Advies aub

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Advies aub

Bericht door haya99 » zo feb 22 2009 11:08 am

Ben al een tijdje op zoek naar een tweedehands Nikkor af-s 300mm f/4. Dat viel even tegen om te vinden. Kwam hem http://link.marktplaats.nl/231359795 nu echter tegen op marktplaats. Al zoekend kwam ik echter ook deze http://link.marktplaats.nl/231355860 tegen. Sta nu in dubio, ook de Tokina schijnt erg goed te zijn en ook nog eens f/2.8 met converter, die ik mogelijk ook voor de Nikkor wilde aanschaffen. Heb er echter niet al te veel over kunnen vinden.
Daarom mijn vraag aan de deskundigen hier; wat zou jij doen? Alvast bedankt voor de reacties.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Advies aub

Bericht door ArendV » zo feb 22 2009 6:07 pm

Beste haya,

Beide lenzen presteren vol open erg goed en dus heb je bij de Tokina één stop lichtsterkte voordeel. Ook in combinatie met de Kenko PRO 1.4 extender leveren beide lenzen zeer goede prestaties.
Wel zijn er natuurlijk grote verschillen in hanteerbaarheid. De Tokina weegt 2300 gram en is zonder statief (ten minste monopod) niet te gebruiken. De Nikkor is een stuk lichter (1440 gram) en zelfs bij deze lens is het uit de hand schieten door ontbreken van vibratiereductie niet eenvoudig, maar hij leent zich b.v. wel goed om vogels in vlucht uit de hand te schieten.
Dus als je altijd een statief gebruikt en bereid bent kilo's te sjouwen, dan is die Tokina met extender een mooie aanbieding. Ik heb zelf sinds kort de 300mm f/4 AF-S ook op marktplaats gekocht en gebruik deze ook met de Kenko 1.4. Mijn eerste ervaring laat inderdaad zien dat het niet meevalt uit de hand scherpe platen te schieten, maar als het lukt zijn ze r*t*scherp ook in combinatie met converter (moet dan iets meer afstoppen, zonder converter scherp vol open).

Gebruikerservaring en voorbeeldofoto's van de Tokina ATX 300mm/f2,8 AF SD
Test en voorbeeldfoto's van de 300mm f/4D ED-IF AF-S NIKKOR
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » di feb 24 2009 3:35 pm

ArendV, bedankt voor je uitgebreide reactie, dat helpt. Enige reden buiten de prijs om om niet voor de Tokina te gaan zou dus de handelbaarheid zijn en de noodzaak altijd een statief nodig te hebben.

Wat heeft dit objectief overigens ooit nieuw gekost? En is de vraagprijs (850,- incl. Kenko TC) redelijk?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 24 2009 5:01 pm

De vraagprijs voor de Tokina is zeer redelijk. Een tweedehands Kenko Pro 1.4 TC doet gauw 90 Euro, dus dan kost de Tokina 760 Euro.
Op Ebay zijn er recentelijk geen Tokina's 300mm verkocht, maar worden ze aangeboden voor meer dan 1100 Euro en ik vond een nieuwprijs van 1675$.

Een goede tweedehands Nikkor 300/4 AF-S zal minimaal hetzelfde kosten als deze Tokina.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » di feb 24 2009 11:27 pm

En weer bedankt voor je info, ArendV. Ben weer wat wijzer. Heb nu beide lenzen op het oog (en biedend) voor ongeveer dezelfde prijzen, alleen is de Tokina dan met TC.

Marco

Bericht door Marco » wo feb 25 2009 12:22 am

haya99 schreef:En weer bedankt voor je info, ArendV. Ben weer wat wijzer. Heb nu beide lenzen op het oog (en biedend) voor ongeveer dezelfde prijzen, alleen is de Tokina dan met TC.
Op de Nikkor zal je op termijn minder afschrijven, een gebruikte Kenko 1.4 is altijd nog wel te vinden voor een relatief klein bedrag.
Daarbij hebben we van deze al prachtig resultaten voorbij zien komen.

Ik zou voor de Nikkor gaan ! Even snel handelen met de verkoper, voor een ander je voor is.

groet,
Marco

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » wo feb 25 2009 9:47 am

Oké, bedankt allemaal voor de adviezen. Mooi forum is dit (de leden dus)! :mryellow:
Ben er uit en heb uiteindelijk toch besloten voor de Nikkor met PN-11. Ga hem binnenkort ophalen. 8)

Argumenten:
* Is idd een Nikkor
* Handzamer dan de Tokina
* Optisch iets beter
* Snellere autofocus
* Te gebruiken met PN-11

Ben blij :mryellow: :mryellow: :mryellow:

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 25 2009 9:53 am

Daar ga je geen spijt van krijgen, die combinatie met PN-11 heb ik ook gekocht.
Je hebt vast naar dezelfde foto's zitten kijken als ik b.v. deze van Toon de Smit.

Nu moeten we het nog waarmaken zodra de insecten weer tevoorschijn komen :D
Groeten - Arend / flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo feb 25 2009 10:01 am

De PN-11 is een bijna normale tussenring en geeft dus enige macro op een Nikkor tele objectief.
Je hebt zoals met alle Nikon tussenringen geen AF werking.
Nieuw is dat ding verschrikkelijk duur.
De PN-11 heeft een statief aansluiting en is eigenlijk bedoeld om met de oude 105 macro wel 1:1 te halen.
Wil je met een Nikkor 300 dichterbij, dan zijn er ook wel andere oplossing.

haya99
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door haya99 » wo feb 25 2009 10:17 am

@Arend: Jaaaa! Die heb ik idd zitten bewonderen, fantastisch gewoon! Nu nog de vaardigheid en het moment...
@Hans: Denk, dat als ik in staat ben om zulke foto's te maken (technisch dan...) ik superblij ben en misschien scheelt het me in de kosten van aanschaf v/e Micro. Ja, had ook al gezien dat de prijs eng was, daarom des te mooier dat ik hem bij de lens 'krijg'.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”