donkere zoeker D70 / D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
papafazzi

Bericht door papafazzi » zo jul 24 2005 1:59 pm

Ben van plan een D70s te kopen.

Natuurlijk ga ik niet over een nacht ijs en heb hem in drie verschillende winkels vergeleken met de D50 en met de Canon 350D.
Wat mij steeds opviel was dat de zoeker erg donker was in 2 van de 3 gevallen. En wel zodanig donker dat als dat normaal is ik de D70s niet ga kopen.
Het enige verschil tussen de ene D70s met lichte zoeker en de twee andere met donkere zoekers was dat de D70s met de lichtere zoeker gevuld was met een accu en dus ook werkte.
De lenzen die er op zaten waren zover ik weet allemaal van een gemiddelde lichtsterkte.

Mijn vraag aan de D70 / D70s gebruikers is nu: Is de zoeker van de D70 echt zo donker en heeft dit te maken met het wel of niet gevuld zijn met een accu?
Met andere woorden: Komt de D70s pas echt goed tot leven als je hem aanzet en oogt :shock: hij dan dus beter?

Bedankt!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 24 2005 3:13 pm

De helderheid van de zoeker is eender of de camera nu aan of uit staat. De zoeker werkt niet met electrische versterking maar met spiegel en een prisma.

Tot op heden heb ik in het circuit nog niet gehoord van dit 'probleem'. Ik bezit een D70 en heb ervaar de zoeker helemaal niet als (te) donker.

angie_dewild

Bericht door angie_dewild » zo jul 24 2005 6:25 pm

Ik heb ook net een D70s en ik ervaar de zoeker niet als donker. Als de zonnekap er niet goed op zit, zijn de randen wel donker ( vignetering ), maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Angela

papafazzi

Bericht door papafazzi » zo jul 24 2005 6:43 pm

Het mysterie van de donkere zoeker blijft me nog even bezighouden en ik heb het internet nog wat afgezocht.

Daar vond ik de onderstaande opmerkingen in het forum van www.photo.net.

Zou iemand eens kunnen controleren of het inderdaad klopt dat als je de accu er uit haalt je een donkerder zoeker krijgt?

---------
The D70 viewfinder is certainly the worst Nikon ever built, at least in the last 20 years. Compared to F90's and F100's (and others) bright and large viewfinders, the D70 looks like a toy P&S viewfinder! It's even smaller than the D100's which is already small and dark. I consider the viewfinder a very important part of a camera, it's where you compose and focus the final image. If you take a look inside the D70's body, you'll see how small the mirror and screen have become. Looks real cheap! It's hard to imagine using my F100 and the D70 at the same time. Looks like I have to wait for D2X. Too bad.
----------

Definitely one of the worst from Nikon I have seen.

I saw the D70 at a shop today, ready to make a purchase. When I looked through the viewfinder, my heart sank. It was that bad.

I am really surprised at the comment that the viewfinder is perfectly adequate, especially coming from someone who uses glasses (as I do).

This camera would simply be very difficult to shoot with for any extended period of time with this viewfinder. Ergonomics are pretty poor overall. Too bad....I wanted to like this camera!
--------

One of the quirks of the D70 viewfinder design is that it gets really dim if the battery is removed. My guess would be around 2 or 3 stops. I hope that there isn't a difference of opinion on the viewfinder due to the fact that some camera stores might be showing the D70 without a charged battery installed.
-----------

As to brightness, the viewfinders of the D100, F80, D70 and F75 are dim when the power is turned off because of their construction. The viewfinder is overlaid with a transparent CCD display unit which projects the information on it (as well as the on-demand gridlines in the D100 and F80, not sure if the D70 and F75 have that feature). These components have a tendency to be slightly grey in tone and not fully transparent unless a current is trickling through them (which does not happen if the power is turned off). When powered they are (almost) as bright as any other Nikon viewfinder (though a tad smaller than the large viewfinders of the professional cameras for which you pay a lot more of course).

bron: http://www.photo.net/equipment/nikon/D70/
Laatst gewijzigd door papafazzi op zo jul 24 2005 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

angie_dewild

Bericht door angie_dewild » zo jul 24 2005 6:48 pm

IK heb de accu eruit gehaald en de zoker is ontzettend donker; niet mee te werken; dus dat klopt!

Het is wel waar dat de zoeker van bijvoorbeeld de F90x groter is dan van de D70s, maar ik kan er prima mee overweg. Ik zal toch nog even een D70s bekijken met volle acculading. Succes!

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo jul 24 2005 8:49 pm

Dag Forumners,

Dat is toch interessant om te weten dat de accu gevuld moet zijn. Vergeleken met de zoeker van de Nikon FM3A heeft men deze problemen dus niet. Ik zal me verder maar onthouden van enkele chauvenistische uitspraken, dat doe ik wel op een ander NCN forum :D

Los van deze problematiek vraag ik me af of het vergelijken van helderheden van zoekers altijd wel eenduidig gebeurt. Wordt vergeleken met de kit zoom lens op de camera dan kan dit al gauw een appels met peren vergelijking worden:
De grootste opening van het diafragma van de kit zoom lens die erop zit kan wel eens verschillen. Is dat 4.5 en had de andere camera een lens met grootste opening 2.8 dan zie je wel degelijk verschil. Het grootste diafragma wisselt bij de kit zoomlenzen vaak ook nog eens met de ingestelde brandpuntsafstand (van 4.5 naar bijv. 5.6). Vergelijken is dan zeer lastig. Afgezien nog van verschillende lichtcondities bij verschillende winkels/dagen. Om de helderheid van de zoeker te vergelijken zou je dus op zijn minst de lens eraf moeten halen en bij de twee camera's naar dezelfde lichtbron moeten kijken.

Geen antwoord dus op de vraag welke digitale camera moet ik kopen.

AG

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 24 2005 9:12 pm

Even een testje gedaan. Als ik de batterij uit mijn D70 haal wordt de zoeker inderdaad een heel stuk donkerder. Accu erin en de zoeker is weer normaal. Ik kan niet verklaren waarom dat is.

Vanmiddag heb ik een accu volledig leeg gefotografeerd. Geen probleem. Het viel me niet op dat de zoeker helderder werd toen ik mijn tweede, volledig opgelade, accu plaatste. Ik keek toen met dezelfde lichtsituatie en zoom-instelling naar hetzelfde onderwerp...

Dus, zolang je de accu niet uit de camera haalt is de zoeker wat mij betreft prima...! 8)

papafazzi

Bericht door papafazzi » zo jul 24 2005 9:21 pm

Ik heb de antwoorden gekregen waar ik op hoopte.

Het lijkt er dus zeker op dat zonder de accu de zoeker een stuk donkerder is.
Jammer voor al die winkels die hun D70s showen aan potentiele klanten zonder accu. Sommige klanten zullen, net als ik, ontevreden naar huis gaan of een concurrent kopen.

Ik ga toch maar een D70s bestellen.
Bij de ene D70s die ik heb gezien met accu vond ik de zoeker helder genoeg.

Bedankt voor jullie hulp!

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » zo jul 24 2005 9:56 pm

Goede beslissing. Ben benieuwd naar je ervaringen!

spiritone

Bericht door spiritone » ma jul 25 2005 2:44 pm

Hoi,

Ik ben sinds 23-07-05 ook de eigenaar van een D70s (uitgezocht met batterij er al in in de winkel :wink: ) en de eerste plaatjes die ik er mee gemaakt heb zijn in één woord fantastisch.

Dat ligt vast aan de prestatie's van de camera ( of de fotograaf of combinatie van beide) :wink:

Dus donkere zoeker zonder batterij heeft geen invloed op het uiteindelijke resultaat waar het tenslotte omgaat.

Suc6 ermee

Spir

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

donkere zoeker

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 26 2005 9:42 am

M'n D100 zoeker wordt ook donkerder en de hulplijnen verdwijnen ook als ik de accu eruit haal. Ik heb het geprobeerd zonder objectief.
Ik weet wel dat Nikon twee soorten zoekers heeft, die met een prisma, zoals de FM3A, de F-90/100 en die met spiegels. Die zat voor het eerst in de FM10 en FE10. Kwam later ook in de F-50, F-60, F-65 en andere goedkope camera's. Het kan natuurlijk zo zijn dat die zoekers ook in de goedkope digitaaltjes zitten en dat men met een oplichtend laagje de helderheid vergroot. En ja dan heb je stroom nodig.

chattobrian

Zoeker D100 en D70 worden donker

Bericht door chattobrian » ma aug 01 2005 12:23 pm

Zoals al eerder opgemerkt worden inderdaad de zoekers van zowel de D70 als de D100 donker als er geen accu in de camera zit. Wat wel opvalt is dat het lijkt alsof de randjes niet donker worden, met andere woorden, het lijkt wel of er een lcd geleiding uitvalt als de accu spanning weg valt.
Dat lijkt me trouwens ook wel logisch, want er zit een lcd voor de zoeker die de lijntjes projecteerd over het zoekerbeeld.

Gaetan

Bericht door Gaetan » wo jul 12 2006 3:47 pm

wat mij de meest logische uitleg lijkt, is dat het diafragma van de lens gewoon toe valt als de batterij niet inzit?

hjanssen

Bericht door hjanssen » wo jul 12 2006 4:01 pm

Gaetan schreef:wat mij de meest logische uitleg lijkt, is dat het diafragma van de lens gewoon toe valt als de batterij niet inzit?
Nee, dat is het echt niet. Er zit een soort LCD in die pas helder wordt als er spanning op staat.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » wo jul 12 2006 5:11 pm

Als ik de accu uit de camera haal is de zoeker donker, ook trouwens als de lens niet gelocked is, dwz iets gedraaid, zoals ik laatst merkte.... Gewoon kopen dus die D70s!! :lol:
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”