cd rot

Discussies over fotobewerking en archivering
roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

cd rot

Bericht door roel » zo nov 12 2006 4:15 pm

Gericht op de opslag van foto's hier een verhelderend stuk over cd-rot:

http://www.homedvd.nl/cdrot.html

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo nov 22 2006 4:29 pm

Een heel zinvol en duidelijk artikel
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di feb 06 2007 1:48 pm

Lectori salutem,

Momenteel volg ik een beginnerscursus fotografie, ofschoon het voor mij veel gesneden koek is, ben ik van mening dat het tijd werd voor een goede basis. Ook zijn er altijd handige, leuke en goede tips over te gebruiken materialen. De tip die werd gegeven over opslag van opnamen op CD is dat de volgende cd-r bijzonder goed is. De fabrikant geeft 30 jaar garantie en vele profs gebruiken ze (tenminste dat is mij verteld). Ok wat heb je aan garantie als je opnamen pleite zijn maar goed.
Het betreft:

Fuji digital photo CD-R 700Mb / 80 Min. 52x

De beschrijfbare zijde is zwart van kleur en hierdoor schijnt deze minder hinder te ondervinden van UV etc.
Goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb is € 7,= incl. BTW voor een 10 pack jewelcase als je tenminste 10 10 packs besteld. Komen dan nog wel € 5,50 verzendkosten bij. Dit vervalt als je bestelbedrag meer is dan € 120,=. www.opus.nl

Doet er uw voordeel mee enneuh ik ben slechts een boodschapper.....

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

opslag op lange termijn

Bericht door reneo57 » do feb 08 2007 5:55 pm

een stukje uit http://www.dedigitalerevolutie.tv/toontext.asp?id=17894

Voor de opslag op lange termijn van belangrijke gegevens en bestanden (bijvoorbeeld je verzameling digitale foto's) is het onverstandig te vertrouwen op cd's en dvd's.
Deze waarschuwing heeft Kurt Gerecke, een opslagexpert in dienst van IBM Duitsland, gegeven. Gerecke onderzocht honderden schijfjes, en kwam tot de conclusie dat zelfgebrande cd's maar een korte levensduur hebben.
Het probleem zit hem in de zachte laag waarop bij cd-r en cd-rw schijfjes de informatie door de brander wordt weggeschreven. Deze laag blijkt verre van slijtvast. Hitte, zonlicht, vette vingers en de inkt die gebruikt is om het etiket te beschrijven tasten de laag aan, en breken deze langzaam maar zeker af. De meeste gebrande cd's hebben een levensduur van niet meer dan vijf jaar. Bij goedkopere cd's beginnen de problemen al bij twee jaar. Cd's die je gevuld met programma's of muziek koopt gaan langer mee, omdat deze over een harde laag beschikken.
Kun je er iets aan doen?
Aan de cd-rot, zoals de slijtage van cd's heet, is weinig te doen. Je kunt het proces hoogstens wat vertragen door de schijfjes op een donkere plaats met een constant koele temperatuur te bewaren. De luchtvochtigheid mag ook niet meer dan vijftig procent bedragen. Verder is het verstandig ze alleen aan de rand vast te pakken en ze na gebruik weer veilig in een doosje op te bergen. Dit laatste bij voorkeur in een afgesloten doosje, zodat de cd in het donker bewaard wordt.
Het is ook heel belangrijk niets op de schijfjes te schrijven of te plakken. Titelinformatie op de schijf schrijven is aantrekkelijk, maar de inkt heeft een verwoestende uitwerking op de cd of dvd.
IBM-techneut Gerecke is ook niet kapot van andere digitale opslagmedia. Ook harde schijven en usb-sticks zijn aan slijtage onderhevig en gaan minder lang mee dan je zou denken. Gerecke heeft nog het meeste vertrouwen in de ouderwetse magnetische tapes. Deze gaan 30 tot 100 jaar mee.

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » do feb 08 2007 6:21 pm

Ergens snap ik het niet, in deze tijd geen goed opslag middel, het is toch te gek voor woorden.
Ze vinden nog tekeningen op rotsen van een 1000000 jaar terug!Dat was nog eens opslaan op langere termijn.:wink:

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do feb 08 2007 8:34 pm

reneo57 schreef:Ergens snap ik het niet, in deze tijd geen goed opslag middel, het is toch te gek voor woorden.
Ze vinden nog tekeningen op rotsen van een 1000000 jaar terug!Dat was nog eens opslaan op langere termijn.:wink:
Gewoon enen en nullen in de rotsen hakken :shock:

Zonder gekheid. Ik heb (nog) geen last van defecte CD's.
Ik heb CD's geschreven misschien wel 15 jaar geleden, kan ik nog lezen.
Als je MMORE CD's koopt vraag je om problemen omdat die uit de doos al rot zijn. Een goede CD gaat vele jaren mee.

Er is op het gebied van conserveren maar 1 garantie, dat dingen stuk gaan. Ik heb bij een bedrijf een omgeving neergezet die alle digitaal uitgebrachte (Nederlandse) publicaties bewaard en zodoende weet ik dat er voor dit soort zaken een prima oplossing bestaat.
Ik zou me meer zorgen maken om het bestandsformaat als om de drager.

HenkG
Forumlid
Forumlid

CD-R(ot)

Bericht door HenkG » zo feb 11 2007 12:48 pm

Type bij Google cd rot in en je vindt een groot aantal artikelen over het onderwerp. In één van deze berichten vond ik dat Mam-E (voorheen Mitsui) de enige (voor wat dat waard is) fabrikant is die garantie geeft op de levensduur van CD-r en DVD-r. CD-r van 100 tot 200 jaar afhankelijk van de versie silver of gold en 70 jaar voor de DVD-r. Wel zijn ze wat duurder dan 'gewone' schijfjes.
Ik kan me voorstellen dat je selectief gebruikmaakt van de duurdere versies. Bijvoorbeeld voor het opslaan van je foto's...

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo feb 11 2007 12:53 pm

waarom koop je niet gewoon een externe hardeschijf vor je backup? je hebt ze al voor 0.50 cent per GB...

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo feb 11 2007 12:59 pm

Smilda.NET schreef:waarom koop je niet gewoon een externe hardeschijf vor je backup? je hebt ze al voor 0.50 cent per GB...
Externe hardeschijf heb ik ook,maar dat is toch niet iets om je foto's echt lang en veilig op te bewaren. :roll:

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » zo feb 11 2007 2:31 pm

reneo57 schreef: Externe hardeschijf heb ik ook,maar dat is toch niet iets om je foto's echt lang en veilig op te bewaren. :roll:
Waarom is dat niet veilig dan. :!: :!: :!:
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » zo feb 11 2007 3:26 pm

The-Boss schreef:
reneo57 schreef: Externe hardeschijf heb ik ook,maar dat is toch niet iets om je foto's echt lang en veilig op te bewaren. :roll:
Waarom is dat niet veilig dan. :!: :!: :!:

Alles wat met je C schijf kan gebeuren kan ook met die schijf, virus enz enz.

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » zo feb 11 2007 7:55 pm

reneo57 schreef:
Smilda.NET schreef:waarom koop je niet gewoon een externe hardeschijf vor je backup? je hebt ze al voor 0.50 cent per GB...
Externe hardeschijf heb ik ook,maar dat is toch niet iets om je foto's echt lang en veilig op te bewaren. :roll:
Harde schijf is HET medium om je foto's goed op te bewaren voor de consument. Er zijn betere oplossingen, maar dan praat je over serieus geld.

Een goedkoop NAS apparaat met 2 gespiegelde schijven (RAID-1) doet het heel goed.

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo feb 11 2007 8:16 pm

ik heb gewoon een externe schijf die ik een keer in de x weken aankoppel, en een goede virusscanner.
Toch is mijn mening dat je niet echt bang hoeft te zijn voor virussen, deze zijn vaak gemaakt ter platlegging van een systeem of ter inwinning van informatie uit bepaalde bestanden...

virussen die doelloos bestanden beschadigen ben ik nog niet tegengekomen, ze worden bijna altijd met een doel geschreven...

dragon2

Bericht door dragon2 » zo feb 11 2007 10:53 pm

Ik heb al 2 externe schijven stuk. Die moet je dus ook weer back-uppen. Ik heb nu (even tellen) 5 schijven ingebouwd in mijn laptop en pc, en 7 externe harde schijven, waarvan dus 2 stuk. Even 160GB-300GB backuppen is geen pretje :? Maar ik heb genoeg kapotte cd's, waaronder ook de dure kodak (gouden) cd's bv. Ik zet het allemaal maar zowel op schijf als op dvd....

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » zo feb 11 2007 11:07 pm

tip, koop niet de zogenaamd beste grootste schrijven... gewoon 5400rpm ipv 7200... en geen 300 gb maar 200...

geen rommel die het uiterste vraagt van je schrijf, maar gewoon schijven die rustig aan je backup schrijft... heerlijk betrouwbaar is mijn ervaring...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”