hoe kleiner de diafragmaopening des te lichter de foto
hoe kleiner de diafragmaopening des te lichter de foto
Ik ben een beetje aan het experimenteren geweest met de Nikon D90. Het maakt niet uit met welke lens ik fotografeer maar het valt me op dat behalve de scherptediepte ook de belichting anders is bij een andere diafragmawaarde. Is diet normaal?
De camera ingesteld op A, matrixbelichtingsmeting, 200 iso, dan zijn de foto's die ik neem met een F-waarde van laat ik zeggen onder de 7.1 goed qua belichting maar naarmate ik naar een hogere F-waarde ga is de foto steeds lichter. Luchtpartijen zijn dan wit ipv blauw. Is dit effect wel normaal, is het te verklaren?
De camera ingesteld op A, matrixbelichtingsmeting, 200 iso, dan zijn de foto's die ik neem met een F-waarde van laat ik zeggen onder de 7.1 goed qua belichting maar naarmate ik naar een hogere F-waarde ga is de foto steeds lichter. Luchtpartijen zijn dan wit ipv blauw. Is dit effect wel normaal, is het te verklaren?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: hoe kleiner de diafragmaopening des te lichter de foto
Hoi Linkeloetje,
Ik krijg heel voorzichtig de indruk dat je je camera aan het ontdekken bent en heel veel nog niet ontdekt heb
Maar hoe hoger het diafragmagetal des te kleiner het diafragma en des te donkerder zal de foto worden bij een vaste sluitertijd en ISO waarden.
Hoe lager het diafragmagetal des te groter het diafragma en des te lichter zal de foto worden bij een vaste sluitertijd en ISO waarden.
Groetjes George
Ik krijg heel voorzichtig de indruk dat je je camera aan het ontdekken bent en heel veel nog niet ontdekt heb

Maar hoe hoger het diafragmagetal des te kleiner het diafragma en des te donkerder zal de foto worden bij een vaste sluitertijd en ISO waarden.
Hoe lager het diafragmagetal des te groter het diafragma en des te lichter zal de foto worden bij een vaste sluitertijd en ISO waarden.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Op de A stand wordt bij een bepaalde handmatig ingestelde F waarde de optimale sluitertijd gekozen. Maw: voor de belichting van de foto maakt het niet uit welke f waarde je hebt (in de A stand!). Het enige verschil is de scherptediepte, maar dat lijkt me logisch als je aan dat knopje draait 
Voor het vergelijken van foto's moeten de omstandigheden natuurlijk wel identiek zijn, dus als je gaat sleutelen aan de A dan is het handig om de camera bv op een statief te schroeven zodat de compositie gelijk is.
ajuus
emiel

Voor het vergelijken van foto's moeten de omstandigheden natuurlijk wel identiek zijn, dus als je gaat sleutelen aan de A dan is het handig om de camera bv op een statief te schroeven zodat de compositie gelijk is.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Klopt helemaal, natuurlijk zal in de A stand de sluiterijd worden aangepast aan het diafragma. Je leest alleen maar over diafragma en scherptediepte en dat is mij echt wel bekend. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk hetzelfde shot te nemen. Niet met statief. Zal ik zeker nog gaan doen en zal dan een reactie plaatsen! Bedankt voor het goede meedenkwerk Emiel!!!
Hoi Linkeloetje,
Ik heb met regelmaat in de a stand dat de sluitertijd veel te lang is en daardoor de foto overbelicht word. De belichting ga ik vanuit word dus niet goed gemeten, zal wel aan mij liggen maar krijg het nog niet vaak juist. Meestal heb ik hem op centrum of matrix gericht staan. Moet zeggen dat ik hier weinig last mee had toen ik de D80 had.
Kan dit ook bij jou het geval zijn?
Ik gebruik de D90 in combinatie met de tamron 17-50.
Gr. Roelf
Ik heb met regelmaat in de a stand dat de sluitertijd veel te lang is en daardoor de foto overbelicht word. De belichting ga ik vanuit word dus niet goed gemeten, zal wel aan mij liggen maar krijg het nog niet vaak juist. Meestal heb ik hem op centrum of matrix gericht staan. Moet zeggen dat ik hier weinig last mee had toen ik de D80 had.
Kan dit ook bij jou het geval zijn?
Ik gebruik de D90 in combinatie met de tamron 17-50.
Gr. Roelf
Ik fotografeer met mijn D80 bijna altijd in de 'A'-stand omdat ik met de scherptediepte wil werken, wel gebruik ik ondertussen overdag standaard -0.3 EV compensatie. De D80 is overdag (helder weer) een tikje overbelicht naar mijn smaak. Ik probeer zelf ook steeds meer grip te krijgen op de belichting, meestal moet ik achteraf nog wat corrigeren (wordt al minder). Maar bij de D80 blijf ik steeds nieuwe instellingen vinden, dus er is nog genoeg om mee te oefenen.
Klopt, ik vind ook dat er met matrixlichtmeting in de A stand eigelijk een tikkeltje overbelicht wordt. Even één of twee stops onderblichten en het lijkt al een stuk beter. Het gekke is dat als je bij F 2.8 of 3.2, of 3,5 fotografeert de belichting wel goed lijkt. Bij hogere F waarden gaat het mis en worden de foto's overbelicht. Ik was benieuwd of mij dat alleen opviel. Hebben meer D90 gebruikers hier last van? Zo ja, dan zou misschien een firmware update uitkomst kunnen bieden. Misschien stel ik ook wel iets niet goed in, maar kan me dat moeilijk voorstellen omdat jet bij de lage F waarden wel goed gaat. Lastig zo iets. Welke lens ik ook gebruik het lijkt overla hetzelfde effct te zijn. Het lijk er inderddad dus op dat de sluitertijd dan te groot gekozen wordt. Ik wil het wel nog beter in kaart brengen door eeen paar series te maken met verschillende lenzen en een statief.
Aanpassing met vast diafragma kan OOK de ISO waarde zijn! Ik kan me grafiekjes herinneren die aangeven wat de camera zal gaan doen.linkeloetje schreef:Klopt helemaal, natuurlijk zal in de A stand de sluiterijd worden aangepast aan het diafragma. Je leest alleen maar over diafragma en scherptediepte en dat is mij echt wel bekend. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk hetzelfde shot te nemen. Niet met statief. Zal ik zeker nog gaan doen en zal dan een reactie plaatsen! Bedankt voor het goede meedenkwerk Emiel!!!
Net even geprobeerd: Volgens mij houdt de camera de snelste sluitertijd (opgegeven in "Shooting Menu") aan en past DUS de ISO waarde aan TOT de maximale isowaarde (zelfde menu) wordt bereikt en zal dan de sluitertijd aanpassen.
Vreemd eigenlijk. De camera zou aan de hand van het (bekende) brandpuntsafstand van de lens een minimale slutertijd moeten kunnen hanteren. Daarnaast speelt natuurlijk het al dan niet met statief werken een rol evenals de bewegingen van het object spelen.
Niet geprobeerd, maar ik meem dat boven staabde in de stand P wel zo werkt.
P is ook mijn favoriete stand, tenzij ik iets bewust in scherptediepe of sluitersnelheid wil hebben.
Willem.
De iso staat in alle gevallen op 200. De iso waarde is dus niet van invloed.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als je test, doe dat dan vanaf statief, met alle instellingen neutraal (geen auto ISO, geen auto witbalans etc.) en plaats een afsluitkapje op je oculair om geen invallend licht door het occulair je belichtingsmeting te laten beïnvloeden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De Iso waarde is altijd van invloed,het beste is op 100 Iso m.i.z.als je te weinig licht heb kun je je Iso altijd nog opschroeven. En wat je vraag betreft is cq je probleem kan ik me niet in vinden, als je je F waarde verkleind krijg je een kleine opening m.a.w.donkere foto's ben het met George eens.linkeloetje schreef:De iso staat in alle gevallen op 200. De iso waarde is dus niet van invloed.
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Gert.
Als je de camera op A hebt staan wordt toch de sluitersnelheid aangepast aan het diafragma? Daar krijg je in principe toch geen donkerder- of lichtere foto's van?
- Germay
- Forumlid
Beste loetje,linkeloetje schreef:Als je de camera op A hebt staan wordt toch de sluitersnelheid aangepast aan het diafragma? Daar krijg je in principe toch geen donkerder- of lichtere foto's van?
Ik vraag me af als je zelf het antwoord al weet te weten,waarom begin je dan dit draadje.

Gert.
Gert.
Rare opmerking Germay, beetje jammer,Germay schreef:Beste loetje,linkeloetje schreef:Als je de camera op A hebt staan wordt toch de sluitersnelheid aangepast aan het diafragma? Daar krijg je in principe toch geen donkerder- of lichtere foto's van?
Ik vraag me af als je zelf het antwoord al weet te weten,waarom begin je dan dit draadje.![]()
![]()
![]()
Linkeloetje is toch op zoek naar een oplossing wat dit kan veroorzaken, ligt het bij hem zelf of bij de camera.... Juist een intressant onderwerp omdat het niet logisch is en/of klinkt. De sluitertijd of iso zou alles moeten rechttrekken zodat je geen over of onderbelichtte foto krijgt in de A modus.
Ik volg het draadje aandachtig, maar heb nog geen oorzaak of oplossing gehoord.
Gr, Roelf
- Germay
- Forumlid
Ik bedoel het niet zo hard als jij denkt Roelf,let op mijn smilesRoelfM schreef:Rare opmerking Germay, beetje jammer,Germay schreef:Beste loetje,linkeloetje schreef:Als je de camera op A hebt staan wordt toch de sluitersnelheid aangepast aan het diafragma? Daar krijg je in principe toch geen donkerder- of lichtere foto's van?
Ik vraag me af als je zelf het antwoord al weet te weten,waarom begin je dan dit draadje.![]()
![]()
![]()
Linkeloetje is toch op zoek naar een oplossing wat dit kan veroorzaken, ligt het bij hem zelf of bij de camera.... Juist een intressant onderwerp omdat het niet logisch is en/of klinkt. De sluitertijd of iso zou alles moeten rechttrekken zodat je geen over of onderbelichtte foto krijgt in de A modus.
Ik volg het draadje aandachtig, maar heb nog geen oorzaak of oplossing gehoord.
Gr, Roelf
Ik vindt dat er wel degelijk raad is gegeven aan Linke Loetje.
Gert.
Gert.