welke camera

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
griffon

welke camera

Bericht door griffon » ma feb 23 2009 1:22 pm

ik heb een vraagje over een paar camera`s

zelf heb ik de canon 300D, maar die is mij gewoon te traag (auto stand en dan honden fotografie) ik heb niet altijd zin om handmatig te fotograveren en aangezien mijn vriend er ook mee moet fotograveren en hij echt een leek is, wordt de auto stand geregeld gebruikt.

nu heb ik mijn moeder een paar jaar terug de Nikon D40 kado gegeven, doordat mijn eigen camera dankzij verbouwing, stof bevat (leuke schoonpapa :frown: :( ) en ik hoogzwanger was, heb ik de camera van mijn moeder tijdelijk in gebruik.
Nu bevalt mij deze camera erg goed, helemaal met binnen fotografie en kwa snelheid in de auto stand al helemaal.

dus nu wil ik ook een nikon. alleen ga twijfelen, toch ook een D40 of een D60 of D 80

wie kan me helpen, oja tuurlijk is het ook de bedoeling dat er een tele lens bij komt liefst een 70-300

nu had dixon een leuke aanbieding met de D60 incl telelens 55-200

wie kan me advies geven'

belangrijkste is honden en kinderfotografie ( kinderen en dieren), en ik maak vaak grote uitvergrotingen, dus de pixels zijn wel belangrijk (maar die zijn hier allemaal rond de 9 a 10 geloof ik)

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: welke camera

Bericht door V70ORD5 » ma feb 23 2009 1:53 pm

@Griffon
In de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum

Als je praat over snelheid van de camera wat bedoel je daar dan mee?
- snelheid van het opstarten?
- snelheid van het scherpstellen?
- snelheid / sluitertijd?

Ik ga van de laatste uit. Tja en die heeft te maken met een aantal factoren o.a.:
- Lichtgevoeligheid van objectief
- Ingestelde ISO waarde camera

Als je veel bewogen foto's krijgt in de Automaat stand is het misschien eens makkelijk om een vast ingestelde sluitertijd in te stellen. 1/250 moet haast altijd goed zijn.
En laat de camera dan maar uitzoek wat voor diafragma daarbij hoort.

Vwb je uit te zoeken camera... (ik ga ervan uit dat je nieuw wilt)
D40 niet meer te krijgen (of je moet heel goed zoeken)
D80 druk in de uitverkoop (ook steeds moeilijker te krijgen) omdat de D90 er nu is.
D60 prima camera, helemaal niets mis mee.

Maar... kijk ff wat verder voor je bij Dixon koopt. Er zijn er meer met mooie aanbiedingen en Dixon is over het algemeen niet erg concurrerend wat betreft prijs.
http://www.cameranu.nl/artikel/9108/Nik ... 00_VR.html
Als je toch van plan bent de 70-300 aan te schaffen, doe dat dan meteen, het heeft geen nut om deze naast je 55-200 te gebruiken.
http://www.cameranu.nl/artikel/9111/Nikon_D60_Body.html
+
http://www.cameranu.nl/artikel/4022/Nik ... _Zoom.html (met scherpstel motor dus geschikt voor de D60)

Succes
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 23 2009 4:02 pm

Is het niet gewoon een kwastie van budget:

Nikon D40 Body Zwart €268.00
Nikon D60 Body €318.00
Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm VR + Nikon DX AF 55-200mm VR €581.00
Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-135mm €539.00
Nikon D60 body + Nikon DX AF-S 18-55mm VR €408
Nikon D90 Body €754.00
Nikon D90 Body + Nikon AF-S DX VR 18-105mm €933.00

Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF €268.00
Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED €428.00
Noem als voorbeeld deze 2 objectieven, ze passen goed naast elkaar, en horen qua kwaliteit bij een D60 - D90.
De objectieven van de uitgebreide D60 kit kunnen ook weer op een D40.

Eigenlijk begrijp ik dat je de camera alleen wil voor hobby en vakantie. Dan zou de goedkoopste camera de D40 al voldoende zijn. Deze heeft 6 Mp en de andere 2 hebben er 10. Meer pixels is wel beter, maar dat is voornamelijk wel verkooppraat. Voor een afdruk heb je aan 1 Mp al genoeg. En op het internet heb je aan 1 Mb soms al veel te veel.

De d40 is volgens mij gewoon volop leverbaar, maar de D80 is er bijna uit. In sommige winkels is de D80 al 150 euro duurder. Omdat er nog maar een paar zijn.
De D90 is op dit moment de top voor de amateur. Je kunt met gemak naar ISO 1600, en dan heb je zo 2 stops meer aan licht opbrengst en hoef je binnenshuis minder een flitser te gebruiken.

Op de laatste pagina van dit document staat een overzicht met de verschillen tussen alle actuele camera's.

http://home.kpn.nl/braak117/actuele%20N ... ameras.pdf pagina 27 en verder.

griffon

Bericht door griffon » ma feb 23 2009 4:59 pm

snelheid bedoel ik idd sluitertijd, ik ga dan gewoon even vanuit de autostand uit omdat vriend erook mee fotograveerd (had niet eens aan vaste handmatige stand gedacht, stom is eigenlijk heel logisch :oops: ) vind de nikon ook kwabody/knopjes prettiger
ik vind de pixels wel belangrijk omdat ik vergrotingen vaak laat afdrukken, groter dan 20 bij 30
zet amper wat op internet dus daar kijk ik niet naar, want fan is idd 1 miljoen meer dan genoeg
ik heb in een fotozaak gewerkt wet het een en ander, maar van de nieuwste modellen weet ik niks(meer van aneloog dan digitaal)

ik gebruik de canon voor mijn werk, groothoek lens10-22(erg leuk speelgoed) heb ik daarbij.

maar voorderest idd hobby, lekker buiten in de natuur wat fotograveren, de tuin, honden, katten, paarden en natuurlijk nu ook kinderen(is nog klein beweegt nog niet zo snel hahah) maar ik wil geen compact, wil ook met telelens kunnen spelen
op mijn anneloog had ik een leuke van 500 zitten, leuk speelgoed, erg handig ook met kids die hebben niks door en spelen dan leuk verder zondr dat ze gaan poseren(geld ook voor de beeste)

en heb geen budget, maar ben en blijf nederlanders als het voor een leuk goedkoop prijsje kan.........

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » ma feb 23 2009 5:18 pm

Als je toch krap zit met je buget..... (ik ga misschien vloeken ik de kerk)
Je zegt dat je Canon objectieven hebt, welliswaar voor analoog, maar ik zou toch eens uitzoeken of ze ook op een SLR passen. Vaak is dat wel zo.
Scheelt je een boel centen toch?
Tenzij je natuurlijk voor het gebruikersgemak gaat, dan moet je toch echt een Nikon aanschaffen.

Het wordt er allemaal niet makkelijker op...toch?

griffon

Bericht door griffon » ma feb 23 2009 5:33 pm

nee zit niet krab bij budget, heb geen budget en mijn canon is ook digitaal(300d)

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » ma feb 23 2009 5:48 pm

Dan moet je echt gaan kiezen of je Canon wilt blijven gebruiken inclusief objectieven, of in het geheel overstapt op Nikon.
Gezien je ervaring zal ik dan gaan voor de D60 met de objectieven die Hans voor je heeft uitgezocht:
Nikon DX AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF €268.00
Nikon AF-S VR 70-300 F4.5-5.6 G ED €428.00
Mooie set waar je alle kanten mee op kan.

griffon

Bericht door griffon » ma feb 23 2009 6:38 pm

waarom kiezen, canon is voor mijn werk, en de nikon is prive

maar ik zal eens gaan kijken naar wat mij is aan bevelen kwa lensen en camera

V70ORD5
Forumlid
Forumlid

Bericht door V70ORD5 » ma feb 23 2009 7:06 pm

Succes met het uitzoeken.
Als je eenmaal Nikon hebt en je bent er aan gewend, wil je er ook één voor je werk....

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”