uit. Dus knap hoor, zonder het gezien te hebben :o

BTW. waar in de workflow pas je die levels dan aan? bij het opslaan in 8 bits of gewoon bij de bewerking van de jpg?

Voor beiden geldt laat maar staan hoor. Ik vind het niet erg dat ze hier staan.

Allen bedankt voor het commentaar.

Patrick

iJoost

Bericht door iJoost » vr feb 20 2009 11:19 pm

Ehm... Ik en Frederix hadden natuurlijk alleen jouw JPEG om mee te werken. Dat begrijp je.

Wat ik deed was:

Gewoon de lege stukken links en rechts uit het histogram halen (de driehoekjes links en rechts in Levels tegen de grafiek aantrekken en daarna de middelste verschuiven tot de belichting weer goed is). Een klein beetje contrast verhogen in Curves (even kijken naar het histogram om te zien waar je het maximale effect van S curve wilt hebben). En even trekken aan het middelstje driehoekje in de Blauw- en Rood-Levels om zo op het oog de ergste kleurzwemen er uit te halen. Eigenlijk is dat een soort minimum nabewerking die ik op al mijn foto's toepas. Plus croppen en verscherpen dan, maar dat heb ik hier dus niet gedaan.

Bij de conversie van HDR naar acht bits krijg je ook al een Curves mogelijkheid in beeld. Daar kan het zeker ook mee. Waarschijnlijk is dat wel beter omdat je dan nog in het 32 bits domein zit.

pbreev

Bericht door pbreev » za feb 21 2009 9:34 pm

iJoost schreef:Ehm... Ik en Frederix hadden natuurlijk alleen jouw JPEG om mee te werken. Dat begrijp je.

Uhm, ja logisch. ik zat nog in "mijn wereld".

Wat ik deed was:

Gewoon de lege stukken links en rechts uit het histogram halen (de driehoekjes links en rechts in Levels tegen de grafiek aantrekken en daarna de middelste verschuiven tot de belichting weer goed is). Een klein beetje contrast verhogen in Curves (even kijken naar het histogram om te zien waar je het maximale effect van S curve wilt hebben). En even trekken aan het middelstje driehoekje in de Blauw- en Rood-Levels om zo op het oog de ergste kleurzwemen er uit te halen. Eigenlijk is dat een soort minimum nabewerking die ik op al mijn foto's toepas. Plus croppen en verscherpen dan, maar dat heb ik hier dus niet gedaan.

Bedankt voor de tip ga ik ook eens mee spelen. Kijken wat het mij brengt.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » za feb 21 2009 10:00 pm

Heb je uberhaubt 3 verschillend belichte foto's gebruikt? of 3 foto's met -2EV (onderbelichting).

Want voor een beetje gelickte HDR heb je dus 1 onder belichte foto nodig, 1 op juiste belichting en 1 op overbelichting, liefst nog een paar met tussenstapjes.
dus bijv. -2EV, 0, +2Ev...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

pbreev

Bericht door pbreev » zo feb 22 2009 7:56 pm

Lo SwederD70,

Het waren inderdaad 3 foto's met verschillende belichting gebruikt. Alleen geen 2EV maar 1EV, -1EV, 0 en +1,0EV en dan zoals gezegd per abuis een belichtingscorrectie van geloof ik -2,0EV. Volgens mij maakt dat -3EV, -2EV en -1EV.... Oftewel alledrie vrij donkere foto's. Echter ik had geen andere voorhanden op het moment ik het probeerde.

Groet Patrick

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 22 2009 9:33 pm

Je kunt na de levels bijgewerkt te hebben ook evt. nog wat "tonemappen"

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

GdP

Bericht door GdP » zo feb 22 2009 9:38 pm

Die foto wordt steeds mooier! :)

pbreev

Bericht door pbreev » zo feb 22 2009 10:08 pm

Sapperdedoozie,

Ik begin te geloven dat ik helemaal geen nieuwe body nodig heb :shock: , ik moet alleen even leren fotobewerken zoals jullie en vooral riemke dat kunnen. Wat is de plaat mooi geworden. En dat van mijn JPG en niet eens de zelfde RAW bstanden waarvan ik het had gemaakt....

Fantasties ! Bedankt voor deze show :D

Groet Patrick

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 22 2009 10:49 pm

Afbeelding

:mrgreen:

GdP

Bericht door GdP » zo feb 22 2009 11:02 pm

:shock: Nog mooier! :)

pbreev

Bericht door pbreev » ma feb 23 2009 8:20 pm

yoyo schreef:
:mrgreen:
Er zijn altijd weer mensen die moeten overtreffen.... haantjes gedrag :lol:

Wederom weer heel mooi gelukt yoyo!

Ik moet echt gaan oefenen .....

Groet Patrick

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma feb 23 2009 8:29 pm

Ik vind de HDR steeds mooier worden, het valt me echter op dat nog niemand de foto even rechtgezet heeft. :roll:
Hij valt iets naar rechts volgens mij....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”