bewegingsonscherpte
bewegingsonscherpte
kan iemand mij helpen?
Ik heb weleens foto's gezien van bijvoorbeeld een stationsplein waar het plein mooi scherp is, en de lopende mensen "onscherp" (bewegingsonscherpte)
Nu zou ik dit ook weleens willen proberen, heeft iemand tips, qua instelling ed.
Ik weet dat ik het zelf moet uitproberen, maar een paar tips zijn altijd handig!
Ik heb weleens foto's gezien van bijvoorbeeld een stationsplein waar het plein mooi scherp is, en de lopende mensen "onscherp" (bewegingsonscherpte)
Nu zou ik dit ook weleens willen proberen, heeft iemand tips, qua instelling ed.
Ik weet dat ik het zelf moet uitproberen, maar een paar tips zijn altijd handig!
Re: bewegingsonscherpte
Camera op een statief zetten, een afstandsbediening gebruiken en een lange sluitertijd.
Even voor de volledigheid:dragon2 schreef:Camera op een statief zetten, een afstandsbediening gebruiken en een lange sluitertijd.
die vervolgens te bereiken is door je ISO zo laag mogelijk te zetten en je diafragma zo klein mogelijk te houden (= groot f-getal).
Ook even voor de duidelijkheid,
als jij bewogen mensen ziet op je foto, die zeg maar door jou foto heen lopen, heet dat geen bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte is namelijk dat de plaat beweegt doordat jij bewogen hebt en dat wil je dus niet.
Maar inderdaad, camera op statief, laagst mogelijk ISO en ik zou echter de camera niet op diafragmavoorkeuze zetten maar op sluitertijdvoorkeuze. En dan beginnen zo rond de 15 seconden. Even kijken hoe de foto eruit ziet en dan je sluitertijd aanpassen naar het gewenste effect.
als jij bewogen mensen ziet op je foto, die zeg maar door jou foto heen lopen, heet dat geen bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte is namelijk dat de plaat beweegt doordat jij bewogen hebt en dat wil je dus niet.
Maar inderdaad, camera op statief, laagst mogelijk ISO en ik zou echter de camera niet op diafragmavoorkeuze zetten maar op sluitertijdvoorkeuze. En dan beginnen zo rond de 15 seconden. Even kijken hoe de foto eruit ziet en dan je sluitertijd aanpassen naar het gewenste effect.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:

statief
camera
12 millimeter
30 seconden
ISO 100
rood en groen filter
opname in zwart wit
lichtmeting middels de grafiek (alle kleuren)
manuele scherpstelling
Nadeel, vanwege het dubbele filter is de scherpte vrijwel geheel verdwenen. Het zou beter gaan met een 8x grijsfilter.
Ik zou eerder zeggen dat je twee soorten bewegingsonscherpte hebt. De soort waarbij de camera is bewogen en de soort waarbij het onderwerp is bewogen. En wat je daarvan wel of niet wilt dat maakt iedereen natuurlijk helemaal zelf uit. Ik kan van beide soorten bewegingsonscherpte gemakkelijk een voorbeeld verzinnen waarbij de resulterende onscherpte gewenst is.Moros schreef:als jij bewogen mensen ziet op je foto, die zeg maar door jou foto heen lopen, heet dat geen bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte is namelijk dat de plaat beweegt doordat jij bewogen hebt en dat wil je dus niet.
- Edouard
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Moros,
helaas voor jou, moet ik iJoost toch gelijk geven hoor. Voor mij is het wel degelijk "bewegingsonscherpte".
Het is makkelijk om op te merken dat bewegende personen of voorwerpen geen bewegingsonscherpte is. Maar wat is het dan wel?
Volgens Wikipedia:
Bewegingsonscherpte is in het verschijnsel dat objecten op een foto of op een video- of filmbeeld onscherp zijn als gevolg van beweging van het object en/of de camera. Dit wordt veroorzaakt doordat tijdens de beweging het object ook in de projectie in de camera beweegt en dus het fotografische vlak op meerdere plaatsen door hetzelfde object belicht wordt.
Bewegingsonscherpte treedt meestal op doordat er een te lange sluitertijd is gekozen. Dit kan echter ook een bewuste keuze van de fotograaf zijn geweest om zo een bijzonder effect te creëren.
Handig om te weten dat de langste sluitertijd uit de hand, bepaald wordt door het brandpuntsafstand van het gebruikte objectief (kleinbeeld) 400mm (altijd naar beneden afronden) 1/500sec.
Laten we het houden op gewenste en ongewenste bewegingsonscherpte.
Met vriendelijke groet,
Edouard
helaas voor jou, moet ik iJoost toch gelijk geven hoor. Voor mij is het wel degelijk "bewegingsonscherpte".
Het is makkelijk om op te merken dat bewegende personen of voorwerpen geen bewegingsonscherpte is. Maar wat is het dan wel?
Volgens Wikipedia:
Bewegingsonscherpte is in het verschijnsel dat objecten op een foto of op een video- of filmbeeld onscherp zijn als gevolg van beweging van het object en/of de camera. Dit wordt veroorzaakt doordat tijdens de beweging het object ook in de projectie in de camera beweegt en dus het fotografische vlak op meerdere plaatsen door hetzelfde object belicht wordt.
Bewegingsonscherpte treedt meestal op doordat er een te lange sluitertijd is gekozen. Dit kan echter ook een bewuste keuze van de fotograaf zijn geweest om zo een bijzonder effect te creëren.
Handig om te weten dat de langste sluitertijd uit de hand, bepaald wordt door het brandpuntsafstand van het gebruikte objectief (kleinbeeld) 400mm (altijd naar beneden afronden) 1/500sec.
Laten we het houden op gewenste en ongewenste bewegingsonscherpte.
Met vriendelijke groet,
Edouard
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
15 seconden is wel heel erg lang, dan heeft iemand die normaal loopt al gauw 12-18 meter afstand afgelegd. Is er weinig van terug te zien, of in ieder geval in een zodanig schimmig spel dat het beeld er ook niet echt creatief fraai uitziet. Dat laat bijv. het voorbeeld van Hans Braakhuis zien die er nog een schepje bovenop doet met 30 seconden.Moros schreef:En dan beginnen zo rond de 15 seconden. Even kijken hoe de foto eruit ziet en dan je sluitertijd aanpassen naar het gewenste effect.
Het lijkt nog heel wat 30 seconden tegenover 15, maar het is slechts een factor 2 verschil.
Afhankelijk van de afstand tot het object en eigen voorbeelden die ikzelf heb gemaakt, kom je beter uit met sluitertijden tussen pakweg 1/2 en 1/15 seconde. Dan heb je nog herkenbaarheid van personen als vorm, maar heb je "vegen" van armen en benen.
Iemand die aan de vrij langzame kant loopt legt ongeveer 1 meter per seconde af. Bij een 1/2 seconde krijg je dus een veeg van 50 cm. Bij 1/15 seconde van een kleine 7 cm
Voorbeeld opname Sigma 10-20mm/4-5.6 --- @10mm --- 1/13 sec / f 5.6

Vriendelijke groet, Léon Obers
Bij 15 seconden zie je geen mensen meer lopen, die zijn "opgelost" door de lange sluitertijd. Bij 1/15 seconde krijg je een mooie "bewegingsonscherpte". Bij groothoek en een vaste hand kun je 1/15 uit de hand doen. Anders een statief gebruiken.Moros schreef:Ook even voor de duidelijkheid,

Met mijn Rolleicord met 1/15 seconde uit de hand.

Met mijn Rolleicord met 1 seconde vanaf een statief.

Met mijn Rolleicord met 15 seconden vanaf een statief.
PS. Ik had de reactie van Léon niet gezien, een beetje dubbel op dus. . . .
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Maakt niet uit, dan is het dubbel zo goed in de oren te knopen in welke range die sluitertijden liggen.

Vriendelijke groet, Léon Obers