Hallo,
ik heb even een vraagje over de brandpuntsafstand van mijn 8700.
De gaat van 8.9 t/m 71.2mm. Maar als ik naar de foto's kijk die op 8.9 zijn gemaakt zie ik geen fisheye effect.
Nu ben ik er van overtuigd dat mijn Coolpix brandpunten totaal anders zijn dan een dSLR. Klopt dit?
----
ik heb de foto's op flickr geplaatst
Brandpuntafstand Coolpix 8700
Brandpuntafstand Coolpix 8700
Laatst gewijzigd door Daniël op za feb 28 2009 5:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Brandpuntafstand Coolpix 8700
DC,
Ik kan jouw foto's niet zien maar,
een groothoek lens hoort geen fish-eye effect te hebben,
alleen het steile perspectief als je dichtbij het onderwerp komt.
Bedenk ook dat de sensor in een compactkamera vaak veel kleiner is dan een D-SLR,
de brandpuntafstanden zijn (voor eenzelfde beeldhoek) dan ook anders.
Groeten, Gijs
Ik kan jouw foto's niet zien maar,
een groothoek lens hoort geen fish-eye effect te hebben,
alleen het steile perspectief als je dichtbij het onderwerp komt.
Bedenk ook dat de sensor in een compactkamera vaak veel kleiner is dan een D-SLR,
de brandpuntafstanden zijn (voor eenzelfde beeldhoek) dan ook anders.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do feb 26 2009 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
niet meer relevant
Laatst gewijzigd door Daniël op vr feb 27 2009 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dus eigenlijk is de vaste lens een groothoek lens.
Ik heb wel verloopringen om er een fisheye op te zetten.
Maar dus eigenlijk is de brandpunt dus hetzelfde. Ik snap het punt met het verschuiven van de lens je brandpunt veranderd.
Maar ik had er zo mijn vraagtekens mee. Er was namelijk op de forum meerdere malen gesproken over welke brandpunten je het meeste fotografeert. Dus dit was ik ook even aan het nakijken.
Maar dan weet ik zo genoeg.
Ik heb wel verloopringen om er een fisheye op te zetten.
Maar dus eigenlijk is de brandpunt dus hetzelfde. Ik snap het punt met het verschuiven van de lens je brandpunt veranderd.
Maar ik had er zo mijn vraagtekens mee. Er was namelijk op de forum meerdere malen gesproken over welke brandpunten je het meeste fotografeert. Dus dit was ik ook even aan het nakijken.
Maar dan weet ik zo genoeg.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
De Coolpix 8700 heeft een cropfactor van 3,93 en de beeldhoek van de zoomlens van 8.9-71.2mm lens komt overeen met een beeldhoek van een 35-280mm lens op een FF camera als de D700.
Dus echte groothoek heb je niet met die camera (hoewel 35mm op FF nog wel als groothoek wordt gerekend, maar voor mij begint dat pas bij 28mm).
Dus echte groothoek heb je niet met die camera (hoewel 35mm op FF nog wel als groothoek wordt gerekend, maar voor mij begint dat pas bij 28mm).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
de cropfactor begrijp ik.
Ik wist alleen niet dat de 8700 zo'n grote crop had.
Beide bedankt voor de info
Ik wist alleen niet dat de 8700 zo'n grote crop had.
Beide bedankt voor de info