verscherpen in Capture 4.4

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Gilbert1976

verscherpen in Capture 4.4

Bericht door Gilbert1976 » do nov 16 2006 10:19 am

normaal gezien neem ik al mn foto's in het NEF formaat om dat je naar mijn idee hier het beste resultaat mee kan behalen.(naberwerking) NEF's brand ik direct op DVD als back up, en schrijf er een JPG van 1000px van weg op mn HD. Dit om ruimte te besparen en naar mijn idee is dit goed zat om lekker foto's te bekijken op mn 15" TFT scherm.
Anyway, waar ik me enigzins aan stoor helaas is dat als ik het formaat verklein, rechte lijnen op de foto blokvormig gaan worden al dan niet met een USM. Is hier iets aan te doen? andere JPG maat gebruiken, of wat? Of kan je het formaat beter met CS2 wijzigen achteraf?

even over Capture 4 vs. CS2; Ik heb een vergelijk gemaakt door de zelfde NEF's in beide te openen, optimaliseren naar mijn smaak, en te vergelijken. Ik moet zeggen dat je kan spreken van twee "verschillende" foto's. Bij mijn CS2 wordt de NEF dan geopend en voert hij zelf een optimalsatie uit van de foto. Ook de scherpte verschilt flink. Wie deelt deze mening?

Macosx

Bericht door Macosx » do nov 16 2006 11:07 am

Welke plugin voor het inlezen van NEF gebruik je ?

Die van adobe ? Daarmee kun je zelf de aanpassingen maken.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do nov 16 2006 11:35 am

ja MacOSX, de Adobe Plugin. Ik moet zeggen dat je wel veel variabelen hebt om the verstellen, daar zeg ik niks over.

En ik weel ook dat CS2 niet de pers. settings van de D70 mee overneemt.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: verscherpen in Capture 4.4

Bericht door Marten » do nov 16 2006 11:38 am

Gilbert1976 schreef:Ik heb een vergelijk gemaakt door de zelfde NEF's in beide te openen, optimaliseren naar mijn smaak, en te vergelijken. Ik moet zeggen dat je kan spreken van twee "verschillende" foto's. Bij mijn CS2 wordt de NEF dan geopend en voert hij zelf een optimalsatie uit van de foto. Ook de scherpte verschilt flink. Wie deelt deze mening?

Wat zijn de verschillen? Welke is scherper? Heb heb je de blokvorming (zaagtandeffect?) bij beide programma's?
m

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do nov 16 2006 11:50 am

ja inderdaad, een zaagtand model......dat bedoel ik!
ik vind dat Capture4 hier veel meer last van heeft als CS2, maar ik werk liever met Capture4, zou t dus graag zien verdwijnen.

Macosx

Bericht door Macosx » do nov 16 2006 12:04 pm

Kun je de verschillen laten zien ?

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » do nov 16 2006 12:28 pm

ik heb hier even geen voorbeelden beschikbaar (werkstation).
Moet thuis ff kijken om wat te droppen hiero.
Maar ik neem toch aan dat dit herkenbaar bij jullie is?

Gerritr

Bericht door Gerritr » do nov 16 2006 5:49 pm

Hou er wel rekening mee dat je de scherpte alleen goed kan beoordelen op 12,5 ,25, 50 en 100% de tussenliggende waarden zoals 33 en 66% laten inderdaad de zaagtanden zien.

zelf vind ik de verscherping in capture de mooiste die ik ken ,gebruik in capture wel de raw verscherping en niet het onscherpmasker,in photoshop gebruik ik een script deze werkt ook heel goed is op basis van onscherp masker,

hjanssen

Re: verscherpen in Capture 4.4

Bericht door hjanssen » do nov 16 2006 7:27 pm

Gilbert1976 schreef: en schrijf er een JPG van 1000px van weg op mn HD. Dit om ruimte te besparen en naar mijn idee is dit goed zat om lekker foto's te bekijken op mn 15" TFT scherm.
Anyway, waar ik me enigzins aan stoor helaas is dat als ik het formaat verklein, rechte lijnen op de foto blokvormig gaan worden al dan niet met een USM.
Waarschijnlijk staat je compressie iets je pietsje te hoog ingesteld. Persoonlijk zou ik trowens opslaan in de pixel maat van beeldscherm, dus bv 1024. Misschien is dat ook wel de oorzaak van de blok vorming de pixels van de foto komen niet overeen met die het beeldscherm.
Gilbert1976 schreef:Bij mijn CS2 wordt de NEF dan geopend en voert hij zelf een optimalsatie uit van de foto. Ook de scherpte verschilt flink. Wie deelt deze mening?
Dit kan je ook uitschakelen in ARC bij vakje setting bovenin.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » vr nov 17 2006 8:02 am

Zaagtand weergave van rechte lijnen bij JPG: Het ligt niet specifiek aan Capture 4.4 : Capture NX heeft het ook. Bij NEF's is het verschijnsel afwezig.
Sterker nog: ik heb het idee dat de software helemaal niet de oorzaak is maar dat je het zoeken moet in de weergave op je beeldscherm van JPG. Ik heb het nog niet gezien bij geprinte foto's.

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » vr nov 17 2006 8:36 am

Gerrit; ja ik bekijk ze inderdaad op 25%, 50%, etc...

Ik moet zeggen dat ik foto's heb laten afdrukken en ook hierbij dit tegen kwam op de foto's zelf. Maar dat moet je wel goed kijken hoor.

qua compressie gebruik ik altijd hoogste, of goede kwaliteit dn zou het toch ook niet hieraan kunnen liggen. Je komt op internet hier en daar fotos tegen, dat ik denk, verrek die hebben t niet!

hjanssen; ik zal een proberen om in 1024 op te slaan. Maar dat zou voor de foto's op afdruk geen verschil moeten maken? :?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”