Capture NX of upgrade naar Photoshop CS2?
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Capture NX of upgrade naar Photoshop CS2?
Ik doe hevig mijn best om een afgewogen keuze te maken tussen de aanschaf van Capture NX of een upgrade van Photoshop 6 naar CS2. Ik lees op verschillende engelstalige en nederlandstalige fora positieve berichten over Capture. Een niet onbelangrijk argument zijn de kosten: de upgrade naar CS2 is twee keer zo kostbaar als de aanschaf van NX. Zou een goede keuze kunnen zijn: Capture NX naast PS6?
Wie kan er, op basis van zo'n min of meer algemene vraag, iets zinnigs zeggen?
Wie kan er, op basis van zo'n min of meer algemene vraag, iets zinnigs zeggen?
-
- Forumlid
Zoals altijd hangt het weer af van wat je wilt...
Wil je alleen technische verbetering van je foto's dan zou ik Capture NX aanraden, wil je meer, dus ook bomen weghalen die uit hoofden groeien en zo, dan zou ik PSCS2 nemen.
De meningen zijn verdeeld maar volgens mij is Capture NX meer voor fotografen, en PSCS2 meer voor beeldbewerkers, grafici etc.
Wil je alleen technische verbetering van je foto's dan zou ik Capture NX aanraden, wil je meer, dus ook bomen weghalen die uit hoofden groeien en zo, dan zou ik PSCS2 nemen.
De meningen zijn verdeeld maar volgens mij is Capture NX meer voor fotografen, en PSCS2 meer voor beeldbewerkers, grafici etc.
Heb afgelopen donderdag Capture NX aangeschaft bij Fimex in Purmerend.
Was nog niet eens zo gemakkelijk aan te kopen, maar ze kregen net nieuwe voorraad binnen.
Na installatie op mijn laptop kwam ik er al snel achter dat 512 MbRAM te weinig was. Dus 512Mb erbijgekocht. Nu draait e.e.a. perfekt.
Ben tot nu toe zeer tevreden met Capture NX.
OP mijn PC draaide het zeer langzaam. Bleek de PC het niet aan te kunnen. Omdat de geldkraan toch al open stond ook maar een nieuwe PC met snelle processor en 1GB aan RAMgeheugen aangeschaft.
Hou met aanschaf van deze software dus rekening met je hardware.
Evert
Was nog niet eens zo gemakkelijk aan te kopen, maar ze kregen net nieuwe voorraad binnen.
Na installatie op mijn laptop kwam ik er al snel achter dat 512 MbRAM te weinig was. Dus 512Mb erbijgekocht. Nu draait e.e.a. perfekt.
Ben tot nu toe zeer tevreden met Capture NX.
OP mijn PC draaide het zeer langzaam. Bleek de PC het niet aan te kunnen. Omdat de geldkraan toch al open stond ook maar een nieuwe PC met snelle processor en 1GB aan RAMgeheugen aangeschaft.
Hou met aanschaf van deze software dus rekening met je hardware.
Evert
Hoi HenkG,
Je schreef in je opening:
Upgraden naar CS2 is alleen mogelijk via legale PS CS ( ook wel PS 8 genoemd)
Dan kan je voor een gereduceert bedrag( pfffff..... ,wat heet?) een CS2 aanschaffen.
Upgraden via PS 6 ga je niet voor elkaar krijgen via Adobe. Dus je zal dan het volle en vaak onbetaalbare pond moeten op brengen voor de Legale aankoop van CS 2.
Sorry voor het slechte nieuws.
Mvrgr,
Martin.
Je schreef in je opening:
Ik neem aan dat je met upgraden het over de legale manier hebt via de site van AdobeCapture NX of een upgrade van Photoshop 6 naar CS2.

Upgraden naar CS2 is alleen mogelijk via legale PS CS ( ook wel PS 8 genoemd)
Dan kan je voor een gereduceert bedrag( pfffff..... ,wat heet?) een CS2 aanschaffen.
Upgraden via PS 6 ga je niet voor elkaar krijgen via Adobe. Dus je zal dan het volle en vaak onbetaalbare pond moeten op brengen voor de Legale aankoop van CS 2.
Sorry voor het slechte nieuws.
Mvrgr,
Martin.
- HenkG
- Forumlid
Capture NX of upgrade naar CS2?
Beste Martin,
Op de site van Adobe nagezocht: een upgrade van Photoshop CS, Photoshop 7 of eerdere versies naar CS2 kost 296,31 euro. En dat betreft de NL - Windowsversie. En uiteraard bedoelde ik de legale versie... Nikon Capture NX varieert in prijs van 139 tot ongeveer 200 euro.
Overigens ben ik ook benieuwd naar waarom 'Hub' de voorkeur geeft aan CS2.
Groet,
Henk
Op de site van Adobe nagezocht: een upgrade van Photoshop CS, Photoshop 7 of eerdere versies naar CS2 kost 296,31 euro. En dat betreft de NL - Windowsversie. En uiteraard bedoelde ik de legale versie... Nikon Capture NX varieert in prijs van 139 tot ongeveer 200 euro.
Overigens ben ik ook benieuwd naar waarom 'Hub' de voorkeur geeft aan CS2.
Groet,
Henk
Als je al Photoshop CS hebt, of een latere versie dan 5, zou ik voor Capture kiezen. Het werkt sneller en gebruiksvriendelijker dan Photoshop. Ik gebruik Photoshop al jaren, maar sinds ik Capture NX heb, eigenlijk alleen nog maar om foto's echt te retoucheren. Voor kleine correcties in kleur, contrast enz. voor mij alleen nog maar Capture NX.
- HenkG
- Forumlid
Alle antwoorden overwegend en alle voors en tegens op een rijtje heeft me doen besluiten Capture NX aan te schaffen. Photoshop 6 gebruik ik dan om te retoucheren en zo (voor zover nodig... ) Een voor mij belangrijk argument: ik werk nu met een legale versie van PS. Als ik alle upgrades intussen had aangeschaft was ik heel veel geld verder geweest. En over een poosje komt ongetwijfeld de volgende upgrade. De positieve geluiden over NX en de wat aangenamer prijs hebben de weegschaal doen kantelen...
Overigens: lezers van Zoom (€ 3,75) krijgen bij Omnifoto.nl de eerste keer de verzendkosten (€ 10,-) gecompenseerd. 137 euro kost NX me nu. Ik heb ook prijzen van rond de 200 euro gezien... Niet bedoeld als reclame, maar toch het vermelden waard...
Overigens: lezers van Zoom (€ 3,75) krijgen bij Omnifoto.nl de eerste keer de verzendkosten (€ 10,-) gecompenseerd. 137 euro kost NX me nu. Ik heb ook prijzen van rond de 200 euro gezien... Niet bedoeld als reclame, maar toch het vermelden waard...