Omloop Het Nieuwsblad

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Axelred

Omloop Het Nieuwsblad

Bericht door Axelred » za feb 28 2009 7:42 pm

Enkele sportfoto's van de Omloop Het Nieuwsblad die vandaag gereden werd. Gefietst werd er van Gent naar Gent en ik was erbij. Het zijn mijn eerste foto's van dat genre. Ik sta dus open voor alle opmerkingen. Mijn grootste probleem vond ik de scherpte van de foto's. Ik las ergens dat je moet streven naar minstens 1/500 ste seconde, maar met dit grijze weer was dit wel hoog gemikt. De foto's werden gewoon te donker.
Ik heb toch geprobeerd zo dicht mogelijk in de buurt te komen, oa. door de iso naar 400 op te trekken bij sommige foto's. Gevolg was ook dat ik de lensopening moest vergrotende waardoor de scherptediepte niet goed was. Kortom : ik ben er niet uit hoe ik dit best aanpak. Tips ?
(PS. ik moet het wel doen met manuele scherpstelling op mijn tele en op mijn 50 mm lens die ik gebruikt heb. Investeren in betere lenzen is een optie, maar ik wil toch eerst proberen om de beste resultaten te halen uit het materiaal dat ik al bezit)
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
als ik wil investeren in lenzen voor dit soort foto's, welke lenzen zou ik dan best kiezen ?
groetjes, Axel

luc
Forumlid
Forumlid

Re: Omloop Het Nieuwsblad

Bericht door luc » za feb 28 2009 9:17 pm

Wielersport kan best lastig zijn vooral als je langs de kant staat (Pro's) rijden vaak mee achter op een motor wat het een stuk makkelijker maakt.
Ze fotograferen vanaf de motor maar stappen ook regelmatig af dat maakt de kans op mooie platen veel groter.

Je composities doen een beetje vreemd aan ik raad dat je veel getwijfeld hebt tussen liggend of staand.
Meetrekken vanuit een binnen bocht kan ook erg mooie platen opleveren met nog veel dynamiek er in.

In het algemeen kun je stellen dat je voor wielersport snel glas nodig hebt f2.8 maar je kunt ook met minder best wel tot goede resultaten komen. Een fill flitsje op rear hier en daar kan soms ook wonderen doen.

Maar denk ook eens aan details of emoties bij start/finish of juist alleen het volk wat als toeschouwer komt levert al vaak geweldige platen op.

Blijft een feit dat jouw foto's van de omloop van het nieuwsblad beter zijn dan de mijne om dat ik er niet was :) .

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Axelred

Re: Omloop Het Nieuwsblad

Bericht door Axelred » di mar 03 2009 7:18 pm

luc bedankt voor je reactie en je tips.
Snel glas is duur. Ik ga eerst afwachten hoe vaak ik dit soort foto's ga nemen, en dan zullen we wel zien of ik hierin wil investeren. Momenteel is het manneke de zwakste schakel, wegens te weinig ervaring. Eerst wat oefenen :wink:
Manueel scherpstellen is heel moeilijk met wielrenners, dat is in elk geval zeker !
groeten, axel

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”