Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Nikon D80. Nu zou ik graag advies wilen omtrent de aanschaf van Adobe Elements 7 of het programma van Nikon Capture NX 2
Welke van de twee is het meest aan te bevelen.
Adobe Elements 7 of Capture NX2
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Adobe Elements 7 of Capture NX2
Capture NX2 heeft (zeer) beperkte mogelijkheden wat betreft het bewerken van (delen van) foto's, maar is daarintegen superieur aan het bewerken van NEF's. Met Caputure bewerk je dus de hele foto (witbalans, belichting) en met Elements kun je ook delen aanpassen.
Met Elements 7 kun je bv (als je meerdere opnamen maakt) personen voor een object makkelijk wegpoetsen of panorama's maken, da's in Capture onmogelijk
Met Elements 7 kun je bv (als je meerdere opnamen maakt) personen voor een object makkelijk wegpoetsen of panorama's maken, da's in Capture onmogelijk
Ga jij dan eerst maar eens wat beter naar Capture NX2 kijken.sumar schreef:Capture NX2 heeft (zeer) beperkte mogelijkheden wat betreft het bewerken van (delen van) foto's, maar is daarintegen superieur aan het bewerken van NEF's. Met Caputure bewerk je dus de hele foto (witbalans, belichting) en met Elements kun je ook delen aanpassen.
Nee, het echte photoshop werk zit niet in NX2, daar is het ook niet voor ontworpen.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik kan je ervaring niet inschatten. Waarschijnlijk fotografeer je in Jpeg? Lekker met Photoshop Elements beginnen, prima programma en toegankelijker voor beginners.amta schreef:Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Nikon D80.
Als je later ook in Nef gaat schieten kun je altijd nog NX er bij proberen.
- Edouard
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Photoshop Elements is een prima bewerkingsprogramma, helemaal niks mis mee,
alhoewel veel "amateurs" hier hun neus voor ophalen.
Nadat ikzelf een half jaartje met CS2 "gewerkt" had, heb ik snel PSE 6 gekocht,
waar ik dik tevreden over ben. Ook NEF/RAW opnames kunnen via PSE6 bewerkt worden.
Dus ik neem aan dat PSE 7 dat ook moet kunnen. Dus voor NEF heb je Capture NX2, toch zeker in het begin, niet echt nodig.
Succes met je keuze!
Groetjes,
Edouard.
alhoewel veel "amateurs" hier hun neus voor ophalen.
Nadat ikzelf een half jaartje met CS2 "gewerkt" had, heb ik snel PSE 6 gekocht,
waar ik dik tevreden over ben. Ook NEF/RAW opnames kunnen via PSE6 bewerkt worden.
Dus ik neem aan dat PSE 7 dat ook moet kunnen. Dus voor NEF heb je Capture NX2, toch zeker in het begin, niet echt nodig.
Succes met je keuze!
Groetjes,
Edouard.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het is niet Adobe Elements 7 of Capture NX2, voor mij is het Adobe Elements en Capture NX2
Dank voor jullie reacties!
Ik zal eerst eens starten met Elements omdat deze kennelijk voor beginners gemakkelijker is.
Ik ging er van uit dat Capture beter was omdat deze ook van NIKON is, maar dat was een
verkeerde gedachte.
Ik zal eerst eens starten met Elements omdat deze kennelijk voor beginners gemakkelijker is.
Ik ging er van uit dat Capture beter was omdat deze ook van NIKON is, maar dat was een
verkeerde gedachte.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wie zegt dat?amta schreef:Ik ging er van uit dat Capture beter was omdat deze ook van NIKON is, maar dat was een
verkeerde gedachte.
Je kan ze eigenlijk niet echt vergelijken. Capture NX is een RAW converter met extra opties. PhotoShop is een teken/bewerkingsprogramma dat ook RAW foto's kan inlezen.
Als de foto's die je schiet niet al te veel nabewerking nodig hebben op pixel-niveau, dan is Capture veel geschikter. Het programma haalt beter het beeld naar voren dat jij gemaakt hebt dan welk programma ook. De reden dat veel mensen de twee naast elkaar gebruiken heeft hier ook mee te maken: ze vullen elkaar prima aan.