De D200 dient toch naast al die mooie SB600/800-flitsers ook een oude flitser uit het analoge tijdperk te kunnen aansturen? Ik heb een oude flitser met een slaafje eraan(en reageert dus op het flitslicht van de ingebouwde flitser van de D200). De flitser gaat niet op het juiste moment af. (niet sychroon dus).
Heb geëxpeirimenteerd met diverse instellingen met de commanderstand maar kom niet tot de instelling waarbij de flitser op het juiste moment af gaat. Weet iemand een oplossing? Of is iemand ervaringsdeskundige?
D200: oude flitser+slaafje aansturen, hoe?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D200: oude flitser+slaafje aansturen, hoe?
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
- gijs sandberg
- Clublid
Re: D200: oude flitser+slaafje aansturen, hoe?
Tuur,
Als je de losse flitser (in manual stand) wilt laten afgaan, zou ik de flitser op de kamera ook in manual zetten.
Zet evt commander stand UIT, dit is tbv het Nikon CLS system.
Tip: experimenteer eerst in alles manual, daarna kan je experimenteren met autmatieken.
Groeten Gijs
Als je de losse flitser (in manual stand) wilt laten afgaan, zou ik de flitser op de kamera ook in manual zetten.
Zet evt commander stand UIT, dit is tbv het Nikon CLS system.
Tip: experimenteer eerst in alles manual, daarna kan je experimenteren met autmatieken.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Juist de automatieken werken niet met slave en een oude flitser.
Nikon flitsers geven in die auto-standen een eerste meetflits af voordat de eigenlijke flits plaats heeft. Dus twee flitsen (of zelfs meer afhankelijk van de instellingen).
Een slave reageert op die eerste vóór-flits, waardoor de andere flitser afgaat voordat de opname genomen wordt, en in die paar milliseconden niet meer opgeladen kan worden om ook bij de opname zelf dan nog een flits af te geven.
Nikon flitsers geven in die auto-standen een eerste meetflits af voordat de eigenlijke flits plaats heeft. Dus twee flitsen (of zelfs meer afhankelijk van de instellingen).
Een slave reageert op die eerste vóór-flits, waardoor de andere flitser afgaat voordat de opname genomen wordt, en in die paar milliseconden niet meer opgeladen kan worden om ook bij de opname zelf dan nog een flits af te geven.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Beste Gijs en Léon,
Bedankt voor jullie reactie. Ik wilde denk ik te graag die commanderstand uitproberen zonder eerst na te denken over wat je met een oude flitser kan op de moderne technieken van onze D200. TUURlijk. Eerst alles op manual uitproberen. Had ik ook best zelf kunnen verzinnen
Jullie hebben me bewust gemaakt van hoe dit inderdaAD WERKT. Ik ga het meteen uitproberen!
Tuur
Bedankt voor jullie reactie. Ik wilde denk ik te graag die commanderstand uitproberen zonder eerst na te denken over wat je met een oude flitser kan op de moderne technieken van onze D200. TUURlijk. Eerst alles op manual uitproberen. Had ik ook best zelf kunnen verzinnen

Jullie hebben me bewust gemaakt van hoe dit inderdaAD WERKT. Ik ga het meteen uitproberen!
Tuur
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"