Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII - Grotere vergroting mogelijk?

Discussies over macro/micro objectieven
AlwinSitton

Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII - Grotere vergroting mogelijk?

Bericht door AlwinSitton » zo mar 08 2009 7:31 pm

Ik ben nu ongeveer twee weken in het bezit van de Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII. Het objectief bevalt in eerste instantie erg goed. Nu is dit een van de eerste pogingen om mij echt te gaan verdiepen in macrofotografie. Ik ben altijd zo'n iemand die direct een goed resultaat wil hebben. Dat lukt natuurlijk niet zonder geduld. Ik zie vaak foto's voorbij komen, zoals bijvoorbeeld dit exemplaar: http://img359.imageshack.us/img359/8720 ... 1m2zu6.jpg waarbij deze vlieg geheel in beeld is komen te staan. Nu snap ik ook wel dat dit niet 1/2/3 lukt, maar op ten duur is dit wel een van mijn doelen. Nu heb ik zaterdag een aantal foto's gemaakt waar ik niet tevreden over was. Nu ben ik er nog geen ster in, maar de scherpte o.a te wensen over. Ook over de 1:1 verhouding was ik niet tevreden. Met een Nikon balg zou je dit kunnen vergroten. Maar daar ben ik niet bekend mee. Werkt iemand hier mee op het forum?

Waar het mij eigenlijk om gaat is de kwaliteit van die Nikon balg. Ik heb er namelijk nog geen testresultaten van gezien in combinatie met een Nikon D300 en een Nikkor 105mm F/2.8 Micro. Ik wil gewoon een grotere vergroting dan 1:1. Maar om nu met voorzet lenzen te werken, daar heb ik geen zin in, vaak gaat de kwaliteit ook nog eens achteruit. Maar dit soort resultaten: http://img359.imageshack.us/img359/8720 ... 1m2zu6.jpg zou ik ook graag willen behalen met de 105mm. Het zal wel een kwestie van tijd en oefenen zijn.

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nikkor 105mm F/2.8 Micro VRII - Grotere vergroting mogelijk?

Bericht door willemr » zo mar 08 2009 8:08 pm

Hint: tussenring(en)
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo mar 08 2009 8:20 pm

Ik denk wel dat je er aan moet denken dat als je met een balg of tussenringen gaat werken je de diafragma instelling in de gaten moet houden. Het objectief is nu eenmaal een G objectief dus kom je dat tegen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo mar 08 2009 8:54 pm

Aangezien de lens een G type is ontbreekt een diafragmaring, en moet je dit elektrisch op het camerahuis instellen. Een set tussenringen van bv. Kenko heeft doorkoppelingen van elektrische contacten en kun je het objectief normaal bedienen. Ik probeerde net een 105 AFD, de voorloper, op een set ringen van totaal 70 mm. In de zoeker van een D80 zie ik 34 mm in de breedte bij stand oneindig, in de stand 1:1 zie ik 11-12 mm, plm 2 x vergroting. Je zou een tweede set kunnen monteren voor meer vergroting, echter een set bestaat uit 3 ringen ieder met elektrische koppeling, betekent dus evenzoveel storingsbronnen.
Ga je op de balg werken, bv. PB6 kun het diafragma alleen op een houtje-touwtje methode bedienen. Met een draadonstspanner op de lensplank kun je het diafragma mechanisch dichtdrukken. Dit heeft enige weg nodig, iets van 5 mm om het diafragma te sluiten van 2.8 tot 22. Dit loopt ongeveer lineair, dus 2,5 mm indrukken en je zit rond f:12. Je zou een gecalibreerd malletje of zoiets kunnen maken om eea. reproduceerbaar te maken. Ik heb geen idee of je nu nog draadontspanners met blokkering kunt kopen, die een tapse schroefdraadaansluiting hebben.
Hoe de lens optisch is bij grotere maatstaf dan 1:1 weet ik niet. Nikon heeft 'm bedacht tot 1:1. Je zou voor grotere vergroting ook kunnen denken aan omgekeerde groothoeklens op de balg, eventueel tussenring. De afstand tot het voorwerp kan wel erg kort worden.
Succes.

Groet Hans

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » zo mar 08 2009 10:04 pm

Daar komt dus nog heel wat bij kijken! Ik probeer sowieso om de Nikon PB-6 tweedehands ergens op de kop te kunnen tikken. De nieuwprijs van de balg vindt ik toch wat aan de hoge kant voor alleen hobby matig gebruik. Bedankt in ieder geval voor de informatie, hier kan ik tenminste wat mee doen.

Ik heb er overigens nog niet zo heel veel tijd aan besteed. Ik moet sowieso nog even aan het objectief wennen. Ik heb het objectief alleen nog maar in Parijs gebruikt voor hele andere doeleinde. Dit is een van de eerste keren dat ik wat macro geprobeerd heb. Misschien oordeel ik te snel over het feit dat ik de vergroting van 1:1 te laag vindt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 08 2009 10:25 pm

Novoflex heeft een automatische balg in zijn assortiment. Lichtmeting met volle opening.
Ik ken verder het product niet, heb ze echter wel bij Konijn zien liggen.
Overtuig je er eerst van of het werkelijk met G-objectieven werkt. Kost wellicht meer dan je verwacht.
http://www.novoflex.com/html_d/co_ma1.php
http://www.novoflex.com

http://www.fotokonijnenberg.nl Doe een zoekactie op "balg".
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mar 09 2009 2:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo mar 08 2009 11:07 pm

Ik geloof dat er eind maart weer een fotografica beurs is. Ik kocht mijn PB6 bij Foto Abro in Zaandam, betaalde toen 250 euro, beetje stijve prijs, was alleen wat stoffig, verder prima staat.
Overigens de truc van het omgekeerd monteren op de balg lukt alleen met objectieven met een 52 mm filtermaat. Je kunt de balg losnemen van de lensplank, draait de lensplank om, monteert het objectief en zet de balg weer vast op de buitenzijde van de lenstubus. Heel slim bedacht.
Ik probeerde net even met een manuele 28 mm F:3.5, omgekeerd gemonteerd: met minimum uittrek zie ik plm 7,5 mm in de breedte, met maximum uittrek zie ik plm 3- 3,5 mm in de breedte (3-8 x vergroting) De afstand tot de lensplank ongeveer 3,5 cm.

Groet Hans

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mar 09 2009 8:34 am

Je hebt een AF-S Micro 105 f/2,8 G ED VR en je wilt een opname maken groter dan 1:1.
Als voorbeeld een vlieg. De gewone vlieg die ik ken zal zeg 5 millimeter groot zijn. Met wat ruimte er om heen, kom je uit op 10 millimeter. Het gewone formaat is 36 millimeter. Je wilt dus naar een oplossing om een 3:1 tot 4:1 opname te maken.
Met je objectief en 69mm aan tussenringen haal je maximaal 4,4:1, dat is dus genoeg. (2x PK-13 en 1x PK-12= 69 mm)
Als je geen G geschikte tussenringen kunt vinden, geen nood, met een BR-6 ring erbij kun je met de hand of afstandsbediening het diafragma van het G objectief weer aansturen.

Met een balg zou je nog verder kunnen vergroten. Maar ook dan heb je tussen balg en G objectief weer een BR-6 nodig.

Omdat je een D300 camera hebt met een kleinere sensor dan 24x36, mag je alle bereiken weer met de cropfactor vermenigvuldigen. Ga maar eens een meetlat fotograferen met de millimeters er op.

Redelijk eenvoudig kom je ook dichterbij door een gebruikte Nikon close-up lens aan te schaffen (nieuw niet meer leverbaar) of de Canon 500D close-up lens.

Op de beurs in Houten (22 maart) is er meestal wel veel macro spul te vinden. Neem wel je camera en objectief mee. De meeste bezoekers zoeken wel spullen voor hun camera, maar hebben die niet bij zich om het uit te proberen. Bezoek ook de NCN tafels.

Meer lezen: op m'n website de macro met Nikon publicatie.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 8:33 pm

Op de 105 mm micro nikkor passen ook de converters... Op de site staat dat e.a. niet zou werken maar het werkt zonder problemen. Misschien ook een idee.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma mar 09 2009 8:35 pm

Beste Alwin,

Met je Nikkor 105mm micro heb je meer dan voldoende vergroting om die dambordvlieg er ook zo op te zetten. Hij is namelijk 13-15 mm groot en je sensor 23,7 mm (tenzij je een FX body gebruikt).
Probeer eerst eens goede resultaten met de lens zelf te bereiken, voordat je aan tussenringen en een balg gaat denken (dit is nog veel lastiger).

Bij macro heb je veel licht nodig, want je knijpt vaak je diafragma om nog een redelijke scherptediepte te halen. Je sluitertijden zijn dan meestal zo langzaam dat uit de hand schieten lastig wordt. Oplossingen zijn het gebruiken van een flitser of statief.
Ik ben zelf sinds een paar jaar met macro bezig en het vergt zeker in het begin doorzettingsvermogen en vooral veel oefenen. Daarnaast is de "uitval" bij macrofotografie gewoon hoger, na b.v. een middagje libellen en juffers fotograferen ben ik al blij met een paar superscherpe platen met mooi licht.

Ik werk nu veel met statief, probleem is dat de insecten vaak al gevlogen zijn voordat je alles in stelling hebt maar wat je knipt is meestal wel scherp (en vaak is de compositie met statief ook beter, gewoon omdat je er meer tijd voor neemt). Met een beetje geduld en waarnemen - insecten keren vaak terug naar dezelfde plaats - weet je de insecten toch op de plaat te vangen. Daarnaast gebruik ik mijn flitser op een flexibele arm, gemonteerd aan een bracket onder mijn camera of aan het statief. Zo voorkom je de lelijke effecten die belichting recht van voren vaak geeft.

Ik heb ook gewerkt met tussenringen en een balg. Bij die vergrotingen boven de 1x moet je echt een superstabiel statief hebben en ik heb dit alleen binnen gedaan met b.v dode insecten.
(dan is tethered werken met een verbinding tussen computer en camera erg handig).

Succes bij je macro avonturen en ik ben benieuwd naar je eerste resultaten (ik kan ook niet wachten tot de lente echt begint!)
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma mar 09 2009 9:39 pm

@ Hans Braakhuis: Wat geeft volgens de praktijk betere kwaliteit? De 2x PK-13 + 1x PK-12 tussenringen of gewoon de Nikon PB-6?

@ ArendV: Ik moet sowieso meer tijd gaan besteden aan macro fotografie om daar beter in te worden. Maar zo op het eerste gezicht, wat ik er zaterdag van heb gezien, valt de 1:1 verhouding gewoon tegen. Maar zoals ik al eerder beschreef fotografeer ik nog geen twee weken met de Nikkor 105mm F/2.8 dus mijn conclusie is misschien iets te snel getrokken. Maar deze bovenstaande opties die genoemd zijn neem ik ook zeker in overweging. Ik zal woensdag een aantal voorbeelden tonen.

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 9:57 pm

Misschien dat dit iets voor je is? :mrgreen:

Alle gekheid op een stokje. Hou je er wel rekening mee dat naarmate je MM meer worden je DOF ook heel anders is? Je zult véél meer moeten diafragmeren om alles scherp te krijgen. Dit kost weer veel licht en meestal zitten de beestjes die je wilt fotograferen niet stil. Ik ben het met Arend eens dat je wellicht veel meer kunt doen met je lens dan je nu wellicht denkt. Daarnaast is een converter niet z'on slecht idee omdat alle eigenschappen (VR, etc.) van je objectief behouden blijven. Met een balg e.d. is het direct allemaal handmatig.
Laatst gewijzigd door Veneboer op ma mar 09 2009 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma mar 09 2009 10:06 pm

Heheh, daar had ik ook al naar zitten kijken voor de gein. Leuk om bacteriën mee te fotograferen. Lijkt me wel eens leuk om dat als een proef te doen. Maar dat is helemaal een dure hobby. Ik weet in ieder geval wat er allemaal mogelijk is. Van de week maar weer eens wat foto's proberen te maken. Jammer is alleen dat er zoveel wind staat! Ik merk gewoon dat ik er aan moet wennen. Ik ben altijd stads fotografie gewent.

Wat ik sowieso ga proberen is om naar de beurs in Houten te gaan, op 22 maart a.s. Gaan er overigens nog meer mensen van dit forum naar die beurs?

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma mar 09 2009 10:15 pm

Deze heeft mijn echtgenote 2 jaar terug met de 105 mm micro i.c.m. de (toen nog) D80 geschoten. Geen tussenringen, balg of andere zaken en gewoon uit de hand. (uhm, na ... mislukte moet ik er wel bij zeggen )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Simpelste oplossing is een ring maar ik zou je toch een converter (1,4 of 1,7) adviseren.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mar 10 2009 7:42 am

AlwinSitton schreef:@ Hans Braakhuis: Wat geeft volgens de praktijk betere kwaliteit? De 2x PK-13 + 1x PK-12 tussenringen of gewoon de Nikon PB-6?
De kwaliteit van de lucht in de balg of de tussenring zal hetzelfde zijn.
Met een balg ben je flexibeler, met tussenringen is het geheel compacter.

Oefen zelf met de tussenring: neem een leeg wc rolletje en zet dat tussen camera en objectief. Kijk naar het bereik. Doe hetzelfde met iets van 1 of 2 centimeter. Bedenk wel dat je met de wc-rol niet echt kunt fotograferen. De witte binnenkant zal veel overstraling geven.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”