LR: opslaan als?
LR: opslaan als?
Lightroom vraagje wat betreft het opslaan van foto's.
Ik zit al een poosje te prutsen met Lightroom. Dit programma is voor mij nieuw.
Daar ik wel Photoshop CS3 ken, zijn de bewerkingsopties in dit programma mij wel duidelijk.
Maar ik mis in alle info en uitleg bij dit programma wel een functioneel onderwerp, namelijk hoe je een foto wegschrijft.
Voor de tijd dat Lightroom er was, opende ik RAW bestanden in Photoshop en sloeg die op als TIFF, zodat ik geen kwaliteitsverlies heb.
Dit doe ik nog steeds, maar vraag me nu af of dat allemaal nog wel nodig is.
Het grote nadeel hiervan is dat je zo machtig veel tijd kwijt bent met het omzetten van RAW naar TIFF.
Nu Lightroom.
Je haalt een RAW foto op, je bewerkt deze wat in Lightroom, en dan?
Sla je deze ook op als TIFF (naast je RAW origineel) of doe je dat alleen als je met de foto nog bewerkingen wilt uitvoeren in CS3?
Of met andere woorden; sla je alleen het RAW bestand op plus het XMP bestandje als je de foto verder toch niet gebruikt?
En dan is er nog DNG....?
Ik zit al een poosje te prutsen met Lightroom. Dit programma is voor mij nieuw.
Daar ik wel Photoshop CS3 ken, zijn de bewerkingsopties in dit programma mij wel duidelijk.
Maar ik mis in alle info en uitleg bij dit programma wel een functioneel onderwerp, namelijk hoe je een foto wegschrijft.
Voor de tijd dat Lightroom er was, opende ik RAW bestanden in Photoshop en sloeg die op als TIFF, zodat ik geen kwaliteitsverlies heb.
Dit doe ik nog steeds, maar vraag me nu af of dat allemaal nog wel nodig is.
Het grote nadeel hiervan is dat je zo machtig veel tijd kwijt bent met het omzetten van RAW naar TIFF.
Nu Lightroom.
Sla je deze ook op als TIFF (naast je RAW origineel) of doe je dat alleen als je met de foto nog bewerkingen wilt uitvoeren in CS3?
Of met andere woorden; sla je alleen het RAW bestand op plus het XMP bestandje als je de foto verder toch niet gebruikt?
En dan is er nog DNG....?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: LR: opslaan als?
Dan doe je niets. Pas als je weet wat je met een foto wilt doen, dan doe je weer wat. Wil je ze laten printen, dan naar JPG exporteren met bepaalde instellingen. Naar het web: JPG met wat andere instellingen. Verder bewerken: eerst exporteren naar TIFF of zo, en dan verder.Ome Jan schreef:Nu Lightroom.
Een NEF/RAW bestand kun je niet opslaan. De aanpassingen worden automatisch in een database achtig systeem opgeslagen en op een preview toegepast. Het is juist de kracht van RAW dat het origineel nooit veranderd. XMP sidecar files zijn alleen nodig voor het overhevelen van de raw bewerkingen naar bijv PS en bij inschakeling kan het LR sterk vertragen kijk hier dus mee uit.
Je hoeft dus alleen maar te exporteren als dat nodig is naar bijv. JPG of Tiff.
Luc.
Je hoeft dus alleen maar te exporteren als dat nodig is naar bijv. JPG of Tiff.
Luc.
Hoe bedoel je dit, deze bestanden zijn toch je origineel?luc schreef:Een NEF/RAW bestand kun je niet opslaan.
Deze zet je toch eerst op je harde schijf en dan importeren met Lightroom?
Ik heb inmiddels mijn eerste JPG foto omgezet, Lightroom maakt een extra mapje aan waar hij deze foto inzet.Je hoeft dus alleen maar te exporteren als dat nodig is naar bijv. JPG of Tiff..
Ik merk dat ik nog veel moet oefenen met dit programma maar soms zit het vast op logische dingen (achteraf gezien hehe)
En dat omzetten doe je dan in de sRGB kleurruimte?
Ome Jan schreef:luc schreef:Een NEF/RAW bestand kun je niet opslaan.
Hoe bedoel je dit, deze bestanden zijn toch je origineel?
Deze zet je toch eerst op je harde schijf en dan importeren met Lightroom?
Ik bedoel dat veranderingen niet in de nef worden opgeslagen een nef blijft altijd de originele file die uit de camera komt de raw editor laat een preview zien van de nef met de toegepaste instellingen.
Je hoeft dus alleen maar te exporteren als dat nodig is naar bijv. JPG of Tiff..
Ik heb inmiddels mijn eerste JPG foto omgezet, Lightroom maakt een extra mapje aan waar hij deze foto inzet.
Ik merk dat ik nog veel moet oefenen met dit programma maar soms zit het vast op logische dingen (achteraf gezien hehe)
En dat omzetten doe je dan in de sRGB kleurruimte?
Of in een andere kleurruimte maar als het voor publicatie op het web is zou ik gewoon lekker sRGB aanhouden.
Luc
Bedankt Luc, ik ga weer verder met mijn reis door Lightroom en als er weer wat is waar ik niet uitkom meld ik me weer 

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je een beeld exporteert, krijg je een heel dialoogscherm met instelbare mogelijkheden. Zoals plaats (map), bestandsformaat, kleurruimte, resolutie en nog veel meer.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Een bijzonder prettige (helaas wel DURE) manier om LR te leren kennen vind ik:
http://www.kelbytraining.com
In het (USA)Engels, maar wel door Matt Kloskowski!
http://www.kelbytraining.com
In het (USA)Engels, maar wel door Matt Kloskowski!
Willem.
Is er geen speciale LR-training bij de fotovakschool of foto-acedemie ofzo?
Iemand uit de buurt mag ook
Nog een vraagje; als je foto's importeert, kan je aan de serie nog wat gegevens meegeven, zoals copyright, naam en adres, website.
Is dit niet op te slaan als template omdat dit telkens terugkomt?
Iemand uit de buurt mag ook

Nog een vraagje; als je foto's importeert, kan je aan de serie nog wat gegevens meegeven, zoals copyright, naam en adres, website.
Is dit niet op te slaan als template omdat dit telkens terugkomt?
Jan,
Ik denk dat je het toevoegen van custom metadata bedoeld dit doe je inderdaad tijdens importeren van je foto's
Ga naar metadata in de bovenste menubalk.
Ga naar edit metadata presets. Hier kun je een metadata preset aanmaken bijv. met je copieerrecht er in verwerkt.
Alleen aanvinken wat je wil aanpassen bijv. IPTC Copyright al het andere wat je aanvinkt word gewis.
save het en noem het bijv. copyrighted.
Als je nu bij File > Auto import > Auto import settings onder Information metadata kun je nu dus je preset selecteren. "copyrighted"
Als je geen auto import gebruikt doe je dat uiteraard in het import scherm wat je wel gebruikt.
Luc.
Ik denk dat je het toevoegen van custom metadata bedoeld dit doe je inderdaad tijdens importeren van je foto's
Ga naar edit metadata presets. Hier kun je een metadata preset aanmaken bijv. met je copieerrecht er in verwerkt.
Alleen aanvinken wat je wil aanpassen bijv. IPTC Copyright al het andere wat je aanvinkt word gewis.
Als je nu bij File > Auto import > Auto import settings onder Information metadata kun je nu dus je preset selecteren. "copyrighted"
Als je geen auto import gebruikt doe je dat uiteraard in het import scherm wat je wel gebruikt.
Luc.
Even een poosje geleden maar het werkt!luc schreef:Jan,
Luc.
Ik heb een nieuw profiel aangemaakt en opgeslagen onder mijn naam.
Maar nu heb ik in het verleden onbewust al meer profielen aangemaakt, kan ik deze ook weer verwijderen?
Ik heb al van alles geprobeerd maar ik kan ze alleen maar wijzigen.
Ik heb nu dus foto's geimporteerd met mijn aangemaakte preset-profiel bijvoorbeeld 'ome jan'
En als ik nu rechts onderin bij metadata kijk (library mode) staat het profiel weer uit.....?? (preset: none)
Als ik deze handmatig weer op 'ome jan' zet, dan blijft hij wel staan in deze mode...
Waarom pakt LR nu niet de preset die ik opgegeven heb bij het importeren??
Nog een vraag: stel dat ik mijn computer opnieuw wil installeren (bijv. Windows installeren) en dus ook Lightroom weer opnieuw erop moet zetten.
Moet ik dan opnieuw alles weer op bovenstaande manier importeren?
Ik heb dus nog geen foto's omgezet naar bijv. JPEG, maar is dan de meegegeven metadata ook weg als je Lightroom opnieuw installeert?
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
ja, dit kan als in de voorkeuren van LR staat dat de metadata bewaard moet worden in de databasemaar is dan de meegegeven metadata ook weg als je Lightroom opnieuw installeert?
van LR, je kunt dit in de voorkeuren veranderen in opslaan in Secundaire "xmp" bestanden.
Kijk even in de map waar de rawdata bestanden staan, er zouden in deze map voor ieder
bewerkte Nef (rawedata) twee bestanden moeten staan met de zelfde naam bijvoorbeeld
Mijn foto.NEF en Mijn foto.XMP
zorg dat deze bestanden altijd in de zelfde map staan zodat LR, Photoshop, Bridge deze kan vinden.
Dus als ik het goed begrijp maakt LR al een XMP bestandje aan als ik een metadata preset in een RAW bestand zet zonder dat RAW bestand te exporteren naar een foto-bestand?
Hij slaat het immers wel automatisch op dus hij zal het toch ergens wegschrijven?
Hij slaat het immers wel automatisch op dus hij zal het toch ergens wegschrijven?
- smitsfotografie
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ja, je heb het goed begrepen, op het moment je metadata toevoegt
zal LR een xmp maken en opslaan in de zelfde map als de nef.
Alleen als je in de voorkeuren heb ingesteld "secundaire xmp"
anders slaat ie de metadata op in een eigen database en wordt
die gegevens pas bij het nef file gevoegd naar het omzetten
naar een ander bestandsformaat, door LR.
zal LR een xmp maken en opslaan in de zelfde map als de nef.
Alleen als je in de voorkeuren heb ingesteld "secundaire xmp"
anders slaat ie de metadata op in een eigen database en wordt
die gegevens pas bij het nef file gevoegd naar het omzetten
naar een ander bestandsformaat, door LR.